Ett spel för vk2-intresserade
A&A Battle of the Bulge är ett spel jag varmt kan rekommender alla dem som gillar realistiska krigsspel som berör VK2.
Jämfört med tidigare A&A spel så skiljersig detta ganska mycket eftersom det är ett taktiskt spel mer än det är ett strategispel.
Här handlar det inte om att leda sitt land i krig, utnyttja resurser och tillverka krigsmaterial. Här handlar det om att leda trupper i strid med allt som hör där till.
Som bekant handlar dett här spelet om Ardenneroffensiven vintern 1944/45. Ardenneroffensiven var Hitlers sista försök att besegra de allierade i väster. Planen gick ut på att anfalla de allierade och bryta igenom deras frontlinje på en plats där de inte förväntade, nämligen i den bergiga delen av Belgien och Luxemburg som kallas Ardennerna. Ett område som var bergigt, skogsbeklätt med allmänt dåliga vägar. Ett område som ansågs vara olämpligt för stridsvagnar och större militära operationer och därför endast försvarades av enheter av mindre stridsvärde (trots att tyskarna hade anfallit med stor framgång därigenom med stridsvagnar 1940). Planen gick alltså ut på att slå till mot de västallierade där de ansågs svagast och där de inte förväntade sig det och bryta igenom deras linjer för att pressa sig västerut och erövra Antwerpen, De allierades viktigaste hamn för att skeppa över förstärkningar och förråd till västfronten. Genom att ta Antwerpen skulle de brittiska styrkorna i norra Belgien och södra Nederländerna bli avskurna från de amerikanska och franska trupperna i söder och därmed skulle tyskarna tvinga de allierade till ett andra Dunkerque och på så sätt tvinga dem förhandla om fred. Den här planen var ett enormt vågspel. Inte nog med att den krävde samtliga reserver som fortfarande var i någerlunda gott skick och som behöves betydligt mer på andra ställen, i huvudsak på östfronten så krävde det även större delen av Tysklands trytande bränslereserver. Gick operationen fel så var det kört för Tyskland.
Till en början hade tyskarna enorma framgångar eftersom vädret va dåligt och de allierade inte kunde sätta in något flygunderstöd. De amerikansta trupperna i området krossades. Men i takt med att motståndet hårdnade, vädret klarnade och de tyska resurserna började tryta så tvingades de tyska anfallsspetsarna att stanna. De allierade satte genast in motanfall och i början av 1945 så var man tillbaka där man börjat den 16 december.
Spelet följer det här skeendet mycket bra! Det gäller att som tysk anfalla med allt man har i början innan den som spelar de allierade börjar få in färska förstärkningar i stor skala, och framför allt innan vädret klarnar så han kan utnyttja överlägsenheten i luften. Att spelet inte enbart innefattar pansar, infanteri och artilleri gör det hela än mer realistiskt. Man måste använda trängen och dess lastbilar för att hela tiden köra fram förnödenheter till sina trupper så de kan fortsätta framrycka västerut elelr för att anfalla- Gör man inte det så kan man inte röra sig eller anfalla. man kan även förflytta infanteri och artilleri med sina lastbilar längs vägarna så de snabbare kommer fram till fronten. Frontlinjen är viktig del av spelet. Den markeras av smala böjda markörer som läggs på gränsen mellan hexagonerna. De visar vilket territorium som är i tysk och allierad hand. Detta är viktigt eftersom de talar om vilka städer som finns på tyskarnas sida om fronten. Och det är viktigt eftersom spelet avgörande hänger på hur många städer tyskarna lyckats erövra. För varje tagen stad får den tyske spelaren poäng och spelets mål är att man ska lyckas erövra minst en poäng mer än vad tyskarna lyckades ta i verkligheten. Detta är tyvärr en av spelets två svagheter: att det centrerar sig kring hur offensiven slutade i verkligheten och inte vad planen egentligen gick ut på. Spelkartan innefattar endast de områden och dess närmaste omgivning som tyskarna lyckades erövra i verkligheten. man kan alltså inte erövra Antwerpen som hela planen gick ut på utan bara följa i historiens fotspår och klara biffen en liten belgisk ort bättre än tyskarna. Som allierad vinner man då alltså givetvis genom att förhindra tyskarna att erövra byar till ett värde av 25 poäng.
