Jag vet inte vad jag skall börja. Har provat en hel del co-op spel i mina dagar, kortspel som brädspel men här har vi flaggskeppet!
Detta är ett strategiskt brädspel med äventyr/rollspels touch där du planerar hur ni ska stoppa en av "The great ones" att anlända till staden Arkham.
Under spelets gång(men speciellt före) diskuterar man hur man skall gå till väga på snabbast och enklaste sätt. Man ska göra det genom att försegla portar på olika områden på spelplanen. Ju längre tid det tar att fullfölja den uppgiften så kommer snart "The great one" vakna upp i sin dvala och då blir det en slutlig strid(vilket är sista utvägen för att klara spelet).
Man börjar med att välja/slumpa sina karaktärer och vilket väsen man ska stoppa. Under spelets gång så söker man i genom Arkham efter ledtrådar, samlar vapen, magiska böcker och besvärjelser, allierade och troféer.
På vägen så råkar man ut för olika händelser både på gott och ont som tex varleser, klimat, temporära händelser, ledtrådar, hjälpmedel mm. Blir man förintad någon gång i spelet så drar man en ny karaktär och börjar om från början så man blir aldrig riktigt utlämnad.
Själva spelet är såklart väldigt slumpmässigt men ack så händelserikt vilket gör spelet helt underbart.
Reglerna tar en tid att gå igenom fas för fas, men efter ca 2-3 spelmöten så flyter det på. Min första runda tog ca 6 timmar att gå igenom men nu efter ca 10 spel så går det mellan 2-4 timmar per parti.
Atmosfären och variationen på vad som händer är fantastiskt och dessutom blev jag personligen efter ett par spelkvällar väldigt intresserad av H.P Lovecrafts böcker och verk på vad man har stött på för galenskaper från spelet.
Sedan finns det en drös med expansioner där extra spelplaner, vapen, händelser och även andra dimensioner tillkommer vilket gör spelet ännu mer utmanande och roligare.
För övrigt rekommenderar jag att spela spelet med 4 deltagare eller fler. Om ni är färre än 4 rekommenderar jag att ni väljer karaktärer och/eller The great one. Har aldrig spelat Arkham solo...än.
Spelet får 10 av 10 tack vare all expansioner.
Skriven av: biskopen - 2011-11-01 06:37:52
Here I stand är ett helt fantastiskt spel med en oslagbar diplomati och ett djup utan dess like.
Oavsett om du vill skicka upptäckare till "nya världen", föra teologiska debatter mellan protestanter och katoliker, utföra piratdåd i Medelhavet eller skaffa en manlig arvinge till Henrik VIII så har du hittat helt rätt spel. Varje sida har sin egen väg till seger men alla är beroende på vad de andra gör vilket betyder att allianser och krigföring spelar en mycket stor roll.
Here I stand är ett helt fantastiskt spel, det går att upprepa väldigt många gånger. Bäst är det för 6 spelare men det fungerar bra för 2 och uppåt. Var inte skrämda av komplexiteten, det tar inte lång tid innan alla kommer in det, vana likväl som ovana spelare.
Utan tvekan det bästa spelet jag har spelat och då har jag ändå Twilight Struggle i min samling!
Hier stehe ich, ich kann nicht anders!
Skriven av: threep - 2011-10-28 21:37:41
Om man tycker att grundspelet är för enkelt efter ett tag, vilket det kan bli när man lärt sig mekaniken, så är Dunwich Horror definitivt en bra expansion. Kanske inte den svåraste i serien av expansionerna som finns, men helt klart den som rekommenderas som första expansion utöver grundspelet.
Skriven av: Feffe - 2011-10-13 14:49:57
Ett fartfyllt spel som lockar fram diverse ljudeffekter och djurläten under spel :)
Skriven av: yin_yang2k - 2011-10-09 15:52:27
Ett fartfyllt spel som lockar fram diverse ljudeffekter och djurläten under spel :)
Skriven av: yin_yang2k - 2011-10-09 15:52:02
Ett fartfyllt spel som lockar fram diverse ljudeffekter och djurläten under spel :)
Skriven av: yin_yang2k - 2011-10-09 15:51:50
Det spelet jag har spelat mest i mitt liv är nog Starfarers of Catan. Detta därför det är ett av de bästa spelen jag vet. Det är kul och inte allt för svårt eller kräver en massa tid.
