Efter att ha sett Tom Vasal's recension på thedicetower.com löpte jag hals över huvud för att skaffa mig detta spel. En del spel vet man redan på förhand att de kommer klicka för dig, så också i detta fall.
Spelets grundidé kretsar nämligen runt något som vi flesta sysslat med och tyckt varit enormt spännande, nämligen kurragömma.
Som olydig novis ska du som spelare smyga runt i klostret, genom att i hemlighet föra protokoll över din förflyttning på brädet, och komma över ett hemligt objekt innan du obemärkt måste ta dig tillbaka till din ursprungliga startpunkt.
En av spelarna ikläder rollen av de två nunnorna vars uppgift är att leta rätt på noviserna.
Novisspelarna avger olika mycket ljud ifrån sig beroende på i vilken takt de förflyttar sig (en modifierad T6) och har de otur (dvs. om T6:an anger ett nummer som inbegriper avståndet mellan novisen och nunnan) får Nunnorna på så vis en fingervisning om vart spelarna gömmer sig och jakten är så igång!
De som spelat Scotland Yard kommer att känna igen sig då de båda spelen är mycket lika men istället för att en spelare utför en dold förflyttning så är Nuns On The Run snarare inverterat i jämförelse med det tidigare.
Spelet är mycket enkelt när man väl satt sig in i de relativt enkla reglerna och temat har gått hem bland de flesta jag spelat det med. Det enda kruxet som kan uppstå är frågan om huruvida Nunnorna kan se noviserna eller ej men detta avhjälps genom ett tydligt diagram i regelhäftet som visar alla tänkbara positioner på brädet.
Spelet är inte heller kompatibelt med fuskare då novisernas förflyttning bygger på att spelarna är ärliga och anger om de syns eller ej men detta kan också avhjälpas med att Nunnorna också för protokoll över deras förflyttning då man senare kan jämföra de olika förflyttningarna vid spelets slut.
Komponenterna är av högsta kvalitet, även om nunnorna gärna hade fått vara figurer för min del, och omspelningsfaktorn är hög.
Ett givet köp.
Skriven av: supersiamesisk - 2010-08-06 14:47:39
Senator som är designat av Eric Lang har fått mycket skäll. Detta med rätta tyckte jag efter ett par sittningar. Spelets grundmekanik anses vara brutet eftersom det, i stort sett alla partier, mynnar ut i "King making". Detta innebär att en spelare som inte längre har någon chans att vinna, istället får avgöra vilken av de kvarvarande spelarna som får känna segerns sötma. Inget vidare kul för vare sig vinnaren, som inte får uppleva att det var hans egna val av handlingar som förde honom till segern, eller för "kung-göraren" som i princip endast slänger in handduken.
Men jag brydde mig inte nämnvärt eftersom jag kammat hem det billigt på Tradera så det åkte upp på hyllan och blev liggande i ett par år.
Efter denna tid testade jag så spelet igen, denna gång enligt en regelvariant ifrån BGG som radikalt förändrar spelet med väldigt få medel. Istället för att spelet slutar efter fas 3 så slutar det istället när en spelare kommit upp i 8 vinstpoäng. Dessa erhålls genom
icke kompletta agendor / 1 vp, kompletta agendor / 2 vp samt, Imperiala Agendor /3 vp.
På detta enkla sätt behåller spelet sin tajta känsla, eliminerar samtidigt "king maker" faktorn och förvandlar ett brutet spel till en riktigt nöjsam upplevelse.
Ett bevis på att du aldrig bör göra dig av med gamla spel.
Skriven av: supersiamesisk - 2010-08-06 14:25:47
Min engelska recension ifrån BGG.
I play games with different groups of people and thereby under different circumstances.
For a while now I've played with the gamers at the local club every tuesday and on the weekends with my family. While a lot of games see much action I don't have that many 2 player games to play with my significant other when her son has gone to bed. Naturally I was excited when I saw the box of Kingpin which not only promised a game with cool grapichs but also some tense 2 player action.
