8.09 8.09 / 10, (98389 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2
Speltid: 30 (min)
Ålder: 10+
Regelspråk:
Försälj. rank: 1314/15584
265 kr
I lager, leveranstid 1-3 vardagar
1 game board
23 Age I cards
23 Age II cards
20 Age III cards
7 Guild cards
12 Wonder cards
4 Military tokens
10 Progress tokens
1 Conflict pawn
31 coins
Scorebook
Rule book
Help sheet
I 7 Wonders: Duel strider två civilisationer om att bli den mest framgångsrika, den mest utvecklade eller bara den med störst krigsmakt! Genom tre tidsåldrar bygger de två spelarna upp sitt spelområde med resursrika marker, produktiva byggnader, militära anläggningar samt praktfulla underverk och försöker vinna på antingen segerpoäng, vetenskap eller krigsmakt!
Spelplanen viks upp och spelarna placerar konfliktmarkören, straffbrickorna samt 6st framslumpade vetenskapsmarkörer på sina respektive platser ovanpå denna.
Spelkorten för de olika tidsåldrarna blandas separat. 3st kort slumpas bort från samtliga tidsåldrar och den tredje tidsåldern får även 3st framslumpade skrönor inblandade i sig. Den första tidsålderns spelkort placeras därefter i ett pyramidmönster enligt regelbokens baksida.
4st framslumpade underverkskort placeras mellan de två spelarena och förstaspelaren börjar med att välja ett av dessa. Därefter får motspelaren välja 2 av de kvarvarande korten och förstaspelaren får det sista. 4st nya underverk slumpas fram och den här gången skall andrespelaren börja med att ta det första kortet.
Spelarna börjar med 7 mynt vardera. Resterande mynt placeras vid sidan om spelplanen.
Att vinna på antingen segerpoäng, vetenskapssymboler eller genom militärmakt när man spelrunda efter spelrunda får plocka ett tidsålderskort och välja hur det skall användas.
Spelarna alternerar mellan att plocka ett av de tillgängliga tidsålderskorten till dess att inga fler kort kvarstår. När detta sker skall spelkorten från nästa tidsålder placeras ut enligt ett mönster på regelbokens baksida. Efter tre tidsåldrar räknar spelarna ihop sina segerpoäng för att se vem som vinner, om inte någon lyckas avsluta spelet i förtid - genom att antingen samla på sig tillräckligt många vetenskapssymboler eller få konfliktmarkören på spelplanen att gå tillräckligt långt.
När det blir en spelares tur skall denne ta ett av de tillgängliga tidsålderskorten och använda detta för en av tre handlingar:
1. Kortet kan spelas ut till ens civilisation för att permanent tillföra sin resurs, segerpoäng, vetenskapssymbol eller annan egenskap, om man har resurser nog för att betala den eventuella kostnad som tidsålderskortet kan ha upptryckt på sig.
2. Kortet kan säljas för 2 mynt plus ytterligare 1 mynt för varje guldfärgat tidsålderskort som redan befinner sig i spelarens civilisation.
3. Kortet kan placeras under ett av spelarens underverk om man har resurser nog för att betala kostnaden som det underverket har upptryckt på sig. Underverket blir då färdigställt och dess egenskaper träder i kraft.
Var gång en spelare får krigsmaktssymboler genom ett tidsålderskort eller underverk, ska man då även flytta konfliktmarkören lika många steg åt sin motspelares sida. Om konfliktmarkören går hela vägen till slutet av spelplanens ena sida så har denna person omedelbart förlorat spelet. Likaså vinner omedelbart den spelare som blir först med att lyckas samla 6st olika vetenskapssymboler, på de gröna vetenskapskorten som finns utspridda bland de olika tidsåldrarna.
Speltyp: Strategispel
Kategori: Antiken, Civilisation, Kortdragande, Samla serier, 2-spelare
Tillverkare: Rebel
Länkar: Regler, Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
Duell ikväll? - 10/10
Ett av mina absoluta favoritspel är 7 Wonders – ett kortbaserat civilisationsbyggarspel där man väljer vilket kort man vill spela, men sedan skickar vidare hela sin hand till spelaren bredvid, varpå man får en ny hand av spelaren på andra sidan. Spelets största (enda?) nackdel är att man måste vara minst tre personer för att kunna spela det. När nyheten kom att spelets skapare Antoine Bauza slagit sig ihop med en annan av mina favoriter, Bruno Cathala, för att göra en tvåspelarvariant av spelet, med tillnamnet Duel, blev jag förstås både nyfiken och förväntansfull. Spelet kom, sågs och segrade! Alla mina förväntningar uppfylldes med råge, och herrar Bauza och Cathala lyckades skapa ett spel som i mitt tycke var bättre än det redan fantastiska originalet. 7 Wonders Duel behåller temat och flera av mekanikerna från originalspelet: målet är fortfarande att bygga den mest framstående civilisationen, och man kan dessutom vinna spelet på ”sudden death” genom att erövra den andre spelarens huvudstad, eller genom att excellera inom forntida vetenskap. Istället för att skicka korthänder mellan varandra turas man om att dra kort ur en slags ”kortpyramid”, där bara vissa kort är tillgängliga vid varje givet tillfälle, och där bara vissa kort är synliga. Korten kan sedan användas för att bygga olika byggnader (som i sin tur producerar resurser, vetenskapsmän eller krigare), omvandlas till guld eller nyttjas som byggnadsmaterial för något av den antika världens många underverk. Spelet är oerhört taktiskt, spännande och beroendeframkallande.
265 kr
I lager, leveranstid 1-3 vardagar
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.