7.79 7.79 / 10, (19419 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 3 - 6
Speltid: 180 - 240 (min)
Ålder: 14+
Regelspråk:
Försälj. rank: 14618/15602
689 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Twilight Imperium längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
6 frames of plastic components, each contains:
5 Dreadnoughts
4 Carriers
8 Cruisers
8 Destroyers
2 War Suns
12 Ground Forces
10 Fighters
6 Planetary Defense Systems (PDS)
3 Space Docks
144 Technology Cards
51 Planet Cards
103 Action Cards
60 Political Cards
30 Objective Cards (Secret and Public)
20 Trade Cards (2 each for 10 races)
10 Race Sheets
30 Leader Counters
8 Cardboard Strategy Cards
160 Command Counters (16 each for 10 races)
150 Control Markers (15 each for 10 races)
8 Bonus Counters
40 Trade Goods Counters
23 Fighter Supplement Counters
23 Ground Force Supplement Counters
1 Speaker Token
1 Victory Point Track
43 Hexagonal Board Tiles
1 Rules Booklet
4 10-sided Dice
44 Domain Counters
En episk rymdsåpa om politik, handel och galaktisk erövring av episka mått i ett av sällskapsspelsvärldens största och tyngsta strategispel. Axla rollen som en av närmare dussinet olika civilisationer som söker dominera galaxen i ett spel som har allt från krigsföring till politiska intriger och är så stort att det rymmer ett helt eget teknologiträd samt fler spelkomponenter än man orkar räkna till!
En modulär spelplan som byggs upp av ett antal hexagoniska spelbrickor i hårdpapp vilket beror på antalet spelare, massor av små markörer och lika många spelkort av olika slag, modeller i hårdplast som avbildar rymdskepp och andra spelfigurer, stora spelarark och en bunt med tärningar fyller denna stora och tunga spelkartong.
Twilight Imperiums tredje utgåva innehåller mängder av olika spelkomponenter i form av såväl plastfigurer som små spelmarkörer och kort och är inte bara ett av de största och tyngsta spelen utan också ett av de mest tidsförödande att såväl packa upp och förbereda för spel som att därefter plocka ihop när man väl har spelat färdigt. Räkna därför med omkring en halvtimmes förberedelser för detta även om allting ligger väl uppsorterat i lådan.
Att blir först med att samla på sig de 10 (eller fler) segerpoäng som krävs för att vinna spelet, alternativt stå som ensam överlevande ras i rymden om ett fullskaligt krig skulle bryta ut eller att man helt enkelt väljer att vinna på ren militärstyrka. Poängen samlas i första hand genom att uppfylla olika mål som dras fram i form av uppdragskort.
När varje spelare väl har valt den ras som man vill representera och placerat ut de styrkor som man börjar med på den delen av den stora rymdkartan som utgör ens hemterritorium, så börjar kampen om i synnerhet just utrymmet i universumet. För att ens civilisation ska kunna växa gäller det att det egna territoriet utvidgas genom att man tar över planeter och dessa är även nödvändiga för ens tillväxt då det kostar resurser att inte bara producera nya stridsdugliga rymdskepp och ett försvar mot fienden, utan även framforskandet av nya teknologiska framsteg vilka i sin tur leder till såväl en förbättrad stridsmakt som diverse fördelar för ens civilisation.
För varje spelrunda tvingas spelarna dock genomgå det svåra valet att välja hur man vill spela och vad man ska inrikta sig på genom att plocka en av åtta olika strategier som var och en kommer med sin starka fördel vad gäller allt från teknologi till militär framfart eller byteshandel, men också bestämmer i vilken turordning man får utföra sina planerade handlingar. Det går till och med att förändra de regler som styr spelet genom att välja en mera politisk inriktning och på så vis få igenom nya lagar i universumet som bland annat kan göra militära handlingar löjligt kostsamma eller tillåta hur somliga spelare får dras med stora nackdelar medan andra istället frodas i möjligheter. Men dessa drastiska förändringar till spelet förutsätter också återigen att man faktiskt har ett stort inflytande i galaxen – med välpopulerade och därmed många röster som kan göra sig hörda när det Galaktiska Rådet fattar sina beslut.
Oavsett hur man spelar och vilken ras man än väljer, vare sig det är de fredliga Xxcha eller mera stridslystna L1z1x, så är krig någonting som är nästintill oundvikligt i Twilight Imperium och här sker striderna såväl ute i rymden som nere på planeternas markytor med soldater, kanoner samt jättelika rymdskepp. Striderna blandar taktiskt tänkande och noggrant planerande där såväl de inblandade enheterna som fördelsaktiga spelkort och rasspecifika egenskaper spelar roll, samt vad för slags teknologier som man har valt att forska fram.
Men den största anledningen till varför man krigar så hårt om utrymmet i detta spel är för att kunna uppfylla de många prövningar som man ställs inför under spelets gång – såväl publika och öppna som de dolda, privata som om man kan uppfylla kraven på dessa förser en med de värdefulla segerpoäng vilka faktiskt leder till att man avslutar spelet med såväl universumet som segern i sina händer.
Ett stort antal tilläggsregler gör även att spelarna kan skräddarsy sina spelarupplevelser för den som önskar mer slump och äventyr till utforskandet av galaxen eller kanske vill ha starka ledarpersonligheter i sitt imperium som kan såväl hjälpa sin egen civilisation som försöka fälla övriga.
Speltyp: Strategispel, Krigsspel
Kategori: Byteshandel, Civilisation, Förhandling, Politik, Science Fiction, Rymden, Action points, Tärning, Hexrutor, Modulär spelplan, Rollspel / Berättande, Variabel turordning, Variabla spelare, Röstning
Tillverkare: Fantasy Flight Games
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Bra för 4 spelare (3), Bra för 6 spelare (3), Bra för 3 spelare (1) - Lägg till/editera tags
Mästerligt! - 10/10
När jag började spela TI tyckte jag det mest handlade om krig, senare har jag insett att allt man gör har en mer eller mindre politisk betydelse. Därför blir TI ett så intressant spel då man inte behöver ta sig fram med enbart krig utan kan spela på många andra sätt också.
Poängsystemet kan bli väldigt långsamt, men går man in på fantasyflightgames hemsida och letar upp reglerna till Shattered Empire och tittar efter Imperial II Strategy så kan man spela TI på ett helt annat sätt som gör att det går betydligt fortare.
Krigssystemet är tärningsbaserat och liknar Access and Allies (fast siffrorna blir bakvända). Detta fungerar dock otroligt bra. Mycket kan kompletteras med olika teknologier som man utvecklar under spelets gång.
Det som kan vara negativt med TI är just att det är så stort. När man bygger upp banan så ser det kanske inte så stort till en början, men när alla kort kommer in så tar det väldigt mycket plats.
TI får dock en tia av mig. Det är ett otroligt bra och roligt spel. Har man inget emot science fiction så är detta spel ett måste för en strategiälskare!
689 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.