The game is pretty straight forward and boils down to each player controlling a set of tiles which represent their Kingpin's minions. These tiles are eqipped with different sets of icons which are used to manipulate the opponent by taking out his tiles. On a players turn he can choose to move or play another tile onto the board. In each case he moves a clock token down one step on an actiontrack. Or the player can choose to attack another tile and this is where the game offers it's interesting play.
The thing is that a tile with a gun token eliminate another tile by beeing equal or exceeding his opponent's health in numbers but all the tiles adjecent to the two tiles starting the shootout also participate in the conflict and therefore you can find yourself in situations where quite a lot of pieces go off the board at the same time. Another feature that comes from the array of icons depicted on the tiles is that they can support each other, increasing their strength, or reducing an opponents strength.
Some tiles have the ability to attack after moving and these raging ones you got to look out for since the winning conditions state that once one of your tiles reach your opponents start zone and go off the board, you win the game. Alternatively you can win by placing three of your tiles in the midzone of the board without your opponent having any representation there, you kill all your opponent's tiles or your enemy slips of the actiontrack.
What I like.
I got to say I like this game and it's basically beacuse it plays fast. None of our games have ever exceeded 15 minutes of play and still the game offers a good share of strategy for the time it demands. I've for example learned that a Gunman backed up with a Raid oriented tile can constitute a very destructive combination. I also like the graphics and while some may say that it makes the tiles cluttered, I have no problems with that. I also like the different winning conditions and while the designers recomend you to skip the actiontrack I think it actually brings more tension to the game but I'm willing to try leaving it out in the future.
What I don't like is the box. While it offers a solid, fun game and stunning cover art it's simply too big. I will bring the game along to the pub and I will do fine bringing it in a bag but when it comes down to storage I can't get my head around the size of it. This touches my next concern which is the game's replayability, which I at the moment can't judge to be all that low since you get three different styled gangs, but I really hope that the Krzysztof's and Mr. Cywicki has some sort of expansion/s planned to fill that big box.
So what's next?
All in all I think that Kingpin is a neat game which fills an important niche in my gaming habits. It's somewhat easy to bring and it will probably be played many times but it leaves me with a feeling of expectation. While a great game for the right circumstances I must say that if the game is to live on and not fade into the darkness that is the back of my game shelf, it demands expansions. The game holds great potential to evolve beyond it's current form and if the designers just respect the playing time I don't think they will have any problems to make an exciting game even more tense and more fun.
Skriven av: supersiamesisk - 2010-08-06 12:02:13
Om du inte har orken att ta dig igenom Arkham Horror så är detta kanske det bästa co-op spelet som är tillgängligt just nu.
Spelets tema är förlagt till ett medeltida(?) och sannerligen hemsökt Kina där den sedan länge döde Wu-Feng är redo att återuppstå och sprida död och förintelse. Spelarna antar skepnaden av munkar vilka vigt sina liv åt just detta tillfälle.
Mekaniskt går spelet ut på att spelarna skall försvara en by som hela tiden angrips ifrån fyra håll av olika monster. Dessa monster är färgkodade i det avseendet att de bekämpas med tärningar kodade med färgerna grön, gul, blå, svart och vit. Ett slag med tre tärningar uppnår förhoppningsvis den färgkombination som krävs för att förvisa monstret till dödsriket. Nu hörs det ju på lång väg att oddsen för att förvisa ett spöke kodat 3 röda "träffar" inte är jättestora.
Det är där byns nio olika brickor kommer in i bilden.
Munkarna kan nämligen förflytta sig över byn och skaffa hjälp hos byns invånare för att kunna klara av deras uppgift. Resurstillgången är dock alltid knapp och tillslut kommer brädet att översvämmas av fiender till den grad att de bit för bit kommer börja förbanna byn och förneka spelarna att utnyttja de egenskaper som erbjuds där. Som tur är har munkarna själva två olika uppsättningar av specialegenskaper som kommer väl till pass i försvaret av byn som till slut kommer kulminera i mötet med Wu-Feng själv!
