8.24 8.24 / 10, (49490 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2
Speltid: 90 - 150 (min)
Ålder: 12+
Regelspråk:
Försälj. rank: 1511/15371
749 kr
Ej i lager, leveranstid 10-14 vardagar
Heavy duty 9 x 12 x 2 inch box
Mounted map with revised graphics
Two double-thick counter sheets with 228 counters
Deck of 110 event cards (increased from 104)
Revised rules and player aid cards
Two six-sided dice
This Deluxe Edition of Twilight Struggle seeks to capture the feeling of that earlier era. Twilight Struggle is a two-player game simulating the forty-five year dance of intrigue, prestige, and occasional flares of warfare between the Soviet Union and the United States. Using the card-driven game mechanics pioneered in such award winning games as We the People and Hannibal: Rome vs. Carthage, Twilight Struggle recreates the conflict between the most powerful nation states the world has ever known. The scope of the game covers the entire world as it was found in 1945. Players move units and exert influence in attempts to gain allies and control for their superpower. As with GMT's other card-driven games, decision-making is a challenge; how to best use one's cards and units given consistently limited resources? Twilight Struggle's Event cards add cover a vast array of historical happenings, from the Berlin Airlift, to the Vietnam War and the U.S. peace movement, to the Cuban Missile Crisis.
This Deluxe Edition of Twilight Struggle marries world-class components, with the sort of world-class game play for which GMT is already known. We cannot think of a better way to commemorate this vital piece of world history. We invite you to relieve an era with the words uttered by one of its most iconic statesmen:
Speltyp: Strategispel, Krigsspel
Kategori: Politik, Krig i nutid, Områdeskontroll, Kortdrivet, Tärning, Hand management, Samtidigt spelande
Tillverkare: GMT Games
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Bra för 2 spelare (4), Spel alla bör ha (3) - Lägg till/editera tags
Hur jag slutade ängslas... - 10/10
...och lärde mig älska bomben. Kallakrigs-spelet Twilight Struggle var länge rankat som nummer ett på brädspelssajten BoardGameGeek, vilket väckte min nyfikenhet kring spelet. Det fick mig också att nalkas det med skepsis, då det väl ändå inte kunde leva upp till hypen, eller? Men jo, det är definitivt ett fantastiskt djupt strategiskt spel som verkligen känns som ett kallt krig mellan två motståndare, som i det här fallet tävlar om en värld utritad på en spelplan, beväpnade med kort från en gemensam kortlek. Korten kan användas till tre olika saker: att spelas för ”operationer”, som tillåter motståndaren att influera olika länders regeringar och folk, och lägga ut fler sovjetiska eller amerikanska markörer på världskartan (alternativt ta bort motståndarens); att spelas för sin händelse (alla kort representerar en historisk händelse eller person, t ex Fidel Castro eller bildandet av NATO) vilket kan erbjuda taktiska fördelar; eller att användas för att hinna före motståndaren i den prestigefyllda rymdkapplöpningen. Man kan vinna spelet genom att under tre epoker (det tidiga kalla kriget, ”mid-war” och den senare delen av kriget) lyckas vända världsopinionen till sin ”sak” (läs kommunism respektive demokrati och kapitalism), eller om motståndaren är oförsiktig nog att utlösa ett kärnvapenkrig. Just balansgången där båda sidor vill vapenskramla så högt som möjligt utan att gå över gränsen till öppet krig är en fantastisk aspekt av spelet som ger upphov till en spänning som är närvarande under varje drag, under varje hand, under varje förstulet blängande på sin motståndare. Det finns också en korrekt historisk obalans inbyggd i spelet, där Sovjetunionen är starkare under spelets första halva, men där USA får allt bättre kort ju längre tiden går. Spelet är otroligt fascinerande, förvånansvärt lätt att lära sig, men taktiskt, trots att slumpen delvis avgör vilka kort man erhåller under varje drag. Det tog mig fem-sex partier innan jag lyckades vinna spelet för första gången, och Twilight Struggle – eller ”TS”, som det kallas i spelarkretsar – premierar absolut en erfaren spelare över en nybörjare. Med 80+ partier innanför västen överraskar spelet ändå fortfarande.
749 kr
Ej i lager, leveranstid 10-14 vardagar
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.