Jag är inget fan av Risk, men vill man spela risk så är det absolut mer värt att spela detta Risk istället för det gamla.
Skriven av: Rutan - 2009-03-27 08:14:16
Mitt favoritbrädspel utan tvekan.
StarCraft The Boardgame baseras på datorspelet med samma namn. Mycket från datorspelet är sig likt men spelet i sig revolutionerar genom att låta själva grundmekaniken vara "helt olikt" datorspelets. Då datorspelet fokuserar på en strid på en planet baseras brädspelet på interplanetära strider där varje spelare anlägger baser på olika planeter, bygger upp arméer och försöker ta över varandras planeter, resurser och strategiska poäng. Allt i en härlig alla-mot-alla-känsla där tillfälliga allianser är lika viktiga som att veta när man ska vända sina vänner ryggen till.
Det är svårt att i några få ord få sagt vilket fantastiskt bra spel detta är. Det är inte för vem som helst men jag skulle ändå säga att spelet är för en hyfsat bred publik. Det är absolut ett spel i den "tyngre" klassen med många regler, många möjligheter, strategiskt tänkande och situationer där felplaneringar straffar hårt. Men samtidigt är det interaktivt, snabbt och otroligt välbalanserat. Även om de som spelat datorspelet (mycket tjat om datorspelet, förlåt) kommer ha en fördel i att de känner igen alla enheter och ungefär hur bra de är och vad de kan göra så kan personer som aldrig spelat det lätt sätta sig in i spelsystemet och har ingen egentligen nackdel mot mer erfarna StarCraft-spelare. Både jag (hängiven StarCraft-spelare), min bror (har spelat datorspelet några få gånger) och min flickvän (har aldrig spelat datorspelet) älskar det.
StarCraft är just nu mitt favoritbrädspel och den stundande expansionen ser ut att rätta till alla småfel som fanns, expandera enheterna med allt som behövs och lägga till så mycket godis i form av scenarion med mera att man troligtvis aldrig kommer tröttna på detta spel. Köp och spela!
Plus:
- Fascinerande djup med många val och olika strategier för varje match.
- Unika vinstmål för varje lag är en fantastisk idé!
- Välgjorde spelkomponenter.
- Fungerar lika bra på 2 spelare som på 6.
- Underbart krigssystem.
- Val av byggnader och forskning ger en unik profil för varje match.
Minus:
- Många regler att lära sig i början.
- Ibland tar matcherna rätt lång tid.
För att läsa min fulla recension, gå till:
http://padachan.blogg.se/2009/march/bradspelsrecension-starcraft-the-boardgame.html
Skriven av: Pada-chan - 2009-03-22 19:34:42
Detta spelet har fått mig och grabbarna att spendera flera kvällar med att dricka öl, laga mat och spela, självklart A&A. Det har blivit en riktig HIT. Mycket spänning, lag-känsla och historik allt i ett. Det är ett väldigt balanserat spel som jag bara kan rekommendera starkt. Dock så tar det väldigt väldigt lång tid att spela i början när alla är nybörjare. Våra två första rundor tog 7-8h per gång. Men det var lätt värt det, det gäller bara att starta i tid. Det har passat såväl inbitna Risk-spelare till de som inte spelat brädspel speciellt mycket. Det är dock en fördel att ha spelat strategi-spel innan, det är tydligt.
Reglerna är byggda för att vara verklighetstrogna och de är de, nästan helt och hållet. Vissa saker är dock lite svåra att köpa, t.ex. att pansarvagnar skjuter ner bombplan... Men för att inte göra spelet alltför komplicerat har vissa kompromisser gjorts.
Jag kan bara massivt rekommendera detta spel. Ni kommer att ha fantastiskt kul. Jag lovar det!
/daniel
Skriven av: gleiterkungen - 2009-03-20 14:23:11
Om du skall ha ett tillägg till Arkham Horror så är det detta! Jag har efter en otrolig mängd Arkham spelande kommit över alla tillägg men detta är det överlägset bästa, med bra nya karaktärer och Aincient ones. De nya händelsekorten är också väldigt givande för spelupplevelsen och investigatorkorten är mycket användbara! Toppen helt enkelt!