Spelmekaniken liknar mycket ett pussel där deltagarna tillsammans avgör vilka val som bäst leder fram till ett optimalt resultat och det finns en hel del handlingar att välja mellan. Det har också sagts på andra håll men jag måste upprepa att detta spelet är svårt. SVÅRT skrivet i versaler kan inte förmedla alla de spelomgångar som dina munkar kommer möta ond bråd död men vägen dit är alltid lika engagerande och nöjsam.
Då spelupplevelsen många gånger kan liknas vid desperat hundsim i en mörk brunn känns varje val i spelet viktigt och relevant.
Om du fattar tycke för spelet så gör du bäst i att plocka upp expansionsmodulen White Moon som tillför en verktygslåda av en hel del roliga supplement med vilka du kan välja att göra spelet både enklare och svårare.
Om du är ute efter äventyret i AH kanske detta inte är något för dig, men om du som jag tycker att Pandemic inte är tillräckligt engagerande så bör du ge Ghost Stories en chans.
Fantastiska komponenter och en klaustrofobisk spelupplevelse väntar dig.
Spring och köp!
Skriven av: supersiamesisk - 2010-08-06 11:19:39
Prsivärt lite tilläg som gör att spelplanen växer en del och gör spelet roligare.
Skriven av: alne - 2010-07-20 11:58:16
Kul tilläg att använda ibland, risken är att man kan bli lite för taktisk och inte bara njuter av spelet.
Skriven av: alne - 2010-07-20 11:56:37
Detta tilläg gör att spelat blir lite roligare och är helt klart ett bra köp.
Skriven av: alne - 2010-07-20 11:55:42
Detta är ett lysande tilläg till detta roliga spel. Många roliga nya bitar som gör det möjligt att bygga riktigt roliga städer.
Skriven av: alne - 2010-07-20 11:54:36
Fint spel med bra komponenter
Man känner igen känsla och mekaniker ifrån andra (också bra) spel. (t.ex. Twilight imperium, Chaos in the old World, Runebound, Descent med flera) Mekanikerna fungerar har dock fått en fin blandning som gör att spelet flyter på väldigt effektivt för vad det är.
Någon expansion till detta spel så kan det nog bli kanonbra!
Lite minus eftersom det är ganska dyrt för vad man får kanske men man glömmer det ganska snabbt efter att man spelat några gånger.
Skriven av: speedload - 2010-06-07 19:00:20
Lättsamt och mkt bra spel för två personer som gillar kortspel. Som taktisk poker one-on-one typ:) funkar å spela med alla, även om personen i fråga aldrig spelat brädspel/kortspel förut.
Skriven av: Rutan - 2010-05-16 14:52:09
Ett spel i världsklass helt klart. För er som gillar spel som Puerto Rico, Power grid, settlersa kommer älska Agricola. Det är absolut värt pengarna.
Anledningen till att köpa spelet att spelet bjuder på stora variationer från spel till spel. Det finns över 300 kort som påverkar spelet och val av strategier vilket gör att det ena spelet blir inte det andra likt. Man kan inte gå in med inställnigen att satsa på en viss strategi. Man behöver korten som hjälp för att kunna klara spelet bra. Efter som varje spelar bara nyttjar 14 av 300 korten var per omgång gör att det finns spelvariationerna är enorma.
För er som fortfarande tvivlar på att köpa spelet kolla in hur man spelar spelet ¨på youtube.
Sök på "Agricola how to play" så går en inbiten spelguru igenom spelet grundligt på 30 minuter. Detta är även lysande för att lära sig spelet. Spelreglerna är väldigt svåra att tolka och texten är mindre än i bibeln.
Men mitt tips är. Köp spelet, ni kommer garanterat att bli nöjda om ni är som mig och gillar spelen som jag tidigare nämde.