Den andra enda svagheten är att spelet endast behandlar Ardenenroffensiven. När man väl som tysk lyckats vinna en snabb seger eller som allierad lyckats stoppa tyskarna när man väl fått den numerära överlägsenheten på sin sida tillräckligt många gånger så blir spelet lite tjatigt. Spelsystemet är utmärkt och oerhört realistiskt och roligt. Lagom lätt att lära sig och att spela igenom. Men Ardenneroffensiven begränsar det hela eftersom den bara kan utkämpas på ett sätt: en som anfaller och en som försvarar. Men förhoppningsvis så kommer A&A att göra uppföljare med samma spelsystem men med andra mer eller mindra kända slag under VK2. Rent taktiskt är spelt bättre än Memoir'44, men det saknar Memoirs mångsidighet vad gäller massan av olika scenarior och möjligheten att skapa egna scenarior.
Men får högsta betyg ändå!!!
Skriven 2009-05-01 av: Verdun1916, betyg = 10
En bra intruduktion!
Beställde Battle Cry härifrån i onsdags och fick det i fredags. Och som erfaren Memoir'44- och Commands and Colors-spelare så var det med stora förhoppningar som jag öppnade paketet. Jag kan säga att jag inte blev besviken! Kvalitéten på spelkomponenterna är riktigt bra! I samma klass som Memoir'44! Spelbrädet och spel- och landskapsbrickorna är både snygga, tjocka och stabila! Spelpjäserna är läckra soldater, hästar och kanoner i skalan 1/72 liksom pjäserna till Memoir'44 vilket gör att de både går att måla, blanda eller byta ut mot modellfigurer i samma skala och period för ökad realism om man så önskar.
Regelboken är i A4-format och 48 sidor lång. Den börjar med en kort historisk inblick i det amerikanska inbördeskrigets stridande parter och strategier i stort. Därefter kommer fyra sidor som förklarar spelets olika komponenter och hur spelet är upplagt. Sen kommer själva spelreglerna på fyra sidor. Dessa sidor går klart och tydligt igenom reglerna i fem steg, nämligen de steg som en spelomgång för den enskillde spelaren är uppdelad i. Sedan kommer fem sidor som behandlar de olika terrängtyperna, fältbefästningarna samt fyra av taktikkorten. De följande 30 sidorna är Scenariodelen. På varje sida finns en karta, spelinfo samt historisk info om ett slag från amerikanska inbördeskriget. De 30 slagen är inte sorterade helt kronologiskt utan är indelade i tre delar: de slagen som ingick i den första upplagan av Battle Cry, därefter en del med tre slag från general Jacksons Shenandoah Valley kampanj och sist kommer de slag som lades till inför den här utgåvan av spelet. Regelboken är skriven på ganska lättförstådd engelska och är i färg med bilder där det behövs för att förklara spelkomponenter, regler och hur man ska ställa upp de olika slagen på spelbrädet. Utöver det så finns där en och annan rent dekorativ bild föreställande sydstatssoldater samt ett porträttfoto på Abraham Lincoln. Bilderna på sydstatssoldaterna är rättsnygga men inte särskillt historiskt korrekta alls!
För den som redan är bekant med Memoir'44 eller Commands and Colors så känner man sig hemma ganska direkt när man öppnar spelkartongen till Battle Cry. Spelet skiljer sig inte nämnvärt från dessa med undantaget att det handlar om just amerikanska inbördeskriget och att reglerna därför är justerade för att passa in på den typen av truppslag och vapen som användes under just det kriget. Det tar med andra ord inte lång tid att sätta sig in hur Battle Cry funkar. Men den som inte har nån erfarenhet av Commands and Colors eller Memoir'44 behöver inte oroa sig. Det tar inte mer än en timme att läsa regelboken och få så pass mycket grepp om dem att man kan börja spela direkt. Det finns med en player's aid i A4 format med tryck på båda sidor som man kan ha som stöd under spelets gång. Och på det finns de olika terrängtyperna med och vad som gäller för dem, de olika befästningsverken samt de olika truppslagen och vad som gäller för dem.
