6.76 6.76 / 10, (839 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2
Speltid: 180 - 240 (min)
Ålder: 13+
Regelspråk:
Försälj. rank: 5660/15439
448 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Axis & Allies: Battle of the Bulge längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
1 Game Board
1 Rulebook
12 Twelve-Sided Dice
1 Turn Marker
1 Victory-Point Marker
1 Axis Reinforcement Chart
3 Allies Reinforcement Charts
2 Turn-Order Charts
72 Total Axis Playing Pieces
85 Total Allies Playing Pieces
36 Front-Line Markers
6 Combat Strips
110 Supply Tokens
135 Plastic Chips
German tanks thunder into the snow-covered Ardennes forest, opposed only by a few unsuspecting divisions of exhausted American troops. As Axis forces plunge into the countryside, Allied troops must struggle to hold the front line in order to repel the all-out offensive. Axis & Allies: Battle of the Bulge challenges you to control territory and contend with supply shortages, while directing infantry, artillery, tanks, and aircraft in one of the most decisive conflicts of World War II.
Scheduled for release in November, 2006, Axis & Allies Battle of the Bulge will feature detailed game components including a new truck piece, a hex-based game board with new original artwork, and original artwork commissioned exclusively for the Battle of the Bulge game box. Other elements of this new Axis & Allies variant include crucial elements that were key factors in the historical battle, such as supply shortages and late-battle air support, mechanics for overland vs. road movement and randomized casualties of war
Axis & Allies depicts Wacht am Rhein (Watch on the Rhein), the German code name for this counteroffensive that took place toward the end of World War II. The objective: to capture the port city of Antwerp. It was expected that the capture of Antwerp would cause a great disruption in the flow of Allied supplies, and also have the effect of breaking apart the great Anglo-American alliance.
One player controls Germany, whose massive build up of forces have gone undetected by the Allies and are poised to unleash all their fury on the Allies. The other player controls the forces of the United Kingdom and the United States and they must stem the tide of German armor and hold their positions until reinforcements arrive.
Speltyp: Krigsspel
Serie: Axis & Allies
Kategori: Andra världskriget (1939-1945), Områdesförflyttning, Tärning
Tillverkare: Avalon Hill
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
Ett spel för vk2-intresserade - 10/10
A&A Battle of the Bulge är ett spel jag varmt kan rekommender alla dem som gillar realistiska krigsspel som berör VK2.
Jämfört med tidigare A&A spel så skiljersig detta ganska mycket eftersom det är ett taktiskt spel mer än det är ett strategispel.
Här handlar det inte om att leda sitt land i krig, utnyttja resurser och tillverka krigsmaterial. Här handlar det om att leda trupper i strid med allt som hör där till.
Som bekant handlar dett här spelet om Ardenneroffensiven vintern 1944/45. Ardenneroffensiven var Hitlers sista försök att besegra de allierade i väster. Planen gick ut på att anfalla de allierade och bryta igenom deras frontlinje på en plats där de inte förväntade, nämligen i den bergiga delen av Belgien och Luxemburg som kallas Ardennerna. Ett område som var bergigt, skogsbeklätt med allmänt dåliga vägar. Ett område som ansågs vara olämpligt för stridsvagnar och större militära operationer och därför endast försvarades av enheter av mindre stridsvärde (trots att tyskarna hade anfallit med stor framgång därigenom med stridsvagnar 1940). Planen gick alltså ut på att slå till mot de västallierade där de ansågs svagast och där de inte förväntade sig det och bryta igenom deras linjer för att pressa sig västerut och erövra Antwerpen, De allierades viktigaste hamn för att skeppa över förstärkningar och förråd till västfronten. Genom att ta Antwerpen skulle de brittiska styrkorna i norra Belgien och södra Nederländerna bli avskurna från de amerikanska och franska trupperna i söder och därmed skulle tyskarna tvinga de allierade till ett andra Dunkerque och på så sätt tvinga dem förhandla om fred. Den här planen var ett enormt vågspel. Inte nog med att den krävde samtliga reserver som fortfarande var i någerlunda gott skick och som behöves betydligt mer på andra ställen, i huvudsak på östfronten så krävde det även större delen av Tysklands trytande bränslereserver. Gick operationen fel så var det kört för Tyskland.
Till en början hade tyskarna enorma framgångar eftersom vädret va dåligt och de allierade inte kunde sätta in något flygunderstöd. De amerikansta trupperna i området krossades. Men i takt med att motståndet hårdnade, vädret klarnade och de tyska resurserna började tryta så tvingades de tyska anfallsspetsarna att stanna. De allierade satte genast in motanfall och i början av 1945 så var man tillbaka där man börjat den 16 december.
Spelet följer det här skeendet mycket bra! Det gäller att som tysk anfalla med allt man har i början innan den som spelar de allierade börjar få in färska förstärkningar i stor skala, och framför allt innan vädret klarnar så han kan utnyttja överlägsenheten i luften. Att spelet inte enbart innefattar pansar, infanteri och artilleri gör det hela än mer realistiskt. Man måste använda trängen och dess lastbilar för att hela tiden köra fram förnödenheter till sina trupper så de kan fortsätta framrycka västerut elelr för att anfalla- Gör man inte det så kan man inte röra sig eller anfalla. man kan även förflytta infanteri och artilleri med sina lastbilar längs vägarna så de snabbare kommer fram till fronten. Frontlinjen är viktig del av spelet. Den markeras av smala böjda markörer som läggs på gränsen mellan hexagonerna. De visar vilket territorium som är i tysk och allierad hand. Detta är viktigt eftersom de talar om vilka städer som finns på tyskarnas sida om fronten. Och det är viktigt eftersom spelet avgörande hänger på hur många städer tyskarna lyckats erövra. För varje tagen stad får den tyske spelaren poäng och spelets mål är att man ska lyckas erövra minst en poäng mer än vad tyskarna lyckades ta i verkligheten. Detta är tyvärr en av spelets två svagheter: att det centrerar sig kring hur offensiven slutade i verkligheten och inte vad planen egentligen gick ut på. Spelkartan innefattar endast de områden och dess närmaste omgivning som tyskarna lyckades erövra i verkligheten. man kan alltså inte erövra Antwerpen som hela planen gick ut på utan bara följa i historiens fotspår och klara biffen en liten belgisk ort bättre än tyskarna. Som allierad vinner man då alltså givetvis genom att förhindra tyskarna att erövra byar till ett värde av 25 poäng.
Den andra enda svagheten är att spelet endast behandlar Ardenenroffensiven. När man väl som tysk lyckats vinna en snabb seger eller som allierad lyckats stoppa tyskarna när man väl fått den numerära överlägsenheten på sin sida tillräckligt många gånger så blir spelet lite tjatigt. Spelsystemet är utmärkt och oerhört realistiskt och roligt. Lagom lätt att lära sig och att spela igenom. Men Ardenneroffensiven begränsar det hela eftersom den bara kan utkämpas på ett sätt: en som anfaller och en som försvarar. Men förhoppningsvis så kommer A&A att göra uppföljare med samma spelsystem men med andra mer eller mindra kända slag under VK2. Rent taktiskt är spelt bättre än Memoir'44, men det saknar Memoirs mångsidighet vad gäller massan av olika scenarior och möjligheten att skapa egna scenarior.
Men får högsta betyg ändå!!!
448 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.