Lätt att lära kul att spela igen
Spelet är snabbt spelat och tillåter 3-7 spelare, 2 är inte alls samma sak.
Det är ett spel där man balanserar resurser men lätt att lära sig. Särskilt eftersom ett spel tar 30 minuter, lite mer om man är 5-7 stycken.
Det är ett balanserat spel, visst man har fördel av att känna till vilka kort som finns edyl men det är helt hanterligt.
Tål att spela många gånger.
Skriven 2014-08-05 av: Magro, betyg = 10
Köp detta!
Detta är ett snabbt spel, snyggt spel,lätt att lära sig och ändå finns det utmaningar. Samt ett antal expansioner.
Man kan alltid hinna med ett part i och med 2-7 spelare så tja det är väl 99% av speltillfällena?
Bara köp det och du gillar att ställas inför taktiska val (med lagom stora valmöjligheter varje gång).
Skriven 2014-08-13 av: Magro, betyg = 10
Alternativa segervillkor!
Denna expansion innebär alternativa segervillkor- en mycket stor förbättring.
Varför fokuserar X på den provinsen,
är det hans hemliga uppdrag?
Det ger ännu en nivå av paranoia och mycket mer oförutsägbart slut.
Skriven 2014-08-06 av: Magro, betyg = 8
Ett mycket bra spel för många
Game of Thrones 2ed liknar Diplomacy på flera sätt.
Det tar ganska lång tid, alla spelare är viktiga (även om misstag ej kan återhämtas lätt).
Nackdelen med spelet är att diplomati kräver många spelare , på 4 spelare finns bättre spel än detta.
Är man 5-6 stycken, särskilt 6st, är det dock ett riktigt bra spel. Tom bättre än Diplomacy tycker jag.
Skriven 2015-02-09 av: Magro, betyg = 7
Snabbt kul spel, Yatzy 2.0
Detta är som Yatzy men med fler valmöjligheter, hela tiden och även möjlighet att köpa omslag. Det finns en liten spelplan.
Eftersom alla kan Yatzy och spelet går snabbt är det lätt att komma in i spelet. Det finns bonusar som kan vara svåra första gången att förstå för barn eller den som ej kan engelska men de kan man lära sig (det finns enkla bilder på dem).
Detta är perfekt om man har ont om tid eller som utfyllnad när det ej går att spela ett större spel. Ja det är mycket tärningslag men valmöjligheterna är många och det finns möjlighet till omslag. Detta gör att det är klart mindre bara tur än i Yatzy.
Skriven 2014-07-16 av: Magro
Axis & Allies med bra känslaWWI
Denna A & A är annorlunda än de andra. Det är första världskriget och det påverkar helt hur striderna går till. Det finns få enkla WWI-spel så det är ett klart plus.
Det tar tid och vissa spelare, främst USA, är mycket passiva/tråkiga att spela. Om man är många (över 4) måste man spela i lag för att spelare 5-8 inte skall dö av väntan/passivitet.
Det är en del mindre nya A & A justeringar som är bra. De kunde mycket väl komma till WWII också (tex att stora hamnar har skydd mot båtar i form av kustartilleri/minor, att flyget slåss först och flygherravälde ger en fördel i landstriden ).
Det här är bygga flytta och avancera långsamt där trycket/tiden/resurserna avgör om du vinner en front. Klart mer stratgegikst och inte särskilt taktiskt/rörligt.
Kul med ett spel om WWI.
Skriven 2013-07-30 av: Magro, betyg = 6
Axis & Allies för nybörjare
Detta är den enklaste versionen av Axis & Allies.
En karta med tydliga stora områden, få undantag osv.
Det är inte lika fina delar som anda spel i serien.
Men spelet är kul och det går snabbt att spela (för ett sådant här spel).
Det är bra för att pröva på Axis & Allies, lära sig eller för en mindre spelsession.
Skriven 2014-12-11 av: Magro, betyg = 6
Mittemellan 1941- och 1940spelen
Denna version av Axis & Allies är mellan 1940 och 1941 is scårighetsgrad/detaljrikedom/karta mm.
En bra version av A & A. Ett spel som går att spela utan att vara gammal krigspelare och ett som ändå ger lite valmöjligheter varje gång det är din tur.
Tyvärr är spelet obalanserat, en spelare är för svag, så det behövs "husregler". Det är dock lätt ordnat.
Skriven 2013-07-30 av: Magro
Lätt krigsspel med diplomati i
Britannia är lätt att spela.
En enhet en tärning, två enheter två tärningar...
Det är lätt att spela men tar lite tid.
Eftersom det finns 4 sidor som har olika grupper (skottar, saxare, normander, vikingar...) samt olika styra under olika perioder i spelet är diplomati/planering viktigare än krigande.
Med ovana spelare blir det lätt så att de som har sina bästa perioder sist i spelet vinner, man går på den som "leder" tidigt (romarna mfl) och ser inte vad som är "bra" eller "viktigt" sett till hela spelet.