Det som dock är tidsödande innan man kommer igång är att klistra på alla fanorna. Varje enhet har en fana och varje sida har 3 generaler, 3 kanoner, 3 kavallerister samt 10 infanterister som ska ha varsin fana. Dessa fanor finns på ett eget ark i form av klistermärken. Dessa klistermärken som består av båda sidorna av en fana viks runt fanbärarens stång och sedan klistras fanans högra sida ihop med den vänstra. Låter kanske pilligt. Det är det! Dessutom har de en tendens att släppa i limningen närmast stången vilket gör att de lätt glider ner eller trillar av. Därför rekommenderar jag er varmt att limma fast dem så de verkligen sitter fast i fanstången.
Det här spelet är kanske inte det mest realistiska spelet om man vill utkämpa berömda slag under amerikanska inbördeskriget men det är en utmärkt intro till ämnet. Det är lätt att lära sig och går snabbt och enkelt att spela. Man behöver inte vara värsta militärhistorianörden som jag är för att kunna spela och uppskatta Battle Cry. Liksom med Memoir så har spelet ett enormnt replay-värde eftersom det medföljer 30 olika slag att utkämpa och möjligheten att hitta på egna slag från inbördeskriget eller från andra krig är stora. De enda nakdelarna som jag kan komma på är att fanorna kan vara lite knepiga att klistra på och att de i regel behöver limmas på med superlim eller nått för att verkligen sitta på plats. En sak till som jag tycker är mindre bra är bredden på basplatterna som infanteristerna står på. Det står ingenstans i regelboken att man måste ställa upp sina små plastkrigare på ett särskillt sätt, utan bara hur många och vilken sort som utgör varje truppslag. Eftersom jag är den militärhistorienörd som jag är så vill jag därför ställa mina tre infanterister + fanbärare på linje i respektive ruta. Tyvärr är dock gubbarnas basplattor så breda så de inte riktigt får plats i en ruta utan att basplattorna sticker in i de angränsande rutorna. Det gör att det kan bli lite trångt att ha flera infanterienheter bredvid varandra. Utöver det så är det ett bra spel!
Skriven 2012-06-18 av: Verdun1916, betyg = 8
Ett superbra spel!
Hej alla spelare!
Wings of War Miniatures Deluxe Set var det senaste inköpet från Wings of War-serien som jag gjorde och det ångrar jag VERKLIGEN INTE!
Är man det minsta intresserad av flyg så är det här ett måste! Och är man dessutom som jag, jävligt intresserad av första världskriget så är detta spelet ännu mer ett måste!
För den redan testat något av de andra Wings of War setten så är det inget som förvånar att delux settet gör hela spelupplevelsen ännu bättre!
Men för er som inte testat kan ja bara säga att det är ett oerhört fartfyllt, spännande och lätt spel att sätta sig in i och spela! Och det faktum att man i detta settet har exakta små modeller av fyra berömda piloters flygplan ger en extra dos av historiens vingslag och verklighetskänsla!
Spelet är en utmaning och man tröttnar aldrig på det! Hur väl man kan reglerna så finns det bara en sak i slutänden som avgör vem som vinner: ens skicklighet som pilot!
Spelet har bara en enda nackdel i mina ögon och den inverkar inte på spelets gång utan snarare på den historiska känslan. Valet av de fyra berömda piloterna som representeras här kunde varit bättre!
Den förste: Freiherr Manfred von Richthofen, även känd som den Röde Baronen var första världskrigets främste flygaress och sköt ner hela 80 fientliga flygplan. Han är en av världens någonsin mest berömda flygare!
Den andre är Ernst Udet, en man som inte enbart var ett känt flygaress under första världskriget utan även blev berömd under det andra världskriget som högt upsatt officer inom tyska flygvapnet och som begick självmord eftersom han inte orkade med Adolf Hitlers och Hermann Görings idiotiska idéer när det gällde jaktflyget.
Den tredje är William Barker som även han var ett skickligt flygaress och som flög för RFC.
Dessa tre har en sak gemensamt, de flög alla på Västfronten, det vill säga över Frankrike och Belgien.
