Spelmekanik i Stronghold är den stora faktorn för vad som gör det här spelet så himla bra; att när den invaderande spelaren bygger upp sin armé inför drabbningen som sker i slutet av varje omgång, så får försvararen samtidigt resurser av det att bygga upp ett försvar som man i realtid baserar på motståndarens strategi.
Det och de oändliga kombinationerna av utrustning som den invaderande spelaren har till sitt förfogande inför varje ny spelomgång.
Klockrent gjort. Det enda negativa är väl den något svårtolkade regelboken, men bara man provspelar 1-2ggr så lär man sig allt eftersom och uppstår några frågetecken hjälper förstås forumet på BoardGameGeek.com väldigt mycket - med såväl officiell som inofficiell FAQ och en aktiv utvecklare som svarar på frågor.
Skriven av: ConraDargo - 2009-11-23 00:52:06
Detta är absolut ett bra spel och roligt som alla recesenter skriver, men jag och mina spelkamrater tröttnade ganska snabbt på detta då vi tyckte att det efter några få spelomgångar blev ganska enformigt. Personligen tror jag detta är ett perfekt spel för de yngre spelarna.
Skriven av: rahan - 2009-11-17 17:39:41
När man läser om innehållet på baksidan av spelet låter det väldigt bra MEN det är bara tomma ord. Spelplanen är tråkig och det händer helt enkelt alldeles för lite för att man ens ska orka bry sig. Med ett cowboy spel så tänker man att det ska vara spännande med bankråner och revolver dueller...men dessa existerar ju inte (även om man praktiskt kan utföra dem i spelet...) TRIST!
Köp Settlers istället!
Skriven av: rahan - 2009-11-17 17:27:32
Lämna det till FFG att göra ett spel om LoTR som verkligen andas rätt atmosfär och är roligt att spela. Med sitt senaste mästerverk bevisar företaget än en gång hur de står på toppen av alla utgivare samt utvecklare av sällskapsspel.
Middle-Earth Quest är både roligt att spela, lätt att förstå sig på, rinner på fint när väl alla har har klart för sig hur spelmekaniken fungerar, och erbjuder väldigt mycket strategi och planerande. Otroligt välgjort med lika mycket att göra för vardera sida och en skön stämning över spelet.
Skriven av: ConraDargo - 2009-11-11 15:00:41
Hur kan man få in så många bra frågor på ett och samma kort. Spelar detta med musik och film intreserade folk gud vad vi hade roligt.
Skriven av: ekmartensson - 2009-11-02 18:04:04
Simpelt men perfekt utformat handels/bytes-spel. Reglerna lär man sig på 5 minuter därefter är det bara å spela. Man lever sig lätt in i spelet och hettsigt brukar det bli vid byten. Tjuvknep och irritationer mellan spelarna är inte ovanligt, men ack så underbart:) Jag rekomenderar spelet till ALLA och passar lika bra en tisdagseftermiddag med te som en lördagkväll med öl!
Skriven av: Rutan - 2009-10-22 12:15:48
Jättekul spel trots att Bengt fick alla jokrar och vann
Skriven av: göran - 2009-10-18 14:04:34
Om man gillar interaktion mellan spelarna borde detta vara ett solklart val. Spelmekanismen är busenkel, men hur man ska bära sig åt för att förhindra att någon annan förstör för en är en stor utmaning. Ibland kan det vara bra att hålla en låg profil för att undvika att bli bestulen, mördad eller få sina byggnader förstörda av andra spelare.
Skriven av: jospe - 2009-10-12 14:26:57
RFTG är ett väldigt enkelt spel. Man ska bygga upp sin värld genom att bygga civilisationer i form av olika kort. Varje kort ger en viss fördel och kostar olika mycket.
Svagheten med spelet är att det inte finns någon interaktion mellan spelarna, förutom när man ska välja spelfaser. Om man "vet" att en annan spelare tänker välja en viss fas kan man välja en annan för att se till att man täcker in flera fördelar på samma tid och växer snabbare. Däremot finns så gott som ingen koppling mellan de olika spelarna förutom detta. Om man vill ha ett liknande spel med mer interaktion är Citadels en solklar rekommendation. Om du däremot vill ha ett strategispel utan interaktion är detta spelet för dig.
Skriven av: jospe - 2009-10-12 14:22:03
Spelet är i sig mycket bra. Reglerna är för det mesta tydliga och enkla. Det finns några småsaker som inte förklaras tillräckligt tydligt, men det går att resonera sig fram till hur det borde vara.