Det bästa är nog att alla vägar och båtar i vanliga Catanspel har ersatts med rymdskepp som rör sig fritt på banan. Detta gör att en spelare inte behöver "fastna" på två eller fyra poäng, vilket händer i vanliga Catanspel. Vet man hur och vart man ska med sina skepp så kan en skicklig spelare gå från att ligga sist i poäng till först. Ett stort plus i kanten!
Spelet går ut på att utforska en galax och bosätta sig mellan planeter för att få mer siffror att få resurser med tärningarna. Som vanliga Catanspel så ingår byteshandeln. Hamnar har ersatts med rymdstationer som ger en spelare olika kort med specialförmågor, dessa kort får man ha kvar resten av spelet!
Det stora med Starfarers är att varje spelare har ett större rymdskepp som dels fungerar som en tärning, men framförallt så kan man uppgradera detta skepp och då blir alla små skepp på brädet bättre. Detta kan innebära att ett skepp kan gå längre eller landa på olika specialplaneter som har ett krav innan man får lov att landa där.
Man får väldigt mycket när man köper Starfarers också. Spelet i sig själv är lika avancerat som Settlers, seafarers och citys and knight tillsammans, regelmässigt. Det finns med andra ord lika mycket regler som de tre spelen tillsammans, så man tjänar på att köpa det.
Jag ger Starfarers of Catan en tia just därför att så många av mina vänner har spelat detta och inte blivit besvikna, utan istället spelat detta väldigt ofta.
Skriven av: BigMarcus - 2011-10-06 14:16:45
När jag började spela TI tyckte jag det mest handlade om krig, senare har jag insett att allt man gör har en mer eller mindre politisk betydelse. Därför blir TI ett så intressant spel då man inte behöver ta sig fram med enbart krig utan kan spela på många andra sätt också.
Poängsystemet kan bli väldigt långsamt, men går man in på fantasyflightgames hemsida och letar upp reglerna till Shattered Empire och tittar efter Imperial II Strategy så kan man spela TI på ett helt annat sätt som gör att det går betydligt fortare.
Krigssystemet är tärningsbaserat och liknar Access and Allies (fast siffrorna blir bakvända). Detta fungerar dock otroligt bra. Mycket kan kompletteras med olika teknologier som man utvecklar under spelets gång.
Det som kan vara negativt med TI är just att det är så stort. När man bygger upp banan så ser det kanske inte så stort till en början, men när alla kort kommer in så tar det väldigt mycket plats.
TI får dock en tia av mig. Det är ett otroligt bra och roligt spel. Har man inget emot science fiction så är detta spel ett måste för en strategiälskare!
Skriven av: BigMarcus - 2011-10-06 11:57:51
Spelat väldigt lite och det känns väldigt lovande och det har varit kul redan från början!
MEN,, De svenska reglerna är nog det värsta jag någonsin läst. Så mycket fel och så förvirrande! Om man inte känner till någonting om spelet innan man börjar läsa reglerna blir man minst sagt snurrig.. Har läst de engelska reglerna och det var en lättnad!
Skriven av: Ljushuvud - 2011-09-21 12:18:45
Scenariot för spelet är jorden efter den globala apokalypsen. 2 spelare (eller 2 lag - jag har inte provat multiplayer-varianten) kontrollerar NORAD, det militäriska samhället, eller Salemites, genmanipulatörerna som skapar zombier.
Spelet spelas i en serie olika scenarion. För varje scenario bygger man upp en spelplan med hjälp av brickor i olika storlekar. För varje nytt scenario läggs det också till ett antal nya regler. Detta gör att spelet gradvis blir alltmer komplicerat, dvs. man behöver inte redan från början kunna alla regler och fatta vad alla små symboler och komponenter är till för.
Och det är tur det, för Earth Reborn har MÅNGA komponenter och MÅNGA regler att hålla reda på. Även om man bara behöver lära sig grunderna för första scenariot, och det bara läggs till 1-2 regler för varje scenario, så får man räkna med att lägga ner ganska mycket tid på att fatta hur allt går till. Jag rekommenderar starkt att kolla Dicetowers recension på Youtube. Regelboken är så tydlig och pedagogisk som man kan kräva, men ändå uppstår en del tvetydigheter (bl.a. för att de blandat ihop begreppen "turn" och "round"). Det finns bra forum på nätet som diskuterar och löser oklarheterna men som sagt, det tar tid.
Hur som helst är förberedelserna klart värt det, för Earth Reborn är jättekul, har fantastiskt bra stämning (särskilt om man läser igenom hela bakgrundsscenariot i regelboken - riktigt bra!). Komponenterna håller hög klass, både brickor och plastfigurer.