Det är ett kul spel och eftersom man styr flera folkgrupper kan man komma tillbaka även om en av dem helt misslyckas. Det är enkla regler men om man har fler trupper än fienden, försvarar sig i berg, har en militär ledare (ovanligt) har det effekt så det är inet bara tur som avgör. varför skall Kung Arthur misslyckas? Visst kan vikingarna ta över England istället för Nromanderna! :-)
Skriven 2013-09-06 av: Magro, betyg = 7
JA KÖP DETTA SPEL
Ett enkelt kortspel där vinnaren i varje strid tar kontrollen över en provins/stadsstat. Först till fem (5) provinser eller tre (3) angränsande områden vinner. Spelet är litet och billigt samt tar ej stor plats på spelbordet. Kunde inte vara enklarare. Spelet är för 3-6 spelare, på två är det mest övning utan diplomati.
Men vill du vinna denna strid även om det kostar på, nästa, välja var nästa strid sker eller främst undvika att en viss spelare vinner den? Man får inga nya vänner genom detta spel men det är mycket roligt så länge pakten/"samarbetet" varar...
Skriven 2022-02-17 av: Magro, betyg = 10
Axis & Allies med fantasytema.
Detta är Axis & Allies med fantasytema.
Det finns Dungeons som spelarna utforskar vilket påverkar själva krigandet med armeér. Även händelskort med fatasytema innbär att krigandet ensamt INTE avgör spelet.
Det är ett krigsspel med massivt tärningsrullande dock.
Snygg karta, mycket figurer mm. Klart prisvärt om man gillar att se mycket saker på spelbordet (de ser bra ut också).
Annat positivt är att segervillkoren är sådana att man måste vara aktiv och flytta på sina enheter, att bara bygga/samla innebär en garanterad förlust.
Wizard of the Coast ger ut sina spel för snabbt. Det mest negativa med spelet är att det inte är balanserat/speltestat färdigt. Vissa enheter och länder är helt enkelt bättre än andra- husregler som balanserar dessa behövs.
Det här är ett kul spel, det är mycket enheter att flytta och många tärningar att slå. Det tar tid dock och tärningar betyder mer än taktikst finlir och detaljerade regler (de finns inte). Bra spel för den som vill ha lite fantasytema och se figurer istället för hexgoner och brickor med realism.
Skriven 2013-07-30 av: Magro
Blivande klassiker
Detta är ett mycket bra spel.
Jag är intresserad av just denna historiska period.
Trots ett enkelt stridssystem och händelsekort istället för detaljerade regler mm fångas temat/stilen väl.
Det är inte bara krigande utan en hel del kortstrategi, ett par strategiska val spelaren gör mm.
Skall Rom försöka erövra Spanien, kan Kartago ta över Sicilien, Skall man "bromsa" Hannibal/Undvika Hannibal/chansa och försöka utplåna Hannibals armé?
En bra karta och enkla brickor, kort mm. jag rekommenderar detta spel 100%, kanske tröttnar man om man spelar oavbrutet (det är bara en karta, ett "scenario" etc) men på grund av händelsekorten blir det variation nog för många omgångar.
Skriven 2013-08-26 av: Magro, betyg = 10
Enkelt, kul, snabbt
Spelet är enkelt, tar kort tid och är kul.
Dessutom är det en liten låda och spelplan med ett kul tema.
Även barn kan spela detta, det liknar Yatzy lite i hur en runda spelas.
Du borde testa detta!
Skriven 2014-08-05 av: Magro, betyg = 10
Varianter av Warlock/Warlord
Detta är två nya varianter på befintliga magiker.
En ny Warlock och en ny Warlord. De har tydligt tema.
Spelar man någon av de två är detta mycket bra, dels för variatioen men också för att det kommer med kort som passar dessa typer av magiker väl.
För andra magiker finns också användbara kort men då är det inte lika värdefullt med fler allmäna kort (det finns ju en hel del redan). men man kan ju vilja ha möjligheten att spela en annorlundaWarloch/Warlord också...
Skriven 2014-07-09 av: Magro, betyg = 7
En PDF som kostar för mycket.
Detta är en expansion för att kunna spela många spelare.
Ingen ny karta
Inga nya figurer.
Inget du kan använda med grundspelet utan att köpa en tredje sak.
Om du har alla expensioner med länder (Sovjet/UK/Japan), terräng och utrustning etc räcker det inte. Detta är en expansion som i sig kräver ett nytt grundspel eller en ytterliggare expansion.
Jag rekommenderar VARMT att inte köpa detta. Du behöver ha två grundspel eller särskilda kartor (som matchar kartor du redan har) för att använda detta.
Om du och din kompis har varsitt spel köp lite fika så kan göra egna lagregler lika bra eller bättre alternativt köp heldre någon expansion som ger något spelbart när du öppnar lådan (2/3+ luft för övrigt)...
