Blev mycket överraskad över hur roligt detta spel var att spela. Det är strategiskt och beroende på med vem man spelar kan det bli väldigt olika.
Det går väldigt snabbt att spela, men det beror också på vem man spelar med- om man är en sån som sitter och hoardar kort tills man bara har max gulds kort, eller om man är en sån som sig fram och lägger ut lite vilket som.
Dock måste jag tillägga att det blir en hel del bläddrande i boken innan man lärt sig vilka karaktärer gör vad och i vilken ordning de kommer, men det är i sammanhanget en bagatell som inte stör.
Skriven av: affie - 2012-01-12 13:31:21
I Eclipse tar du rollen som en av 7 arter, där det gäller att samla så mycket seger poäng som möjligt. Man kan få poäng genom att utforska rymden, utveckla teknologier, bygga imponerande monolither eller delta i rymdstrider.
Komplexitet: enkelt att lära sig. Man behöver inte slå i reglerna när man väl har lärt sig dem.
Väntetid: nästan ingen väntetid alls eftersom man är involverad i hur medspelarna skall agera samt att man kan planera sina drag (gäller 2 spelare, eftersom jag inte har provat med fler)
Interaktion/Konfrontation: Liten till hög interaktion. Beror på spelstil, och vilka teknologier och rymdbrickor som kommer upp.
Längd: 1-4 timmar beroende på antalet spelare
Slump: Ganska stor slumpfaktor, man drar slumpvisa teknologier och rymdbrickor, stridssystemet bygger på tärningar
Tänka: Ganska mycket tänka, och många beslut måste tas. Dock relativ låg risk för ”analysis paralysis”
Antal spelare: 2-6, har bara spelat med 2 spelare hittills och det fungerar bra
Betyg (1-10 enligt WoB poängsystem 1=ospelbart och 10=världsklass)
Totalt: 10, det här är värlsklass. Enkla regler, stora valmöjligheter, stor spänning, lagom mycket slump och en hel del taktiska beslut gör detta till ett favorit spel.
Mekanik: 10, Worker placement mekanik som är genialisk. Resurshanteringen är enkel och väldigt elegant. Möjligheten att skräddarsy sina rymskepp har man löst på ett snyggt och enkelt sätt. Enkelt och spännande stridssystem
Spelbarhet: 10, bra flyt halvägs in i första spelet
Repeterbarhet: 9, Spelet spelas olika varje gång eftersom det är många saker som varierar
Material: 8, högsta betyg för rymdbrickorna, lite lägre betyg för skeppen.
Tema: 10, Trots att det är ett Eurospel i grunden fungerar temat fantastiskt bra
Regler: 9, Intuitiva regler, bra exempel och en användbar FAQ
Skriven av: Kendoka - 2012-01-09 19:50:02
Rory's Story Cubes är inte riktigt ett spel, utan mer ett kul verktyg för att skapa historier. I lådan finns nio stycken sexsidiga tärningar med olika symboler istället för pluttar. Man kastar dessa tärningar och ska sedan berätta en historia baserad på bilderna som kommer upp. I reglerna finns förslag på hur man kan bygga upp den men det går alldeles utmärkt att själv mixtra och blanda med vad som är tillåtet. Spelet har inget mål och ingen vinner; Det går ut på att berätta en bra historia.
Lådan har en bra, praktisk storlek och kan stängas med ett smidigt magnetlås. Regler (de få som då finns) kommer i flera språk på ett ihopvikt papper. Tärningarna är lite större än de flesta tärningar men det är bra då det gör att man ser bilderna klart och tydligt. Bilderna är oftast tydliga med vad de föreställer men bara fantasin sätter gräns för hur du vill tolka dem.
Rory's Story Cubes får en 6:a i betyg av mig. Det är ett bra spel på det sättet att det är vad det försöker vara, nämligen ett verktyg för att underlätta och sätta igång skapandet av historier, men det är inget spektakulärt. Har du inga problem med att fantisera själv lär du inte behöva det här spelet för att komma igång med en saga.
