Personligen har jag svårt att förstå storheten i detta spel. Påminner om svälta räv i svårighetsgrad och slumpmässighet. Men barnen gillar det och det är trots allt viss nerv i det så som familjespel är det ok. Labyrint och Carcassonne for att nämna några är dock bättre spel med samma snabba speltid och breda åldersspann.
Skriven av: abacaxi - 2020-04-16 21:55:00
Spelarna ärver varsin vingård när seklet är ungt och tävlar sedan om vem som kan skapa de bästa vinerna. Man kan odla såväl blå som gröna druvor och, med lite skicklighet, även skapa mousserande viner. Vingården kan expanderas med större källare, fler arbetare, bevattningssystem, provningsrum och gäststugor, bara för att nämna några av de möjliga utbyggningarna. Spelarna kan även anställa experter av olika slag, som kan hjälpa till på olika sätt.
Varje runda i spelet består av fyra årstider, där de flesta handlingarna bara kan utföras under en specifik del av året. Till exempel planterar man nya vinstockar under våren, medan vinskörden alltid sker under hösten. Poäng får man främst från att lagra och sedan sälja viner, men det finns möjlighet att tjäna poäng även på andra sätt. Spelmekaniken är en perfekt balans mellan s k worker placement och kortspel.
Vi äger och spelar ”Essential Edition”, vilken innehåller ett par expansioner som jag verkligen rekommenderar att man använder, särskilt ”Mamas & Papas”, där man slumpar fram sina föräldrar i början av spelet, vilket skänker olika (men förhoppningsvis välbalanserade) startförutsättningar för spelarna.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-03-19 10:21:10
Spelade briljera med min man och dotter (11 år) och vi hade väldigt trevligt. Det funkade bra både för barn och vuxna, roligt och innehållsrikt familjespel. Min man berättade saker om sin barndom han aldrig berättat förut, trots gifta sedan 15 år tillbaka!
Skriven av: nikkinut - 2020-03-04 14:56:32
25 nya lekar, och dessutom återser vi myntmarkörerna från Guilds. Dessa har dock fått sällskap nu av byborsmarkörer (egentligen samma markör, men den läggs på olika ställen på en spelarmatta för att visa om det rör sig om mynt eller bybor), som gör att man kan spara handlingar mellan olika drag, på samma sätt som myntmarkörerna låter en spara mynt. Nytt är också artefakter (som ger fina effekter och ibland kan byta ägare under spelets gång), liksom projekt som alla spelare kan köpa, och som då ger effekter som håller i sig spelet ut. Pendeln har svängt från förra expansionen Nocturne, när Donald X. Vaccarino nu åter valt en mer strömlinjeformad variant på korten, istället för komplexa regler och undantag. 10-talets sista Dominion-expansion blev i mitt tycke en av de absolut bästa!
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:15:59
En riktig bamse-expansion, som inte bara innehåller 33 nya lekar utan även överlägset flest regeltillägg och nya typer av tilläggskort. Här finns nattkort (som spelas i en helt ny fas som inträffar efter köpfasen), arvegods (som kan ersätta vissa av kopparkorten man egentligen skulle ha startat med), s k Boons och Hexes (som fungerar som engångshändelser, bra respektive dåliga), och ytterligare kortvarianter såsom Fate (bra) och Doom (dåliga). Att ställa i ordning ett parti Nocturne kan ta ett litet tag, då många av lekarna kräver att man använder en viss kombination av tilläggskort. Nocturne är den hittills mest komplexa expansionen till Dominion och verkligen inte att rekommendera för nybörjare, även om den inte är överdrivet avancerad.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:11:13
Den tionde expansionen innebar en tillbakagång till ”normalstora” expansioner, men utöver 24 nya lekar bjuder Empires på en hel del “game changers”. Viktigast är Landmarks, vilka slumpar fram nya sätt att få poäng på utöver vinstkorten. Det öppnar upp för helt andra sätt att tänka när det kommer till att hitta en väg att vinna. Events (nya varianter på korten i Adventures) återkommer, liksom vinstmarkörerna från Prosperity. Nytt är även kort med en helt ny skuldmekanik, som gör att man kan köpa vissa kort på kredit. En annan ny typ av kort är lekar som är delade i två, med en typ av kort ovanpå en annan. Korten i den andra halvan av leken blir tillgängliga först när den första typen av kort redan är köpta.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:09:00
En rejäl expansion med 30 nya lekar. Dessutom introduceras en helt ny typ av kort, nämligen Events, där man betalar en kostnad för att få utföra det som står på kortet, men där kortet ligger kvar på bordet och finns tillgängligt för köp spelet ut. Varje spelare börjar dessutom med en värdshusmatta, på vilken man kan lägga vissa kort i ”reserv”. Dessa Reserve-kort kan spelas ut senare, för att ta effekt i framtida drag. På så sätt fungerar de som ett slags Duration-kort man har större kontroll över när de ska spelas. En annan kortnyhet är s k Traveller-kort, där man undan för undan byter ut låga kort mot bättre/dyrare när de egentligen skulle ha kastas. På så sätt kan man till exempel ta en enkel page och följa denna genom en karriär som skattjägare, till krigare, över hjälte, för att till slut sluta som förkämpe, om man hinner spela igenom sin lek fyra vändor efter Page-köpet. Boxen kommer också med ett gäng olika typer av markörer, vissa med olika bild på fram- respektive baksidan, vilka kan styra hur olika kort fungerar när de spelas.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:07:57