Skriven av: dh1986 - 2010-04-29 23:58:04
Ett mycket bra spel som ändå inte tar en evighet att spela.
Rekomenderas starkt för de som vill "uppgradera" från RISK till ngt mer avancerat!
Skriven av: Bertil - 2010-04-29 22:27:57
Köpte Dungeons & Dragons: Fantasy Adventure Board Game för några dagar sedan:)
Måste säga att jag längtar till varje nytt quest/uppdrag man skall göra, Väldetaljerade minifigurer, som du kan utöka. figurerna har tillhörande kort som anger deras olika egenskaper.
Combat systemet är absolut inte enformigt, utan bjuder på en rad olika saker:)
Questen/uppdragen blir svårare och svårare, men är absolut inte omöjliga.
Man bör vara åtminstone 2 spelare.
Jag kommer defenitivt fotsätta, köpa nya karaktärer/figurer och uppdrag till detta grundpaket.
Dessutom bättre än onlinespel såsom wow,mm.
Då det är lättare att bara gå ifrån, om man ska göra något annat;)
Vh filip.
Skriven av: filipj - 2010-04-18 22:07:43
Om man gillar FFG:s version av Cosmic Encounter kan man i stort sett inte hamna fel med Cosmic Incursion. Det rekommenderas till alla som gillar orginalsepelet och vill utöka det.
Vad får man då om man köper expansionen? För det första läggs det till skepp och planeter och destiny-cards för en sjätte spelare. Detta är naturligtvis ett stort plus, även om spelet fortfarande är som bäst med 4-5 spelare.
Det andra som följer med är en speciell belöningslek som defensiva allierade får dra kort från om man framgångsrikt försvarar någon. Korten i denna är lite annorlunda och ger spelet nya möjligheter samtidigt som de gör det attraktivare att vara defensiv allierad. Korten har annan baksida och är därför lätta att identifera om någon tar kort från ens hand. Här finns däremot rifts alltid som ett hot. Rifts kan användas för att fria skepp från The Warp men den som dras en rifts från någons hand (t.ex. vid kompensation) exploderar den och skickar motståndarens skepp till The Warp. Reward deck saknar dock de högska korten och man är fortfarande beroende av den vanliga leken för att klara sig.
Slutligen följer det med 20 nya aliens vilket alltså gör antalet spelbara till 70 (!!!). Som vanligt är de en rejäl blandning med enkla krafter (Symbiote har dubbelt så många skepp) och mer komplicerade (Chronos kan resa i tiden för att spela om ett encounter). För den som är intresserad av hela listan med alla krafter beskrivna rekommenderas Boardgamegeeks sida för spelet (under "Images" finns alla alien-sheets). De flesta krafter känns relevanta och varierade att spela även om en del kan vara lite tidsödande, speciellt i spel med 6 spelare. Som vanligt är vissa "bättre" än andra men det är alltid situationsberoende. Har man en av de "bättre" är risken att man får alla de andra spelarna mot sig och någon med en underskattad kraft har chans att vinna.
Kortfattat är Cosmic Incursion en mycket bra expansion för den som gillar grundspelet. Det utökar spelet utan att förändra det för mycket. Rekommenderas varmt.
Skriven av: Howrie - 2010-04-11 11:11:30
Castle Panic är ett roligt och spännande spel som spelas på 30min upp till 1½h beroende på antal spelare.
Antal spelare, spänning och de varierande speltyperna är Castle Panics styrka. Du kan spela det ensam och upp till sex personer och byta speltyp. Ena gången kan man hjälpas åt allihop medan en annan gång kan en spela "Overlord" och sköta monstren och vidare finns ytterligare speltyper.
Spelet är mycket enkelt regelmässigt och lätt att sätta sig in i och börja spela. När spelet väl startat gäller det att spela taktiskt med sina medspelare och tänka så många drag i förväg som är möjligt.