Men den fjärde och sista piloten som finns med här, Fransesco Baracca, ett av italiens främsta flygaress, deltog aldrig i luftstriderna på Västfronten utan slogs mot Österrikarna på den Italienska Fronten. Det gör att det känns lite konstigt att ha honom med i stid mot två tyska piloter, von Richthofen och Udet som han aldrig mötte i strid i verkligheten! De flög alrig på samma front och kunde därför aldrig mötas i strid! Det vore därför bättre anser ja att SPAD:en som finns med i Delux settet borde ha varit exempelvis Foncks eller Rickenbackers eftersom dessa båda dels finns med i Wings of Wars miniatyrsamling men framförallt för att båda flög på Västfronten och båda mötte både von Richthofens och Udets eskadrar i strid!
Som sagt det här inverkar inte på spelet som sådant men det gör att man motvilligt vill spela en luftstrid där Baracca deltar eftersom det helt enkelt känns fel.
Men i slutändan kan ja inte göra annat än att reckommendera det här spelet för alla glada spelare! Ni blir inte besvikna!!!
Mvh
Max Johansson
Första världskriget galning och entusiast
Skriven 2008-11-02 av: Verdun1916, betyg = 10
Ett spel värt att spela!
Beställde och fick Wings of War Miniature Deluxe Set WWII nu i veckan. Eftersom jag är ett enormt Wings of War- fan och har det första Delux settet och de flesta av de delarna och expansionerna till Wings of Wars WWI serie så har jag set fram emot den här delen länge!
Spelserien är grymt bra överlag men när man väl provat att spela med miniatyrplanen så är det nästan omöjligt att gå tillbaka till att bara spela med korten. Det va därför jag väntade med att beställa WWII serien tills den kom i delux-form med fyra stycken miniatyrer. Även om spelet på många sät fungerar likadant som WWI serien så är det ändå en del som skiljer. Till skillnad från WWI serien där man använder sig av två skade-kortlekar när man skjuter på motståndaren, en A-lek för flygplan med två kulsprutor och en B-lek för de plan med enbart en kulspruta, så använder man ingen kortlek alls i WWII-serien när det gäller beskjutning och skada. Här använder man små markörer i fyra olika färger. Dessa är liksom skadekorten i WWI-serien försedda med symboler eller siffror för att ge olika typer av skador eller skadepoäng till det beskjutna planet. Men eftersom planen under WWII hade betydligt mer varierad beväpning än under WWI så finns det alltså fyra olika skadekategorier: A, B, C och D. Under WWI hade de flygplanen från början ingen beväpning alls, från 1915 i regel en kulspruta för jaktplan och två (en framåtriktad och en rörlig för spanaren) för tvåsitsiga plan, 1916 och fram till krigsslutet så utrustades de flesta jaktplanen och tvåsitsarna med två framåtriktade kulsprutor och för spanarna i de tvåsitsiga en eller två rörliga kulsprutor. Men under WWII hade de flesta flygplanen betydligt fler kulsprutor eller automatkanoner: de första versionerna av Hurricane och Spitfire exempelvis 8 ksp var, Bf-109 och Mitsubishi Zero 2 ksp och 2 automatkanoner etc. Detta gör att i WWII-serien så blir skadorna vis beskjutning betydligt mer individualiserad beroende på de olika flygplnanstypernas beväpning. I övrigt är spelbrädena för att placera sina manöverkort och markörer bara hälften så stora som de i WWI-serien. Manöverkorten skiljer sig från WWI-serien genom att vare kort har två olika manöverresultat: en för hög hastighet och en för låg hastighet. Detta gör det hela mer realistiskt efter som flygplanen under WWII hade betydligt bättre möjligheter att kontrollera och justera sin hastighet i luftrn med hjälp av bättre gasreglage och luftbromsar som inte förekom under WWI. Har inte riktigt hunnit provspela härligheten ordentligt än men rent spelmässigt har spelet helt jlart lika hög klass som WWI-seriens. Dock var där en stor besvikelse: miniatyrflygplanen. I och för sig har jag haft lite otur med vissa av WWI-miniatyrerna ja beställt (råkat ut för sneda landningsställ eller något dåligt åsatt klistermärke) men överlag har WWI-miniatyrerna