Skriven av: jonjosefsson - 2009-03-11 13:52:28
Funderar du på ett Carcassonne-tillägg och har redan köpt den första? (dvs Inns & Cathedrals) Då behöver du inte leta vidare för Traders & Builder is the real deal så att säga!
Expansionen tillför väldigt mycket till grundspelet för pengarna. Förutom en uppsjö nya landbrickor får man två sorters nya gubbar och handelsvaror. Byggarna kan du placera i en stad eller väg du håller på med för att få lägga en extra bricka när du lägger på just den staden eller vägen, vilket gör att man gärna förhoppningsfullt placerar dem i sina största städer. Används flitigt av de flesta spelare. Grisarna är inte lika viktiga, men kan spela roll i stora bondeområden då de placeras på fält där man redan har bönder för att göra varje stad värd en extra poäng. En del stadsbrickor har handelssymboler på sig. När man gör klart en stad med symboler i (oavsett man äger staden eller inte) får man motsvarande antal symboler. Den som har mest symboler av en viss sort får 10 poäng vid spelets slut. Det kan alltså vara strategiskt korrekt att göra klart andras städer! Slutligen får man också med en härlig tygpåse att dra brickor ur. Alla expansioner borde lätt få plats i den.
Avslutningsvis kan jag varmt rekommendera denna expansion. Den tillför många nya strategiska element utan att krångla till det för mycket och man får nya fina brickor med på köpet. Den enligt mig viktigaste expansionen efter Inns & Cathedral (som ju bl.a. tillför en 6:e spelare och annat viktigt, köp den först eller helst båda med en gång)
Skriven av: Howrie - 2009-03-09 18:02:40
Runebound är ett ganska roligt spel om man gillar att gå runt i ett fantasylandskap, rulla tärningar, döda monster och samla prylar, för det är vad spelet i grunden går ut på och vad det är bra på.
Spelarna börjar i samma stad med sina figurer och ska sedan röra sig över kartan för att döda monster i olika svårighetsgrader. Man blir starkare och bättre tills man känner sig bra nog att ta sig an bossen, den som slår bossen (eller tre småbossar) först vinner.
Det som tynger ner spelet är bristen på interaktion och tidsaspekten. Det säger en hel spelet att man faktiskt kan spela singleplayer utan större skillnad annat än att du kanske inte har konkurrans om slutbossen. Det är sällan, oftast aldrig, som spelarna har något med varandra och göra. Alla sitter och kör sitt eget race. Man kan dock spela varianter som gör att man får mer med varandra att göra som tur är, men spelet i grunden är ett enpersonsspel man spelar tillsammans till någon vunnit. Man kan anfalla varandra, men ingen gör det eftersom det är för krångligt.
Spelet tar som sagt tid att spela också, i synnerhet med nya spelare. Om nya spelare är med bör man spela max två, tre stycken, för det tar flera timmar att spela och kanske 50% mer tid när nybörjare är med. Oftast kan det vara rekommenderat att ta paus och låta spelet stå ett tag.
Missförstå mig dock inte, spelet är roligt, men man måste ta det för vad det är och inte förvänta sig att det är ett snabbspelat spel med mycket konflikt för det är det inte. Roligast blir det när man är två till tre stycken som kan spelet och kan spela snabbt. Det blir dock mycket individuellt rullande kan sägas.
Kortfattat är Runebound ett ganska kul spel som man inte orkar spela så ofta på grund av tid och brist på engagemang mellan spelarna, men är man medveten om dessa problem och fortfarande är sugen kan spelet rekommenderas varmt. Förvänta er dock inte att alla era vänner orkar spela klart det!
Skriven av: Howrie - 2009-03-09 17:48:22
Munchkin quest är ett roligt spel, vare sig man gillar kortspelet eller inte, även om det kanske främst är för de som spelat kortspelet tidigare och därför är inne i tänkandet.