Spelet är i regel spännande även om det kan bli en del stiltjen när monsterdödandet går bra. Dock vet man aldrig om man ska klara sig förrän på slutet vilket ger spelet en god behållning.
P.S Castle Panic är även ett av de få brädspel där man tjänar på att samarbeta och fundera ut strategin tillsammans.
Skriven av: brunejenkins - 2010-03-28 15:39:50
Jag ger Drakon en mycket stark 8:a i betyg. Spelet är inte så avancerat men de många olika rumsbrickorna och de ännu fler kombinationerna gör att en spelomgång blir ofta väldigt varierad och annorlunda mot den förra. Spelet är stilrent och snyggt designat med detaljerade spelfigurer i plast. Spelet går ut på att först få 10 guldmynt samtidigt som man förhindrar/saboterar för sina motspelare. Det är i sabotagedelen som spelets verkliga styrka ligger. Det är nämligen oerhört roligt att sabotera för de andra. Man kan skicka draken på dem, rotera deras rum så att de inte alls får gå dit de vill m.m Partierna kan ta allt från 5 min till 50 minuter i alla fall då jag spelat, beroende på hur många man är och hur man spelat partiet. Det finns några olika regeluppsättningar att välja på beroende på hur avancerat man vill ha det. Rekommenderar att köra reglerna utan karaktärernas specialförmågor då de bara gör spelet sämre och mer obalanserat enligt mig.
+ Otroligt roligt att konkurrera/sabotera.Snabbt och lättspelat. Man kan vara så många som 6 st spelare. Varierande spelomgångar.
- Kan vara väl simpelt.
Skriven av: Blue - 2010-03-05 15:48:04
Beskrivning är överflödigt...
Skriven av: Rutan - 2010-03-04 16:53:54
Beställde och fick Wings of War Miniature Deluxe Set WWII nu i veckan. Eftersom jag är ett enormt Wings of War- fan och har det första Delux settet och de flesta av de delarna och expansionerna till Wings of Wars WWI serie så har jag set fram emot den här delen länge!
Spelserien är grymt bra överlag men när man väl provat att spela med miniatyrplanen så är det nästan omöjligt att gå tillbaka till att bara spela med korten. Det va därför jag väntade med att beställa WWII serien tills den kom i delux-form med fyra stycken miniatyrer. Även om spelet på många sät fungerar likadant som WWI serien så är det ändå en del som skiljer. Till skillnad från WWI serien där man använder sig av två skade-kortlekar när man skjuter på motståndaren, en A-lek för flygplan med två kulsprutor och en B-lek för de plan med enbart en kulspruta, så använder man ingen kortlek alls i WWII-serien när det gäller beskjutning och skada. Här använder man små markörer i fyra olika färger. Dessa är liksom skadekorten i WWI-serien försedda med symboler eller siffror för att ge olika typer av skador eller skadepoäng till det beskjutna planet. Men eftersom planen under WWII hade betydligt mer varierad beväpning än under WWI så finns det alltså fyra olika skadekategorier: A, B, C och D. Under WWI hade de flygplanen från början ingen beväpning alls, från 1915 i regel en kulspruta för jaktplan och två (en framåtriktad och en rörlig för spanaren) för tvåsitsiga plan, 1916 och fram till krigsslutet så utrustades de flesta jaktplanen och tvåsitsarna med två framåtriktade kulsprutor och för spanarna i de tvåsitsiga en eller två rörliga kulsprutor. Men under WWII hade de flesta flygplanen betydligt fler kulsprutor eller automatkanoner: de första versionerna av Hurricane och Spitfire exempelvis 8 ksp var, Bf-109 och Mitsubishi Zero 2 ksp och 2 automatkanoner etc. Detta gör att i WWII-serien så blir skadorna vis beskjutning betydligt mer individualiserad beroende på de olika flygplnanstypernas beväpning. I övrigt är spelbrädena för att placera sina manöverkort och markörer bara hälften så stora som de i WWI-serien. Manöverkorten