Det är inget spel för medelsvensson som tycker att Trivial Pursuit är tillräckligt krångligt. För spelnördar är Earth Reborn ett självklart val.
Minustecken för att det tar ganska lång tid att bygga upp spelplanen varje gång, och att det alltså kräver såpass mycket tid att sätta sig in i alla regler, men sedan har man jättekul! Dock kan det nog bli lite småtrist att lära upp nya spelare eftersom man då måste börja om med scenario 1.
Tips: om du inte har ett särskilt bord för spel där det kan ligga framme mellan tillfällena så skaffa en STOR kartongskiva att bygga upp spelplanen på, så att du kan flytta undan det mellan varven. Då slipper du bygga spelplan i 10-15 minuter varje gång.
Men frånsett arbetsinsatsen: ett GRYMT spel!
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-09-20 17:35:08
En blandning av luffarschack och vanligt kortspel. Man har en hand med kort så ska man lägga ett och välja en utav de två på banan som är samma kort och lägga en mark på. 5 i rad gäller. Två rader om man är två lag eller en rad om man är tre lag. Man kan vara ganska många spelare bara det är jämnt delbart i 2 eller 3. En tvist i det hela är att knektarna kan antingen ta bort en av motståndarnas marker eller lägga en vart du vill beroende på vad det är för någon.
Då det är enkla regler samtidigt som man får tänka en del på vart man ska lägga som är bäst utav de korten man har. Spelar man med någon annan så är det extra klurigt då man inte heller får säga vad man har för kort eller vart den andra ska lägga. Blir väldigt lätt fler omgångar då man vill ha revansch eller bara tyckte det var skoj :)
Skriven av: Halvarsson - 2011-09-12 21:44:50
Ett spel som verkar invecklat vid första åsynen men som blir lätt när man väl börjat. Eller ja lätt var väl att ta i. Massa motståndare och boardelements så som transportband etc som gör det rörigt i huvudet. Riktigt bra spel mekanism som gör att alla spelare är med hela tiden så ingen behöver sitta och vänta.
Har inte spelat med någon som inte tyckt om detta spel som man får använda logiken till fullo samtidigt som det är en viss tidspress!
Att man kan variera hur banan ser ut både till utformning och storlek är också ett plus. Om man mot förmodan skulle tröttna på det så kan man antingen använda alternativa regler som finns med i boken eller använda egna.
Enda nackdelen jag kommer på är att det inte är ett spel som man tar fram om man har 10 min över för en snabb omgång men det är inte tanken med detta spel heller.
Skriven av: Halvarsson - 2011-09-12 21:40:13
Detta spel brukar vi spela hemma med familjen vid Jul ( Vi är en stor familj). och vännerna vid midsommar (innan snapsen. Spelet tar ju bara ca 15 minuter och det blir alltid att vi spelar minst tre gånger eftersom det är så skoj. Förmågan att kunna hålla masken och tala för sin sak utan att avslöja sig själv samt vara tyst som en mus och 100 % på allerten för ljud i de olika faserna gör det till ett av de spel jag gillar mest att spela.
Nackdelen är att man måste vara ganska många. Samt att spelet blir svårare om man inte känner varandra så bra.
Köp det!
Skriven av: hallon_olof - 2011-08-26 11:51:49
Intressant tema med occulta förtecken, vilket ger spelet mer djup till ett ganska basic krigsspel skulle man kunna säga. Reglerna är mycket enkla när man väl tagit sig förbi en del vilseledande text i regelboken. Denna nya ombearbetade regelbok ska tydligen vara mycket bättre än den ursprungliga utgåvan och ge spelet en bättre mekanik. Kvaliteten på komponenterna är av hög kvalitet. Spelbrädet som är tvåsidigt ger lite variantion till spelet. Dock tenderar man kanske att bli lite trött på själva brädet i längden. Men det går att råda bot på med expansioner, scenarion osv.
Spelet använder sig av ett ganska smart "path finding system" i form av circlar med olika färgkombinationer längs vilka man flyttar sina figurer och genom vilka man lätt kan avgöra om motståndaren är "in the line of fire" så att säga.
Ett ganska snabbt spel med mycket skjuta och kasta granater.
Om man skulle jämföra med tex Arkham Horror, A Touch Of Evil eller andra liknade spel, ter sig Tannhäuser kanske aningen fattigt, men det är ett roligt spel som man definitivt kan plocka fram lite då och då om man inte vill sitta och spela i flera timmar.