Om du funderar på att köpa MQ är det dock några saker du bör fundera över först. Kortspelet kan bli utdraget, men är ändå relativt snabbspelat. Denna beskrivning skulle inte passa in på MQ. Spelet tar väldigt lång tid att spela och känns ibland som en riktig evighetsmaskin. Spelarna har tre moves så i praktiken kan man besegra tre monster under sin tur, gå upp massvis med levels och få MASSOR med kort. I regel åker man dock ner lika fort igen senare. Spelet är lite som en berg-och-dalbana i det avseendet. Det finns som vanligt stora möjligheter att sabotera för varandra samtidigt som möjligheterna att hjälpa minskat.
Det är också väldigt mycket småsaker att peta och pilla med hela tiden. Man bygger upp sin dungeon efter hand och det ska på nya dörrar och rummet ska pusslas ihop (bokstavligen) med resten av rummen. Sedan har man livmarkörer, gåmarkörer med mer. Detta och alla kort man får (vilket är väldigt många) saktar ner spelet. Under ens egen tur är spelet rätt okej, men när andra spelar bli man ofta otålig.
Sammanfattningsvis är Munchkin Quest ett roligt spel framför allt för de som gillar kortspelet. Tempot och dötiden tenderar dock göra att man inte vill spela det så ofta. Reglerna borde kunna modifieras något så alla får vara mer aktiva däremot. Ett roligt spel som kräver mycket tålamod helt enkelt.
Skriven av: Howrie - 2009-03-08 17:46:26
Köpte nyligen FFG:s version av spelet och jag blev inte besviken. Spelet är väldigt varierat och varje ny runda överaskar när man spelar med nya aliens.
Grunderna i spelet är egentligen rätt enkla, man ska skaffa sig 5 kolonier på motståndarnas planeter, man drar ett kort som bestämmer vem man ska anfalla, inbjuder eventuellt allierade och lägger sedan ut encounter-cards för att se vem som vann.
Det som gör spelet spännande och varierande är kortfattat tre olika saker. För det första måste man i regel använda alla encounter-kort man har på handen, bra som dåliga, vilket kräver att man kan analysera vad motståndaren ska lägga och en stor del bluff och rackarspel. För det andra är det varierat eftersom man själv i regel inte bestämmer vem man anfaller. Detta hindrar spelare från att bilda långvariga allianser.
Det tredje och bästa med spelet är dock alla aliens man kan spela. FFG:s utgåva innehåller hela 50 stycken (med olika svårighetsgrader beroende på hur erfaren man är) och alla aliens har en kraft som tillåter dem att ändra reglerna på något sätt. Det är enormt kul att hela tiden behöva tänka om spelet beroende på vad man själv spelar -och vad ens motståndare spelar! Det kan vara jättebra att spela Macron, vars skepp är värda fyra gånger så mycket, men när någon annan spelar Anti-matter gör att LÄGST siffror vinner blir det plötsligt inte så kul längre.
Spelet kallar sig för "A game of infinate possibilities" och det kanske inte är helt sant, men rent allmänt är det varierat, relativt snabbspelat och inte svårt att lära sig. På vissa av alien-korten kan det vara lite mycket text för de med begränsade engelskakunskaper, men det är relativt lättförklarat av andra spelare så det är inget hinder. Även om det är snabbspelat kan det dock bli lite utdraget ibland då alla går ihop mot den som nästan har fem kolonier, men det är ändå ett snabbt spel.
Något som är bra är också att alla hela tiden är engagerade i vad som händer tack vare alliansfunktionen och de olika krafterna. Spelet har väldigt lite dötid och alla får hela tiden vara med.
Sammanfattningsvis är det ett mycket bra spel för ett gäng spelare som tycker om backstabing, mycket konflikt, bluff och lagom med kaos. Rekommenderas varmt.