Detta borde vara en PDF man får om man köper tillräckliga många Memoir 44 produkter eller om man blir premiummedlem på deras hemsida. Jag är generörs när jag ger den 2/10.
Skriven 2014-07-12 av: Magro, betyg = 2
Liknar Cilivilization utan karta
Nations går ut på att allokera olika resurser, eftersom förutsättningarna ändras ofta är tajming väldigt viktigt. Spelarna turas om att göra en handling var i taget vilket ger kortare väntetider.
Spelet är lätt att förstå, det finns förberett en enklare variant där knepiga kort tas bort och alla spelar har samma startpositioner (utan olika inriktning på olika civilisationer).
Med olika startförutsättningar och de "avancerade" korten blir spelet lite svårare men också mer varierat. Spelet har ingen karta utan varje civilisation bygger för sig själv med en gemensam "pool" av tillgängliga saker, man påverkar dock varandra indirekt och ofta snabbt.
Det handlar om att balansera mellan olika resurser- även en spelare i svag position kan bli starkast på ett område och försöka komma ikapp/kompensera på det sättet.
Om du gillar det gamla Civilization (Avalon Hill) eller tex Lords of Waterdeep så tror jag detta passar dig. Det är inget krigsspel.
Skriven 2014-02-14 av: Magro, betyg = 9
Enkelt och bra krigspel
Spelas 2- 4 spelare.
Två/tre/fyra fungerar.
Snygga figurer där även en försvagad spelare är viktig och nästan omöjlig att slå ut.
Ett krigsspel som är lätt att lära sig och ej tar en hel dag. Förvånansvärt bra när det är så enkelt.
Skriven 2017-07-06 av: Magro
WW1 strategi med svåra val
Detta är första världskriget på strategisk nivå, stora enheter där varje drag och val räknas. Mycket mycket svåra avvgägningar ibland, vilket är ett stort plus- du kan aldrig göra allt du behöver...
Spelet följer historien ganska väl, man har ej fria händer.
Stora misstag straffas hårt, dessa två tillsammans är det enda negativa med spelet. Du måste vara fokuserad och tänka igenom dina drag. Gillar du det, att ta planerade risker (inte "vi får se vad som kan hända") är det ett riktigt bra spel. Genom korten finns alltid osäkerheten i vad din motståndare gör/kan göra kvar. Detta är en utdragen strid tills någon sida knäcks, tydlig känsla av WW1.
Skriven 2016-03-09 av: Magro, betyg = 8
"Krigiskt" resursspel
Detta är ett strategiskt resursspel.
Striderna är abstrakta och rätt enkla men man flyttar militära enheter och måste planera för och balansera även det militära.
Mycket intressant för den som vill ha strategi men ej fokus på långa/tidsödande strider.
De två sidorna är olika, den ena starkare till lands och den andra till havs, de har även lite olika ekonomiska fördelar.
Det finns även "sudden death", om man skulle komma väldigt mycket efter kan man försöka sig på en knockout. Det finns även ett par scenarion/olika starttillfällen i spelet. Helt klart ett spel som man kan spela många gånger.
Det är inte ett snabbt lätt spel, men det är värt att sätta sig in i. Det är bara två spelare och de neutrala de är i princip passiva- det är konflikt och dragkamp även om man ej slåss nära fiendens huvudstad. Just nu...
Skriven 2015-12-04 av: Magro, betyg = 9
Enkelt, snyggt och snabbt
Ett lätt spel med snygga komponenter.
Det går snabbt att spela och även att lära sig.
Inte så avancerat eller utmanande men kul!
Skriven 2014-08-13 av: Magro, betyg = 8
Nr 1 på Boardgme Geek
Detta är för två spelare och handlar om det kalla kriget.
Spelet är nr 1 på Boardgame Geek och inte utan anledning.
Det är extremt bra, man spelar ut kort med tydliga tema och bilder från perioden. Kort kan användas på olika sätt och du måste hantera även kort som främst gynnar motspelaren.
Kan man kortleken är det en stor fördel, att vara nybörjare mot en erfaren spelare blir därför svårt.
Gillar man strategi och 100% konflikt är detta 11/10.
varje handling gynnar dig = missgynnar motspelaren eller tvärt om. Du är alltid delaktig direkt eller indirekt.
Detta känns också rätt för kalla kriget där USA tjänar på allt som skadar Sovjet och vice versa.
Skriven 2014-08-06 av: Magro, betyg = 10
Mycket spännande spel.
Spelet är spännande och ofta jämnt.
Det tar längre tid än vad som anges och reglerna är bra men kräver en del regelvana eller nötande. Det är enklare än det verkar!
Karta, tema och balans är mycket bra.
Variation är inte så stor (man följer böckernas val väldigt ofta)
Om du gillar krigsspel är detta inte så kul, spelat påverkas av men avgörs INTE av militärerna enbart.
Skriven 2013-07-30 av: Magro, betyg = 9
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.