Skriven av: Feffe - 2011-08-11 19:51:45
riktigt bra spel. enkla regler. kort setup. bäst med 2 spelare men fler fungerar också bra. ett tips är att använda den officiella nexus husreglen att poliserna får ett tredje val förutom att arrestera eller söka efter lettrådar, och det är att "rusa vidare" vilket praktiskt innebär att den polispjäsen får flytta en ruta till i sin jakt.
Skriven av: LittleFriend - 2011-08-06 00:11:49
I Kasta gris ska du som namnet säger kasta två små plastgrisar. Hur dessa hamnar avgör sedan hur många poäng du får (i manualen finns bilder att gå efter). Sedan kan samma spelare välja om han vill fortsätta kasta eller ge turen till nästa spelare. Anledningen till att sluta kasta är att man kan råka kasta grisarna i ett sådant läge att du förlorar alla poäng du samlat den turen. Spelet slutar när någon får 100 poäng.
I det lilla fodralet får du två pennor, två plastgrisar, en manual och ett block att skriva poäng i. Allt är fint organiserat och det är inga problem att få ner sakerna i lådan.
Jag skulle väl inte kalla Kasta gris ett fruktansvärt dåligt spel, men det blir väldigt gammalt väldigt fort. Som resespel kan det vara trevligt att ha, men en Yatzylåda tar inte heller så stor plats. Och det är just dit jag vill komma: Vill du kasta någonting, kasta tärningar. Köp hellre Yatzy. Kasta gris får av mig en 4:a i betyg.
Skriven av: Cizak - 2011-07-21 23:02:45
En gammal klassiker. I 4 i rad gäller det att... ja, få fyra i rad. Skillnaden mellan att bara sätta ringar och kryss på papper är dock att du nu också har gravitationen att jobba med, det vill säga dina brickor faller ner i en kolumn. Detta ger spelet en ny tvist då det inte alltid går att lägga brickan precis där du vill ha den, på grund av att det kanske inte ligger en bricka under där du ville lägga din.
4 i rad är ett väldigt kul spel för lite mindre barn och för den som bara vill slå ihjäl några minuter. Som betyg sätter jag en 6:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-21 22:51:10
Fantasy Flights första lilla expansion till Talisman 4th Edition kan mycket väl vara så nära perfektion man kan komma, expansions-vis. Om du känner att du vill krydda på dina Talisman-sessioner så pass mycket att det blir nytt, men fortfarande förblir Talisman är Reaper den expansion du ska skaffa först.
Allt du får i lådan kan du läsa under "Beskriving (Tillverkarens). Jag ska bara säga så mycket att allt är helt underbart. De nya karaktärerna håller sig tjusigt balanserade mot de 14 originalen, de nya äventyrskorten nästan fördubblar din korthög och ger dig många nya monster, främlingar, händelser m.m. Samma sak med de nya magierna, och med 6 nya warlock quests (de originella 6 är inräknade i de 12 man får med) blir även warlock quests lite intressantare att ta på sig.
Den största förändringen är då såklart Döden (expansionen har trots allt fått sitt namn efter honom). Han kommer med sitt eget kort och miniatyr och får vandra runt på brädet tillsammans med de andra spelarna. När någon av spelarna slår en 1:a på sitt tärningskast tar han eller hon först sin tur som vanligt, men sedan får han också flytta Döden, precis som han flyttar en vanlig karaktär. Man slår tärningen och flyttar Döden så många steg. Skulle då Döden hamna på någon annan måste man först och främst peka på den personen och så kusligt man kan säga "You!" (jag svär på att detta står i reglerna). Sedan får den personen som Döden landade på slå en tärning och sedan konsultera Dödens karaktärskort för att se vad som händer. Vad du än gör, slå inte en 1:a. Vad du än gör...
Om Döden-konceptet inte låter som din grej, inga problem. Det är bara att låta bli att spela med honom. Vill du att han ska bli mer aktiv, inga problem. Bara ta till husregler om vid vilka tärningskast han ska aktiveras. Vill du spela grymt tar vissa till den husregeln att man inte får betala fate vid möten med Döden. Slå inte en 1:a, vad du än gör...