Skriven av: Howrie - 2009-03-08 17:33:38
Det är få spel som är så klassiska som Vem där. När du så småningom tröttnar på de vanliga frågorna i stil med "Har din stor näsa?" kan du göra som jag och min bror och köra lite mer chansningsspel och bara ställa roliga frågor i stil med "Ser din ut att jobba på restaurang?" eller "Brukar din person ha kostym när han/hon går på kalas?". Jag lovar att detta ger spelet en helt ny dimension och en intressant bild av hur lätt vi människor faktiskt dömer varandra på grund av hur de ser ut. För faktum är att både jag och min bror brukar gissa rätt även då...
Skriven av: Toadette - 2009-03-06 11:24:29
Har du spelat Wolfenstein och Counter Strike på dator, eller i alla fall vet vad det är för typ av spel - så har du genast känslan för vad det här är för typ av brädspel.
Det är ganska fartfyllt, mycket action och enkla uppdrag. Du ska antingen ha ihjäl alla motståndare, ta flaggor eller andra typer av punkter på spelplanen.
I spelet tar du kommando över en grupp tyska specialsoldater med övernaturliga förmågor, eller ett specialförband med högteknologisk utrustning från Unionen (Västeuropa och USA).
Spelet är ganska enkelt att lära sig, även om det krävs en eller två testmatcher innan en ny spelare riktigt hänger med.
Förutom en del frustrerande regelproblem (nästan som om det vore buggar i de datorspel som brädspelet efterliknar), så fungerar spelet riktigt bra.
Passar utmärkt för personer som gillar action, inte lika bra för strategerna.
Skriven av: wille - 2009-03-05 18:56:03
Har gått runt detta spel som katt runt het gröt. Tanken att spela enbart med kort har gjort att jag avstått från ett köp. Under CalCon 15 så hittade jag Wings of War Deluxe i Juntans butik och slog till direkt. Modellerna ser mycket bra ut och funkar klockrent att spela med. Äntligen har Wings of War fått det där lilla extra som höjer spelet från bra till mycket bra. Mest imponerande är att man lyckats att få flygplanen så individuella spelmässigt med så små hjälpmedel. Albatrosen känns verkligen seg att flyga med medan Fokkern är som en vessla. Dags att dra på sig pilotglasögonen och läderhuvan och skjuta ner lite fiender.
Skriven av: svenne - 2009-03-04 12:55:12
En filmkritiker påstod en gång om skådisen Alec Baldwin att man "inte får mer hanne för pengarna". Om vi lämnar Hollywood för spelvärlden så tror jag att du knappast får mer spel för pengarna än med lika billiga som suveräna Condottiere.
Detta spel är väldigt portabelt: en liten box, ett litet och urcoolt bräde (över centrala medeltida Italien), kuber och kort. I grunden är det ett kortspel men med en karta av strategisk betydelse, särskilt om man är en handfull spelare.
Vissa spel har mer eller mindre påklistrat tema, men med Condottiere känns det som Fantasy Flight Games funnit en bra balans mellan tema och spelsystem. Och det är snyggt.
I Condottiere anför du dina soldater (kort) mot dina motspelares i slag om provinser. En viktig sak med detta spel, och som är en av spelets strategiska nycklar, är att en hand med kort ska räcka "en runda", som mycket väl kan bestå av slag om både två och tre provinser (beroende på spelarnas offensiva eller defensiva taktik).
Det är alltså viktigt att slugt "hushålla" med sina styrkor och detta möjliggör en trevlig sak: en skicklig spelare kan nå framgång även med en "dålig hand"!
I Condottiere måste du hela tiden ställa dig frågor: Är den här provinsen viktig för mig, eller ska jag satsa mer på nästa slag? Vad var det för soldatkort som min motspelare just plockade upp från bordet till sin hand? Kan jag i så fall vinna nästa slag? Med vilket specialkort kan jag just nu göra mest skada: Biskopen, som tar bort den bästa soldaten på bordet, och som också tillfälligt ger mig kyrkans beskydd? Vinter, som minimerar alla soldaters värde? Trumslagare, som fördubblar mina soldaters värde? Törs jag låta motspelare X leda när det är hans tur, eller spelar han då ut kortet Stadens Nycklar och tar hem provinsen? Beslut, beslut...