I sitt grundutförande är spelet något obalanserat. I början är det viktigt att ha strength/health, medan willpower/magic inte ger särskilt mycket. Karaktärer med lite strength/health har därför svårt att komma igång. För att se till att man får en liten "flying start" kan man använda följande modifikation:
1. Varje spelare får dra ett training card från vart av sina guilds, och behålla ett av dem.
2. Varje spelare drar 5 common items och behåller en kombination som har ett totalt värde upp till 6G.
Om du gillar äventyrsspel är det bara att beställa spelet. Du kommer gilla det!
Skriven av: jospe - 2009-10-12 14:08:45
Ticket to Ride Europe är den lite mer sofistikerade och välklädda bror till originalet, som de flesta av oss har hört talas om. Fler färger, bättre komponenter och lite mer familjevänligt är vad europaversionen tillför spelserien.
Konceptet är lika genialt som simpelt, du drar kort och försöker samla på dig kombinationer av färger. Korten använder du i sin tur för att bygga räls genom Europa och på så sätt vinna spelet. Desto längre sträcka du bygger, desto mer poäng inkasserar du. Alla spelare får ett antal hemliga uppdrag, som baseras på att sammansluta olika städer med räls. Dessa uppdrag får man inte bortse ifrån, eftersom man får minuspoäng i slutet, beroende på hur många man ej klarat.
Förutom bättre komponenter och i allmänhet en mycket bättre presentation så har Ticket to Ride genomgått en förändring, som i mitt tycke ändrar spelet avsevärt. En av de nya komponenterna är tågstationer och dessa används som en sorts livlina. Nu kan du alltså bygga en station, för att på så sätt låna en räls in till den stad du vill nå. Detta förenklar i mitt tycke spelets djup väldigt mycket, då originalet var mer oförlåtande och där spelarna lättare kunde jävlas med varandra, genom att blockera varandras mål. Däremot så gör det europaversionen till ett mer familjevänligt spel och blir istället för ännu en nyupplaga av ett äldre spel, en helt ny spelupplevelse.
Tycker du om trevliga familjespel så är detta ett av de bättre. Är du däremot en spelare som tycker om rävspel och spel med ett uns mer strategi så tycker jag du ska kika in originalet.
Skriven av: maldrok - 2009-09-15 13:19:47
Powergrid är en tankecirkus av beräkningar och planering. Om och om igen så kommer du räkna sedelbunten du har i din hand, för att försäkra dig att du tänkt rätt. Trotts multipla saker att tänka på och en konstant överhängande kalkyl för hur du ska få pengarna att räcka till, så är powergrid lättspelat, nybörjarvänligt och inte alls så oförlåtande som andra spel i samma kategori.
Ditt mål som spelare är att investera i kraftverk av diverse typ och sedan försörja så många städer som möjligt. Kort sammanfattat så är spelet indelat i tre faser. I den första fasen så auktioneras kraftverken ut, vissa kraftverk är mer populärare än andra och det skapar oftast ett hektiskt bjudande från spelarna. I den andra rundan är det ditt ansvar att införskaffa resurser för att driva ditt nyinköpta kraftverk, vare sig det är uranium, kol, sopor eller olja. Desto mer du köper av en vara, desto dyrare blir det för den som har samma resurs som dig. I den sista interaktiva rudan så är det dags att investera i städer som du ska försörja. Därefter så är det bara att inkassera pengar, beroende på hur många städer du kan försörja. Denna cykel repeteras till dess att ett visst antal städer byggts och vinnaren är den som kan försörja flest antal städer.
Powergrid är ett spel som har många intressanta mekanismer. Tillexempel så är det den som ligger sist som har fördelen i de flesta rundor, så som vem som köper resurser och bygger sina hus. Att medvetet inte lägga sig först blir alltså en strategi i sig, eftersom den som leder oftast får betala rövarpriser för resurserna. Samma sak gäller positionering av hus, vilket leder till att den som leder får välja sist och som i sin tur leder till sämre valmöjligheter. Detta är bara en av de mekanismer som hjälper spelet bli mer balanserat.
Powergrid är ett enkelt spel med många komplexa mekanismer, men trotts detta så kommer de flesta finna spelet både lättförstått och spännande. Efter oräkneligt många spel så åker denna räv fortfarande fram på spelbordet och den kommer troligen inte pensioneras i förtid. Ett måste i spelhyllan för både nybörjaren och den inbitne entusiasten.
Skriven av: maldrok - 2009-09-10 19:23:19
Mycket roligt spel som även ger spelglädje åt en spelare som är i praktiken avhängd från vinsten.
Rekomenderas starkt!
Skriven av: danelectro - 2009-09-10 12:38:46
Det är enkelt att lära sig reglerna, redan första omgången funkar det rätt bra och när man väl har spelat en gång så kan man reglerna! Det är ett grymt skoj spel, lagom lång speltid och tål att spelas om, och om, och om igen!!
