7.00 7.00 / 10, (13499 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 1 - 6
Speltid: 30 - 60 (min)
Ålder: 13+
Regelspråk:
Försälj. rank: 12805/15479
195 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Space Hulk: Death Angel - The Card Game längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
128 cards
12 Support Tokens
6 Combat Team Markers
1 Combat Die
Rulebook
Space Hulk: Death Angel - The Card Game är ett kooperativt kortspel för 1-6 spelare som kämpar mot den utomjordiska rasen Tyranids. Deras blodtörstiga Genestealers fyller diverse rymdstationer och högkvarter och det är upp till spelarnas tungt beväpnade marinsoldater att utrota dem!
Man börjar med att blanda kortlekarna för Genestealers samt Händelsekort och placerar dessa inom räckhåll för samtliga deltagare. Beroende på deltagarantalet så plockar man fram det korrekta Uppläggskortet för detta och placerar i mitten av spelområdet. Baserat på det här kortet bygger man därefter upp en hög med Områdeskort som spelarna ska försöka ta sig igenom.
Varje spelare får sedan en Lagmarkör tilldelad sig som då talar om vilka Marinsoldater man får spela som och därmed erhåller lagets Handlingskort samt Marinsoldatskort. Övriga Lagmarkörer, Handlingskort samt Marinsoldatskort används ej under denna spelomgång.
Samtliga spelares Marinsoldatskort blandas ihop och placeras därefter ut ett efter ett i en kolumn under Uppläggskortet och justeras sedan så att den övre halvan Marinsoldater pekar åt vänster och den nedre halvan pekar åt höger. Nu placerar man ut Terrängkort till höger samt vänster om denna kolumn enligt vad Uppläggskortet säger och drar det översta Händelsekortet för att se hur den första vågen av Genestealers skall placeras i förhållande till Terrängkorten.
Efter att ha bildat en hög med Supportmarkörer är spelarna redo att börja.
Att ta sig igenom alla Områdeskort genom att uppfylla det krav som står tryckt på varje sådant, utan att förlora alla Marinsoldater som är i spel.
Varje spelare börjar med att bestämma vilket av sina Handlingskort som man vill använda och placerar sedan detta framför sig. Eftersom spelarna samarbetar mot spelet så är det tillåtet att diskutera taktik och framfart sinsemellan, men aldrig visa upp sina kort för varandra. Korten kommer därefter att aktiveras i turordning där det kort som har lägst Handlingsvärde aktiveras först.
När spelarna väl har gått igenom samtliga utspelade Handlingskort så är det spelets tur att agera, genom att Genestealers attackerar Marinsoldaterna. Utkomsten av varje strid får man fram genom ett tärningsslag. Den spelare som spelade ut det Handlingskort som hade lägst värde skall därefter dra det översta handlingskortet och utför dels kortets specialeffekt, dels placerar man ut nya Genestealers.
Spelet fortsätter på det här viset fram till dess att spelarna antingen har lyckats uppfylla kravet för varje Områdeskort och därmed också vinner spelet, eller får sina Marinsoldater dödade och därmed har förlorat.
Speltyp: Kortspel
Kategori: Fighting, Science Fiction, Planering i förväg, Samarbete, Tärning, Hand management, Variabla spelare, 2-spelare, Spel för 1 spelare
Tillverkare: Fantasy Flight Games
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Bra för 1 spelare (3), Bra för 2 spelare (1), Bra för 3 spelare (1), Bra för 4 spelare (1), Bra för 5 spelare (1), Bra för 6 spelare (1), Bra lagspel (1) - Lägg till/editera tags
men va f... Igen! - 7/10
"Space Hulk: Death Angel - The Card Game" påminner om "Shadows over Camelot" då spelarna samarbetar mot spelet för att tillsammans klara ett uppdrag. Till skillnad från SoC finns här ingen förrädare, men det behövs inte heller då spelarnas självbevarelsedrift gör att man snabbt måste ta ställning till om man se fienden i vitögat medan han obehindrat stormar emot dig, eller lite diskret byta plats med din intet ont anande vapenbroder som står bredvid.
Mekaniken är lika enkel som den är genial. Varje spelare kontrollerar ett eller flera stridspar beroende på hur många de är. Soldaterna står uppställda i kolonn och är vända antingen åt höger eller vänster.
Varje stridspar kan välja mellan att utföra en av tre handlingar - Strid, förflyttning eller support. Vid Strid öppnar båda soldaterna eld mot de fiender som är framför dem och inom räckhåll. Förflyttning gör att soldaterna kan flytta sig ett steg fram eller bak i ledet, vända sig om och/eller trycka på en knapp (finns massor av knappar att trycka på). Support är en passiv handling där man inte gör något, men som belöning belönas spelaren med en supportmarkör som får placeras på valfri soldat. Markören kan senare bytas in för att den soldaten som har den ska få slå om en anfallstärning.
Det är ej tillåtet att utföra samma handling två gånger i rad, något som gör att man måste (eller bör) planera sitt agerande tillsammans med de andra spelarna.
Spelet innehåller kort för sex stridspar, tre handlingskort per stridspar, mängder av monsterkort, rumskort, uppdragskort samt terrängkort, supportmarkörer och en sexsidig tärning numrerad 0-5.
Spelet tar lite plats och är därför lätt att ta med sig, något som gör det lämpat för t ex en längre flygning eller resa med tåg.
195 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.