Jag kan varmt rekommendera Condottiere (3rd ed. 2007), som betonar strategi och kyla, men också tur. Kul, intensivt och med en del elakt "take that!". Speltid 30-ca 70 minuter. För 2-6 spelare men tydligt bäst med 3-5.
I någras ögon kanske detta spel är en "filler". Men det kan mycket väl bli spelkvällens huvudattraktion.
Recensionen gäller spelets engelska version.
Skriven av: tomaslundin - 2009-03-04 12:20:38
Rackarns, vilket spel! För den som vill veta något om och utforska detaljer om vad som egentligen hände på "den glömda" östfronten under hösten 1914: sluta leta! Köp denna pärla bland krigsspel, som inte bara har tunga, men ändå tydliga, regler, utan även top notch komponenter. Ta bara kartan som är ett mästerverk - både estetiskt och designmässigt. Spelbrickorna är tydliga och snygga även dem. Väldigt lite errata är det också - trots att spelet är så massivt och stort.
Nu är det bara att vänta på västfronts-varianten!
Inte för nybörjaren dock och heller inte för dem som tänkt sig en trevlig liten "spelstund". Spelet kräver många timmar och mycket engagemang. Men det är värt varenda minut för dem som vet hur man avnjuter spel av denna kaliber! Krigsspelarnas motsvarighet till gastrnomisk upplevelse är vad detta spel erbjuder.
Skriven av: lundinandreas - 2009-02-26 14:00:28
Jag har egentligen bara spelat det en gång för några år sen (har det hemma dock!) och tyckte i slutet av spelet att det var kul. Det tog dock många timmar och vi la oss innan spelet var avslutat på riktigt. Vi var då 4 stycken och ingen av oss kände spelet innan.
Jag tror att det kan vara ett riktigt roligt spel, bara man kan reglerna (som var egentligen lite för många för 4 pers som inte kunde spelet).
Jag ska absolut prova det igen men då ska jag läsa reglerna INNAN alla är här för att spela!
Skriven av: lidali - 2009-02-23 11:11:32
Jag har tyckt om risk sedan jag var liten. Jag köpte en hel ny version (som jag tror är versionen ovan) som har nya regler och tänkte: varför ändra på ett vinnande concept? Andra uppdrag och andra regler. Försökte spela med nya reglerna men spelet verkar inte balanserad längre (har inte provat mer än en halv omgång). Jag bytte ut alla kort till gamla korten och gamla reglerna igen och tycker spelet är toppen! Det krävs mer strategi än vad dom flesta förmodligen tror eftersom så mycket hänger på tärningar också. Är man däremot riktigt duktig så kan man vinna 9 av 10 gånger.
Mycket socialt men speltiden som står ovan kan dra ut till 3-4 timmar (i alla fall med gamla reglerna).
Skriven av: lidali - 2009-02-23 11:00:24
Hatar du matte så är det här förmodligen inte spelet för dig. Tycker du däremot om logik och ett spel där den som är snabbast och "smartast" vinner utan inblandning av tärningar? Jo! Då är det här spelet för dig.
Mycket enkla regler och så himla kul!
Inte så super socialt när timglaset rinner eftersom alla sitter i tystnad och bara ropar "4!", "35"! Däremot finns det tillräckligt mycket tid att vara social när timglaset runnit ur.
Skriven av: lidali - 2009-02-23 10:53:35
Just för att spelplanet ser annorlunda ut varje gång, gör att spelet är roligt även efter några gånger. Enkla regler och lätt att lära sig. En del slump men också en hel del skicklighet behövs.
Det finns även utrymme för att prata med varandra då man kan spela det i lugn och ro.
Skriven av: lidali - 2009-02-23 10:43:27
Kanske lite för enkelt ibland, men ändå väldigt roligt. Tid att snacka medan man spelar. Det går bäst att spela med antingen 2 (2 färger var) eller 4 spelare. 3 går men då är det inte helt rättvist mot en.