Skriven av: lazygus - 2009-09-09 18:06:06
Munchkin och dess efterföljare är kassakon och klassikern som Steve Jackson Games fortsätter mjölka till den grad att det nästan känns löjligt. Trotts detta så har spelet introducerat tonvis med färska brädspelsentusiaster in i en värld full av strategier, djup och val, något som Munchkin aldrig hade och troligen aldrig kommer att ha.
Munchkin är ett enkelt kortspel som lånar begrepp, teman och delvis spelelement från allt som har med rollspel och fantasy att göra. Spelet är väldigt enkelt. På varje spelrunda så drar du ett kort, på kortet så finns det oftast en sorts fördel, en förbannelse eller ett monster. Är det fördel så skrattar du åt alla andra, är det en förbannelse skrattar alla åt dig och är det ett monster så skrattar alla åt dig, eftersom de sitter med kort på handen som hjälper monstret att vinna mot dig. Spelet spelas tills den första personen når nivå 10. För att öka din nivå så måste du besegra monster. Spöar du inte monstret så händer något som gör att alla får chans att skratta åt dig igen. Lyckas du besegra monstret så tar du skattar från skattkorten och skrattar åt alla andra. Förutom skatter i olika skepnader så finns det även en hel del yrken och raser som du kan ta del av, alla med diverse fördelar och nackdelar.
Munchkin är ett väldigt interaktivt spel till en början och den som är diplomatisk kan lätt övertyga folk att hjälpa honom och tillsammans skratta åt den som inte får ta del av kakan.
Temat och humorn skiner igenom klart och kommer att bjuda till många skratt för den dedikerade nörden. Tyvärr så bjuder munchkin på ett okontrollerat kaos och orättvisa för den som tycker om strategiska spel. Spelet blir oftast en lång väntan då alla laddar upp med tillräckligt starka försvarskort och inget annat händer och då den som leder tänker vinna spelet så blir han så hårt terroriserad att han aldrig kommer ha en chans att lyfta sig igen.
Är du nybörjare eller har tonårspojkar som vill ha ett brädspel alternativt kortspel så är detta helt klart en riktigt bra val, troligen så kommer de bygga en mindre gigantisk staty i Munchkins ära och dyrka den. Har du däremot spelat en hel del spel innan detta så är det här inget för dig och du borde genast passera gå och inkassera ett nytt spel.
Skriven av: maldrok - 2009-09-05 01:11:43
Railroad Tycoon är en nyans av intryck och åsikten om det kommer ändras under spelets gång. Kartongen är stor, komponenterna många och spelbrädet är ett av de största du troligen skådat. När du väl läst reglerna och börjat spela, kommer du märka att det är ett mycket enkelt spel utan speciellt svåra spelmoment. Mot slutet av spelet kommer du däremot säkerligen komma till insikt att det kanske inte var så simpelt spel som du först trodde och att det krävdes en del planering och list för att vinna, ekonomisk tänkande är alltså a och o för att lyckas.
Spelet är ett ekonomiskt placeringsspel där du bygger räls genom staterna för att kunna frakta varor mellan städer och på så sätt tjäna ditt levebröd. Desto längre du fraktar varan desto mer pengar inkasserar du, till detta så kan man samla på sig bonuskort och dylikt för att öka chanserna för sitt ekonomiska flöde.
Spelet är verkligen ett enkelt spel, men det är också väldigt oförlåtande. Istället för ett startkapital så måste alla spelare låna till sig en startbudget, dessa lån blir man aldrig av med utan måste betala ränta på. Detta gör att om man inte planerar sitt spenderande så kan man hamna i en ond cirkel av lån och amorteringar. Det låter kanske farligare än vad det är, men det är ett bra sätt att eliminera all tur och spelarna hålls på tåspetsarna hela tiden för att göra de rätta valen för sitt transportimperium.
Det är inte ett spel för alla då det är så oförlåtande, men de som gillar ekonomiska spel utan turfaktor kommer helt klart att finna det underhållande.
Skriven av: maldrok - 2009-09-04 23:54:50
Bang! Är ett av de bästa kortspel jag spelat, tur, taktik och pokerface spelar allt in i det här spelet. Det är lika underhållande varje gång och dessutom lätt att lära nybörjare...
I Bang! - The Bullet finns många expansioner men man kan givetvis själv vilja vilka man vill använda sig av.
Skriven av: Trrr - 2009-08-28 18:34:05
Ett lättlärt och roande spel som är lysande att döda lite tid med. Kan med fördel spelas som festaktivitet...
Skriven av: Trrr - 2009-08-28 18:26:29
Köpte det, spelade det en gång och var fast! Ett komiskt, lagom taktiskt spel med en gnutta tur i.
Nu måste jag givetvis införskaffa alla expansioner bara...
Skriven av: Trrr - 2009-08-28 18:12:09
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.