En mindre expansion om 13 nya lekar, med ett mycket tydligt tema som kretsar runt de nya myntmarkörerna. Myntmarkörerna (i senare expansioner kallade Coffers) kan sparas mellan flera drag, vilket gör det möjligt att ”hoppa över” köp för att istället spara ihop till dyrare kort. Vissa kort kan man även överbetala för, vilket då kan ge köparen extra effekter.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:06:40
En jättelik expansion med hela 35 nya lekar (vilket ger över 500 kort), den hittills största till Dominion. Teman är skrota respektive uppgradera. Expansionen innehåller flera nyheter, bland annat byter man ut sina tre vinstkort från startlekarna (de tre Estate-korten) mot så kallade Shelters, var och en med en egen liten specialförmåga. Det finns även Ruins i boxen, mindre bra kort som man kan pracka på motståndaren på litegrann samma sätt som med förbannelser. En annan ny mekanik är kort som skrotas direkt efter det att de spelats och tagit effekt första gången.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:04:49
26 nya lekar innebär en återgång till de större expansionerna. Temat i Hinterlands är en mekanik som gör att många av korten ger extra effekter när de köps eller förvärvas. Kuriosa är att expansionen till att börja med var tänkt att fungera som ett nytt grundspel (på samma sätt som original-Dominion och Dominion Intrigue) och att många av korten därför har en rätt så strömlinjeformad design, utan större krusiduller. Det kan därför lämpa sig rätt bra som en första expansion för Dominion-spelare som vill gå vidare från grundspelet.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:03:29
En mindre expansion med 13 nya lekar. Temat är variation, och belönar spelare som bygger lekar med många olika typer av kort. Cornucopia (gissar jag) fick svårt att stå på egna ben och säljs numera tillsammans med en senare expansion (Guilds) i en större box, vilket möjliggör ett större antal kombinationer.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:01:31
...åt honom skall varda givet. Med den fjärde Dominion-expansionen är vi tillbaka i fullstora dito: 25 nya lekar, där ett flertal av korten kostar hela sju (!) mynt. Men frukta icke, temat för denna expansion är rikedom, vilket bland annat manifesterar sig i ett nytt skattkort (Platinum) som är värt hela fem mynt. Tillsammans med oerhört mäktiga händelsekort gör detta att man snabbt kommer upp i höga summor att köpa nya kort för. En annan ny mekanik i Prosperity är skattkort som gör mer än bara bidrar till den enskilda handens köpstyrka. Detta lär dock behövas, då man inte längre kan förlita sig på att köpa vinstkortet Province för att vinna Prosperity-partier; här introduceras nämligen ett nytt vinstkort som kallas Colony, som är värt hela 10 (!) poäng. Där det tidigare krävdes runt 30 poäng för att vinna ett parti på två spelare krävs nu kanske upp emot 50 eller mer.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 20:00:28
Den första mindre expansionen till Dominion, med 12 nya lekar. Den största förändringen är introduktionen av ett nytt skattkort, nämligen Potion, som fungerar som en ny valuta vid sidan av de sedvanliga mynten. Vissa kort kan kosta både en viss summa mynt samt en Potion. Detta gör att man ofta behöver investera i ett eller flera Potion-kort om man vill kunna köpa många av de nya korten i Alchemy. Flera av korten i Alchemy uppmuntrar också spelarna att köpa på sig många händelsekort, vilket leder till spel med många svåröverblickbara kombinationer, där långt ifrån alla är bra eller ens genomförbara beroende på hur många händelsekort man har tillåtelse att spela på en runda.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 19:57:08
Med denna expansion introduceras s k Duration-kort, som påverkar framtida drag i att de får effekt även under dessa. När man spelar ett Duration-kort lägger man det inte i kasthögen när draget är slut, utan låter det ligga kvar framför en och bidra även till kommande drag, ett eller flera beroende på vad som står på kortet. Det ger således en möjlighet att bygga upp lekar som inte bara förlitar sig på de enskilda händerna. 26 nya lekar medföljer, liksom tre olika typer av spelarmattor som representerar olika typer av öar. Öarna används för att till exempel begrava skatter på, eller för att undan för undan bestycka ett piratskepp som senare kan användas för plundring, med rätt kort. Expansionen introducerar även något som kallas embargo-markörer, som tillsammans med rätt kort kan försvåra för alla spelare att investera i vissa utvalda typer av kort.