Vill du ha en expansionen som kryddar till Talisman, men behåller det som Talisman? Köp Reaper Expansion. Efter att ha spelat med den kommer bara baskorten göra att spelet inte längre känns komplett. Talisman (4th Revised Edition): The Reaper Expansion får av mig en välförtjänt 10:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-13 16:19:56
OBS! Denna recension skrevs när 1st Edition var den aktuella versionen av spelet. Jag har inte spelat 2nd Edition. Av vad jag hört så ska 2nd vara en "lättare" version av 1st, men för en bättre åsikt från någon som faktiskt har erfarenhet från 2nd rekommenderar jag att du inte begränsar dig till den här recensionen.
Descent: Journeys in the Dark är ett helt underbart spel för alla som älskar dungeon crawlers. När du spelar Descent spelar du antingen som den onda Overlorden då en av dina dungeons precis har blivit invaderade av de andra spelarna, 2-4 stycken hjältar (OBS! Descent KAN spelas av två personer. En av er kommer då kontrollera flera hjältar). Värt att observera här är att Overlorden INTE är en Dungeon/Game Master. Här finns minsann ingen kärlek mellan spelarna; Hjältarnas uppgift är att storma grottan, stjäla skatter och döda monster. Som Overlord är uppgiften att till varje pris stoppa hjältarna (med monster eller fällor, varför inte förvandla en av dem till en apa?). Men även om Descent är ett alla-mot-en-spel är det även väldigt belönande att förlora som Overlord; du fick precis guida dina vänner genom ett storslaget äventyr.
I lådan finns det som får alla våra inre 12-åringar att nästan börja gråta. Spelet kommer fullt laddat med plastminiatyrer, dungeon tiles, tokens, tärningar och kort. Även om det senare visar sig att du inte gillade Descent i sig, är grejerna du får med det nästan värt det i alla fall. Du får också en regelbok som förklarar det mesta (mer på detta lite längre ner) och en Quest Guide med 9 olika quests att välja från.
Men okej, inget spel är väl perfekt. Vad är minusen? Det finns tre som är värda att ta upp.
1) Speltiden. Ett quest kan lätt ta uppåt 4 timmar att klara av. Descent är förvisso är ett spel som är värt att lägga mycket tid på men för vissa kan detta bli lite väl matnyttigt. Och planerar du att lägga undan det och fortsätta nästa helg, se till att ha ett stort bord som inte används av någon annan då Descent tar plats.
2) Då reglerna visserligen täcks bra av regelboken kommer det till en början konstant komma upp regelfrågor (och efter er första spelomgång kommer ni vid omläsningen av reglerna hitta flera fel ni gjorde). Detta kan till viss del kontras genom att ladda hem Fantasy Flight's FAQ, men även efter det kommer det komma vissa frågor som ni inte kommer hitta något svar på. Jag kan varmt rekommendera att registrera sig på boardgamegeek.com (helt gratis), då det där finns väldigt många trevliga Descent-spelare som gärna kommer hjälpa er med alla frågor. Här finns också flera bra artiklar om strategier, tips och liknande. Länk finns längre upp på den här sidan.
3) Slutat av vissa quests kan bli lite antiklimaktiska. När hjältarna väl fått tag i skatter på guld-nivå kan de ofta bli något i stil med köttkvarnar. Även det slutgiltiga bossmonstret kan med rätt vapen krossas på några tärningskast.
Trots dessa minus är Descent ändå ett alldeles fantastiskt spel som du inte kommer ångra att du lagt tid och pengar på. Av mig får Descent: Journeys in the Dark en 9:a.
Skriven av: Cizak - 2011-07-06 19:51:18
Jag har spelat den här expansionen med Base och Seaside samt lite med Intrigue.
Jag måste få säga att dominion inte känns lika kul utan några kort från denna expansion. Expansionen bjuder förutom på dessa 25 nya actionkort även på Colony (10 victory) samt Platinum (5 pengar). I dessa actionkort är det även pengakort som gör mer än bara ge dig en summa att handla för tex:
Bank är ett av mina favoriter. Om du har 1 bank och 3 koppar på hand blir banken värd 4 dvs. du har 7 på handen.
Med Prosperity lägger man till ytterligare en nivå av djup och som expansionen så fint heter så handlar allt om pengarna.
Jag kan rekommendera att spela denna Expansion med Seaside samt med intrigue, då detta bjuder på mycket intressanta strategier samt ett djupare gameplay.
+ Djupare strategier
+ En nivå till med Platinum och Colony.
+ Bra actionkort
- Någt obalanserat med vissa kombinationer av kort.
Betyg: 9/10
Spelas gärna tillsammans med Base, Seaside, Intrigue.
Skriven av: floddsvin - 2011-07-05 15:25:46
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.