hållt jäkligt hög klass. Men av de fyra plan jag fick med i WWII-deluxsettet var det bara Mitsubishi Zero'n som var bra! Såväl Wildcaten, Bf-109:an och Spitfiren hade sneda stabilisatorfenor. Wildcatens och Spitfirens spröt till radioantennen var sneda. Spitfirens vingas var snett fastsatta i förhållande till flygkroppen. I övrigt var det inget fel på varken målning eller emblem med ett undantag: BF-109:an. Alla som är insatta i tyska flygplan från WWII vet att utöver de svartvita balkenkreuzten på vingarna och sidorna av flygkroppen så hade ett snedställt nazistiskt hakkors på stjärtfenan. Jag poängterar att det var den snedställda nazistiska versionen av hakkorset och inte den typ som användes av finnarna på flygplan och stridsvagnar son nationalitetsbeteckning och inte har ett skit med nazismen att göra. Men istället för historiskt korrekta hakkors på Bf-109:an i Wings of War så har tillverkarna av någon outgrundligt dum anledning valt att inte ha med hakkorset utan istället ett kryss. Jag kan förstå att man vill utelämna hakkorset för att ingen ska få för sig att man på något vis stöttar nazism, men att ersätta det med ett kryss ser bara jävligt löjligt ut!!! Då är det bättre att strunta helt i att ha med någon markering på stjärtfenan. Dessutom tvivlar jag starkt på att någon skulle få för sig att anklaga Nexus eller Fantasy Flight Games för att vara nazister eller sympatisera med sådana för att de återskapar tyska flygplan från WWII på ett historiskt korrekt sätt med hakkorsen på stjärtfenorna. Samtliga tyska flygplan bar dessa som en del av nationalbetäckningarna, det betydde inte att alla flygplansbesättningar som flög dem var medlemmar i NSDAP eller ens nazister. Ett stort MINUS att den historiska korrektheten, som i övrigt varit så extremt hög i Wings of War-serierna, fått stryka på foten för nån larvig politisk låtsaskorrekthet!!! OERHÖRT UPPRÖRANDE!!!!!
I sin helhet är WWII-serien helt klart värd att köpa och spela, men om merparten av seriens miniatyrplan till skillnad från WWI-seriens håller så låg standard som de jag fick så ödsla inte extrapengar på miniatyrerna, då räcker kortversionerna gott!!!!!
Skriven 2010-02-13 av: Verdun1916
En grymt härlig kärra!
Schäfers Fokker D.VII är en grymt skön kärra! Helt klart ett av de finaste planen i Wings of War's minityrplansserie.
Otroligt fin kvalitet på modellen jag fick!
Fokker D.VII var det bästa planet under första världskriget. Det va snabbt, smidigt och stadigt!
Med två Spandau 7,92mm kulsprutor så hade den bra eldkraft! I en skicklig pilots hand var Fokker D.VII i stort sett oslagbar i en strid jaktplan-mot-jaktplan. Dock kom planet inte i tjänst förrän under krigets sista månader och han därför inte göra så stor inverkan på krigets förlopp.
Vill du ha den bästa maskinen i spelet så rekommenderar jag varmt dig att köpa Fokker D.VII:an!
Skriven 2009-12-31 av: Verdun1916, betyg = 10
En otroligt bra maskin!
Ernst Udets Fokker D.VII är en av de mest kända jaktflygplanen från första världskriget!
Jag hade mycket höga förväntningar på den här maskinen men hade tyvärr otur! Exemplaret jag hade hade ett snett landningsställ vilket gör att ja bara ger den en 7 i betyg. I övrigt är planet perfekt! Målningen är så realistisk man kan förvänta sig av en flygplansmodell i skalan 1/144 som den här är i. Spelmässigt så hittar man inget bättre flygplan att spela med i Wings of War än Fooker D.VII:an.
Fokker D.VII var det bästa planet under första världskriget. Det va snabbt, smidigt och stadigt!
Med två Spandau 7,92mm kulsprutor så hade den bra eldkraft! I en skicklig pilots hand var Fokker D.VII i stort sett oslagbar i en strid jaktplan-mot-jaktplan. Dock kom planet inte i tjänst förrän under krigets sista månader och han därför inte göra så stor inverkan på krigets förlopp.
Vill du ha den bästa maskinen i spelet så rekommenderar jag varmt dig att köpa Fokker D.VII:an!
Skriven 2009-12-31 av: Verdun1916, betyg = 7
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.