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 19:55:47
Med Intrigue ökar spelarinteraktionen i Dominion. Vid sidan om 25 nya kortlekar introducerar Intrigue två nya mekaniker, dels kort där man kan välja mellan olika effekter när de spelas, dels vinstkort som inte bara ger poäng rakt upp och ner, utan även kan spelas som skattkort eller händelser. Lådan innehåller även en ny uppsättning baskort (mynt, vinstkort, förbannelser etc) vilket också tillåter Dominion att spelas upp till sex personer, om man slår ihop Intrigue med basspelet. Men hörrni, Dominion är ju bäst på två. (Love, sweet love!)
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 19:53:49
Med Intrigue ökar spelarinteraktionen i Dominion. Istället för att köra ett eget race och försöka vinna poängkort finns nu många fler kort som direkt skadar motståndaren (åtminstone i den första utgåvan, då vissa av de elakaste korten ersattes i den andra utgåvan från 2016). Vid sidan om 25 nya kortlekar introducerar Intrigue två nya mekaniker, dels kort där man kan välja mellan olika effekter när de spelas, dels vinstkort som inte bara ger poäng rakt upp och ner, utan även kan spelas som skattkort eller händelser. Lådan innehåller även en ny uppsättning baskort (mynt, vinstkort, förbannelser etc) vilket också tillåter Dominion att spelas upp till sex personer, om man slår ihop Intrigue med basspelet. Men hörrni, Dominion är ju bäst på två. (Love, sweet love!)
Skriven av: Dan_Johansson - 2020-02-10 19:52:53
Oavsett om du vill döda kommunister i djungeln, leda folkets revolution mot kapitalismen, odla ekologiskt knark eller försöka bygga ett fungerande civilsamhälle så har Andean Abyss något att erbjuda just dig.
Andean Abyss är det första COIN-spelet i serien vilket gör att spelare av de senare spelen snabbt känner igen sig på mekaniken. De fantastiska flödesschemana finns med samt en spännande handlingar.
Trots att de fyra sidorna skiljer sig markant i styrkeförhållanden, ekonomi och handlingskraft är spelet läskigt välbalanserat vilket bör ge flera goda spelstunder.