Skriven av: lidali - 2009-02-23 10:40:27
En annorlunda version av risk där givetvis möjligheten att spela med de ”vanliga” Risk reglerna finns, men den här varianten gör det genast mer intressant. Att det i mångt och mycket är tärningarna som i så många andra fall avgör utfallet känns inte speciellt motsägelsefullt då det trots allt finns ”gudomliga” krafter involverade i det hela.
Spelet erbjuder två möjliga scenariers där man kan spela ”Epok” varianten som innebär fem omgångar/person innan man räknar samman poängen för att se vem som vunnit, eller den klassiska varianten om att erövra världen. I den senare ingår inte gudarnas krafter och slaget om underjorden (givetvis går det hela att köra i klassisk variant med gudar involverade).
Epok varianten innebär dock att du kan bygga tempel för att få mer favörer, länder kan härjas av pest samt att du kan frammana gudar på spelplanen. Utöver detta ingår även olika kort beroende på vilken gud man nyttjar som innehar magiska krafter och som kan användas under spelets gång. Det finns en nackdel smed korten som drar ner betygspoängen, i mina ögon, då det finns två olika varianter för att tillgång till dessa. Det ena är genom att ”köpa” dem under din tur eller att förvärva dem genom att genomföra vissa arbetsuppgifter (tex. slå tre lika tärningar under en invasion). Det senare sättet skapar tyvärr ytterligare en massa regler som gör att det är komplicerat att introducera spelet för nybörjare då man lätt glömmer av möjligheten att förvärva kort via ”arbetsuppgifter”.
Tidsmässigt sett går det relativt snabbt att spela epokvarianten jämfört med den mer traditionella varianten av Risk, givetvis kan man som jag tidigare nämnde förlänga epok spelandet fram tills en spelare står som slutgiltig segrare.
Reglerna är relativt enkla att få grepp om och det är lätt att komma in i spelandet. Tyvärr finns det några få saker jag finner irriterande och det är som jag nämnt den alternativa möjligheten att förvärva vissa kort. Känns som att man lätt glömmer vissa av dem i stridens hetta..
Utseendemässigt är Godstorm även en trevlig upplevelse då det är en snygg och detaljerad spelplan. Det är även en stor förbehållning att man kan föra krig på den alternativa spelplanen -underjorden - och dessutom sänka Atlantis.
Kom också ihåg att inte slänga alla ”pappersbitar” missade att man skull ha kvar maelstrom markören nämligen…
Jag kan dock starkt rekommendera Godstorm!
Skriven av: Adler - 2009-02-15 09:51:50
Pandemic ett spel helt baserat på lagsamarbete. Alla spelare är tillsammans och spelar \"mot spelet\" i ett desperat försök att rädda världen från hotande epidemier.
Spelet är simpelt, lätt att lära sig men med en otroligt robust spelmekanik som nästan kan få en att släppa en tår när man ser hur snyggt det är uppbyggt. (Lite väl dramatiskt där kanske men jag är verkligen imponerad över hur välfungerande spelet är med sina få, lätta regler.) Det är lätt för nya spelare att lära sig spelet och bara några få minuters regelförklaring behövs innan man själv kan gripa in i diskussionerna om huruvida man bäst räddar världen.
Varje spelare tar sig rollen som en specifik personlighet med unika förmågor och endast tillsammans kan man lyckas bota utbrotten av sjukdomar och forska fram botmedlena som krävs för att vinna. En omgång är snabb (30-60 min) och inte sällan kör man gärna mer än en match på raken.
Plus:
- Samarbetsspel som fungerar!
- Svårt att vinna vilket driver en till lagsamarbete.
- Välgjord spelmekanik.
- Lätt att lära sig.
- Snabbspelat.
- Slumpen pga kortdragning ger stor omspelbarhet.
Minus:
- Slumpen pga kortdragning har i sällsynta fall gjort rundan alldeles för lätt (har hänt en gång endast).
För min fullständiga recension se:
http://padachan.blogg.se/2009/january/bradspelsrecension-pandemic.html
Skriven av: Pada-chan - 2009-02-14 12:31:58
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.