Mycket trevligt upptäckarspel
Jag tycker att Entdecker har fått lite oförskämt låga betyg (exempelvis här och på BoardGameGeek). Det är ett intressant spel som bygger på placeringsmekanik.
Spelarna Är upptäcksreasande i okända vatten. Målet är att använda sina tillgångar i form av pengar, spejare, fort & bosättningar, för att få så stort inflytande över de upptäckta öarna som möjligt. Spejarna kan också finna infödingar som man kan få värdefulla råvaror av.
Varje gång det är ens tur bestämmer man sig för startpunkt i den nya världen. Sedan tar man beslut om hur många öppna respektive dålda brickor man vill "köpa". Öppna brickor kostar 4 ggr så mycket men det kan definitivt vara värt att få den där perfekta brickan när man så behöver.
Spelet är välbalanserat vad gäller strategi. Det kan vara vinnande att satsa på de stora öarna för att kamma in mycket på en gång, men det kan likaväl vara vinnande att vinna många småöar och få restpoäng för en liten närvaro på de stora. Den senare strategin för med sig att man utökar sina chanser till god avkastning för sina spejare hos infödingarna.
Jag tycker om att hushållning med sina pengar är avgörande. Man vill inte vara den som blir av med sina pengar hela tiden då man får mindre guld då. Entdecker är ett spel där spelarna interagerar mycket med varandra, även om det är indirekt. Strategier får hela tiden omvärderas beroende på de andra spelarnas handlingar.
Entdecker är ett spel som håller hög klass. Det är inte lika fantastiskt som Euphrates & Tigris, men det är minst lika bra som Carcassonne, för att jämföra med andra placeringsspel.
Skriven 2007-02-28 av: Sean-Jan, betyg = 8
Dålig gammal klassiker
Jag har svårt att förstå att någon frivilligt sätter sig ned och ödslar timmar på detta spel. Först ett par varv då allt köps upp och förutsättningarna för de närmaste timmarnas tortyr ges. Sedan ett evinnerligt slagande av tärningar, runtstaplande med hattar, strykjärn mm, pengaräknande, och husbyggande.
På ett tidigt stadium kristaliseras det ut hur det kommer att gå. Spelet är med andra ord en lång och smärtsam transportsträcka. Det positiva i det hela är att vinstmekanismen är så dålig att alla inte behöver vara med till det bittra slutet.
Skriven 2007-02-28 av: Sean-Jan, betyg = 2
Härligt dynamiskt spel
Det finns många bra spel som baseras på sk "tile-laying" men jag har inte spelat något spel som varit lika enkelt, dynamiskt och spännande. Varje gång det är ens tur finns det närmast total frihet och möjligheterna att påverka sina och motspelarnas positioner och strategier känns oändliga. Att balans mellan de fyra olika samhällsgrenarna är avgörande gör dessutom utgången oviss till det bittra slutet.
Brädspel kan knappast bli bättre.
Skriven 2007-02-12 av: Sean-Jan, betyg = 10
Stort och fantastiskt
Jag har aldrig varit så laddad inför en spelpremiär som inför Twilight Imperium. Det var dock inte bara positiva känslor som gjorde mig spänd. Jag var orolig för att reglerna var för komplicerade, att det skulle bli för rörigt, att det skulle kännas långt, mm.
Mina farhågor visade sig vara välgrundade. Det är mycket regler att ta in. Rörigt var bara förnamnet. Det tog lång tid. Men...
Alla dessa reservationer faller platt för spelets otroliga charm. Reglerna faller på plats tämligen snabbt. Den aningen röriga känslan förhöjer snarare värdet, då det krävs fokus och koncentration för att erövra galaxens tron. Man måste allokera en hel del tid för att spela TI, men sällan har speltid känts mer välinvesterad.
Spelet är välbalanserat och det finns alltid vägar att ta sig ur regretionen efter en förlust, såväl på slagfältet som i rådet. Klockan (Imperiekortet) tickar på och det är viktigt att fokusera på siffran 10. Allt annat (trots att du gärna vill knäppa det ondskefulla Baroniet av Letnev på näsan) är oviktigt. Ett fantastiskt race mot herravälde där din förmåga att förhandla fram rätt "avtal" med de andra raserna är av yttersta vikt.
Det kliar i fingrarna. Jag kan knappt vänta till nästa gång jag får hjälpa de vackra (om än aningen näsvisa) Naalu till deras rättmätiga ledarposition. Eller fullfölja människans öde och sätta en Federationen i förarsätet. Eller låta min Tekklar Elite svärma över galaxen och föra N'orr till makten...
Skriven 2007-09-13 av: Sean-Jan, betyg = 8
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.