Skriven av: sardukar - 2020-01-09 23:28:23
...och lärde mig älska bomben. Kallakrigs-spelet Twilight Struggle var länge rankat som nummer ett på brädspelssajten BoardGameGeek, vilket väckte min nyfikenhet kring spelet. Det fick mig också att nalkas det med skepsis, då det väl ändå inte kunde leva upp till hypen, eller? Men jo, det är definitivt ett fantastiskt djupt strategiskt spel som verkligen känns som ett kallt krig mellan två motståndare, som i det här fallet tävlar om en värld utritad på en spelplan, beväpnade med kort från en gemensam kortlek. Korten kan användas till tre olika saker: att spelas för ”operationer”, som tillåter motståndaren att influera olika länders regeringar och folk, och lägga ut fler sovjetiska eller amerikanska markörer på världskartan (alternativt ta bort motståndarens); att spelas för sin händelse (alla kort representerar en historisk händelse eller person, t ex Fidel Castro eller bildandet av NATO) vilket kan erbjuda taktiska fördelar; eller att användas för att hinna före motståndaren i den prestigefyllda rymdkapplöpningen. Man kan vinna spelet genom att under tre epoker (det tidiga kalla kriget, ”mid-war” och den senare delen av kriget) lyckas vända världsopinionen till sin ”sak” (läs kommunism respektive demokrati och kapitalism), eller om motståndaren är oförsiktig nog att utlösa ett kärnvapenkrig. Just balansgången där båda sidor vill vapenskramla så högt som möjligt utan att gå över gränsen till öppet krig är en fantastisk aspekt av spelet som ger upphov till en spänning som är närvarande under varje drag, under varje hand, under varje förstulet blängande på sin motståndare. Det finns också en korrekt historisk obalans inbyggd i spelet, där Sovjetunionen är starkare under spelets första halva, men där USA får allt bättre kort ju längre tiden går. Spelet är otroligt fascinerande, förvånansvärt lätt att lära sig, men taktiskt, trots att slumpen delvis avgör vilka kort man erhåller under varje drag. Det tog mig fem-sex partier innan jag lyckades vinna spelet för första gången, och Twilight Struggle – eller ”TS”, som det kallas i spelarkretsar – premierar absolut en erfaren spelare över en nybörjare. Med 80+ partier innanför västen överraskar spelet ändå fortfarande.
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-09-26 22:38:38
Den här expansionen höjer svårighetsgraden ordentligt. Harbringerkorten är tuffa. Föremåls- och följeslagarekorten har i det flesta fall dubbel betydelse - du får något bra men måste betala med något annat.
Svåra monster och jobbiga event gör inte saken lättare. Dessutom så har man sju Omenkort som inte får ta slut för då är det game over för alla spelare.
Jag tycker ändå att det är en bra expansion men man ska inte köpa den som första tillägg till Talisman. Börja istället med The Reaper och Blod moon.
Men om man vill ha en utmaning till Talisman så ska man köpa The Harbringer.
Skriven av: Fredkar - 2019-08-11 08:11:18
Vi förflyttar oss 400 år framåt i tiden, då Världsregeringen som svar på överbefolkning och ett överutnyttjande av Tellus resurser beslutat sig för att kolonisera Mars. Spelarna tar kommandot över varsin megakorporation, alla med särskilda skickligheter och startförutsättningar. Tillsammans ska spelarna försöka göra Mars beboelig genom att höja tre globala parametrar till önskvärd nivå; det gäller syrenivån i luften, vattenmängden på planeten, men även temperaturen, varpå spelet avslutas och spelarna räknar poäng. Fram till dess har man emellertid två fullmatade timmar med kul planetomstöpning framför sig.
På sin tur kan spelarna göra en eller två handlingar, alternativt passa. När man passar är man ute ur rundan (som representerar en generation om ca 30 år i spelet), medan motståndarna får fortsätta till dess att de är nöjda. Nästan alla handlingar kostar pengar – Megakrediter – vilket begränsar hur mycket en spelare kan göra på en runda. Spelarna kan bygga städer, odla träd och andra växter, omvandla energi till värme, skapa vatten eller sälja teknologi. Den vanligaste handlingen är emellertid att spela ut kort som symboliserar olika händelser, byggnader, tekniker eller annat som hjälper spelaren och/eller ställer till det för motståndaren. Spelet är starkt tematiskt, och spelskaparen (svenske Jacob Fryxelius) har gjort ett jättejobb med att knyta varje korts verkan till existerande vetenskapliga teorier och visioner. I motsats till många andra strategispel av den här skalan så känns det verkligen som att man håller på att omforma planeten, och inte bara puttar runt kuber och spelar kort för abstrakta poäng. Här kan man istället höja syrenivån tillräckligt för att kunna plantera in maskar och andra kryp på Mars, varpå motståndaren kontrar med att föra in en myrpopulation som genast ger sig på maskarna. En tredje spelare svarar med att styra ned en asteroid på planeten som utplånar växtligheten hos en motspelare, men samtidigt höjer temperaturen på planeten, vilket i sin tur möjliggör för städer och annan civilisation att växa fram. Omspelbarheten är enorm, då det finns många olika strategier fram till målet och där korten erbjuder en fantastiskt rik möjlighet till taktiskt spel. Inget spel för nybörjaren dock, men de två timmarnas speltid är ändå ingen monsterlängd med tanke på hur mycket man får tillbaka i form av spelglädje. Jag fullkomligen älskar det här spelet!
Skriven av: Dan_Johansson - 2019-06-30 18:30:00
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.