skiljer sig från WWI-serien genom att vare kort har två olika manöverresultat: en för hög hastighet och en för låg hastighet. Detta gör det hela mer realistiskt efter som flygplanen under WWII hade betydligt bättre möjligheter att kontrollera och justera sin hastighet i luftrn med hjälp av bättre gasreglage och luftbromsar som inte förekom under WWI. Har inte riktigt hunnit provspela härligheten ordentligt än men rent spelmässigt har spelet helt jlart lika hög klass som WWI-seriens. Dock var där en stor besvikelse: miniatyrflygplanen. I och för sig har jag haft lite otur med vissa av WWI-miniatyrerna ja beställt (råkat ut för sneda landningsställ eller något dåligt åsatt klistermärke) men överlag har WWI-miniatyrerna hållt jäkligt hög klass. Men av de fyra plan jag fick med i WWII-deluxsettet var det bara Mitsubishi Zero'n som var bra! Såväl Wildcaten, Bf-109:an och Spitfiren hade sneda stabilisatorfenor. Wildcatens och Spitfirens spröt till radioantennen var sneda. Spitfirens vingas var snett fastsatta i förhållande till flygkroppen. I övrigt var det inget fel på varken målning eller emblem med ett undantag: BF-109:an. Alla som är insatta i tyska flygplan från WWII vet att utöver de svartvita balkenkreuzten på vingarna och sidorna av flygkroppen så hade ett snedställt nazistiskt hakkors på stjärtfenan. Jag poängterar att det var den snedställda nazistiska versionen av hakkorset och inte den typ som användes av finnarna på flygplan och stridsvagnar son nationalitetsbeteckning och inte har ett skit med nazismen att göra. Men istället för historiskt korrekta hakkors på Bf-109:an i Wings of War så har tillverkarna av någon outgrundligt dum anledning valt att inte ha med hakkorset utan istället ett kryss. Jag kan förstå att man vill utelämna hakkorset för att ingen ska få för sig att man på något vis stöttar nazism, men att ersätta det med ett kryss ser bara jävligt löjligt ut!!! Då är det bättre att strunta helt i att ha med någon markering på stjärtfenan. Dessutom tvivlar jag starkt på att någon skulle få för sig att anklaga Nexus eller Fantasy Flight Games för att vara nazister eller sympatisera med sådana för att de återskapar tyska flygplan från WWII på ett historiskt korrekt sätt med hakkorsen på stjärtfenorna. Samtliga tyska flygplan bar dessa som en del av nationalbetäckningarna, det betydde inte att alla flygplansbesättningar som flög dem var medlemmar i NSDAP eller ens nazister. Ett stort MINUS att den historiska korrektheten, som i övrigt varit så extremt hög i Wings of War-serierna, fått stryka på foten för nån larvig politisk låtsaskorrekthet!!! OERHÖRT UPPRÖRANDE!!!!!
I sin helhet är WWII-serien helt klart värd att köpa och spela, men om merparten av seriens miniatyrplan till skillnad från WWI-seriens håller så låg standard som de jag fick så ödsla inte extrapengar på miniatyrerna, då räcker kortversionerna gott!!!!!
Skriven av: Verdun1916 - 2010-02-13 15:56:00
Arkham Horror. Ett fantasiskt spel.
Detta är mitt absoluta favoritspel. Jag har spelat Arkham Horror i många olika sällskap och med olika tillägg men det är alltid väldigt roligt. Jag har lagt minst 400 timmar på det här spelet och det är fortfarande ett av de mest lockande och givande spelen att spela.
Hela funktionen av alla mot spelet fungerar väldigt bra och det är nästan alltid en kamp in i sista rundan. Spelet är också väldigt olika beroende på hur många spelare man är då reglerna ändras. Tillägg rekomenderas också starkt, specielt de större då de tillför nya "Aincient Ones" och karaktärer att spela.
Köp och njut! Bra på två skall också sägas!
Skriven av: jonjosefsson - 2010-02-09 00:23:52
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.