Skriven av: Cizak - 2012-01-02 03:02:22
Årets julklappsspel 2011 i familjen. står 35 minuter på spelet och det stämmer ganska bra för det tar inte lång tid att köra en runda. Hel del strategiska val att göra även om spelet är enkelt. Kan säga att spelet är lätt att lära men svårt att bemästra då det är myket taktik i det hela. Reglerna kunde varit lite tydligare (är bara 4 sidor) men känns som man får hygglig kontroll på det ändå.
Skriven av: mightyuce - 2011-12-25 08:39:27
Otroligt lättsamt spel, perfekt att plocka fram om du har vänner som inte gillar avancerade spel. Detta är verkligen riktigt kul och ett perfekt party spel. Har blivit succé alla ggr det spelats och funkar i de flest åldrar. Alltid spännande att se om man kryddar för mycket, bränner sin mat eller om man med sin stekpanna lyckas vända sin crepes i luften. Låter det löjligt? Det är det! Löjligt kul, man skrattar högt åt varandras misstag och mår gott då man lyckas förstöra sin motspelares rätt. Kan rekommendera detta till alla med barnasinnet kvar och det funkar utmärkt som familjespel. 8/10
Skriven av: Bea3 - 2011-12-19 19:07:01
Puerto Rico är ett bra spel på alla sätt, lätt att lära ut och grymt kul! Går inte in så mycket på själva spelet i sig, då det redan finns så bra recensioner på detta. Jag vill bara dela med mig om hur jag upplever just denna exlusiva utgåva.
Denna är otroligt fin verkligen och rekommenderas varmt. Har du redan spelet i orginal utgåva, så kanske det inte är värt att köpa detta, men funderar du på att köpa ditt första Puerto Rico och uppskattar fina spelkomponenter, köp denna utgåva. Helt klart värt det och när du öppnar locket kommer du förstå vad jag menar! ;) 10/10!!!!
Skriven av: Bea3 - 2011-12-19 18:56:50
Det är väldigt mycket spel för pengarna i denna box! En enda kortlek är allt du behöver för att kunna spela spelet (nåja, en spelplan är ju bra att ha med och en motståndare...)
Men i denna följer det alltså med 6 kortlekar (factions) och ett jättebra spelbräde. Då varje faction i sig normalt går på en ca en hundring styck och spelplanen på en hundrafemting så är det bara att räkna och se.
Och att spelet är ruggigt bra för snabbspelat spel gör inte saken värre. Detta är lite som en kortspelsversion av det där tokigt beroendeframkallande web-spelet du nyligen spelade med skillnaden att du kan köra detta mot din kompis eller t.om. kompisar då man kan vara upp till 4.
Skriven av: speedload - 2011-12-14 22:19:45
Mycket trevligt spel för 2-3 (har dock själv bara spelat det på 2). Ticket to ride USA funkar fint på 4-5, men är man få har man alldeles för mycket plats att bygga på. Detta problem elimineras helt med Nordic Countries där det blir konkurrens direkt, framförallt om linjerna i södra Norge. Det blir ett helt annat fokus på att dra biljettkort eftersom man, om man byggt smart, ofta kan "återanvända" sina gamla linjer och bara komplettera dem lite för att klara ett/flera extra biljettkort. Den långa tåglinjen (9 vagnar) Murmansk-Lieksa blir lite av en joker. Märker man att en motspelare drar ifrån kan man satsa på att bygga långlinjen för att avsluta spelet snabbt så att motspelaren sitter där med några nästan, men inte helt, färdiga biljettkort. Nordic Countries har inga stationer, så det är lite hårdare än TtR Europe. Spelplanen är stor och tydlig. Korten är av vanligt spelkortsformat, inte de opraktiska minikorten från TtR USA. Om tågvagnarna bara vore av trä istället för plast skulle spelet vara värt en 10:a i betyg. Tar ca 30 min att spela, så det är lätt att tänka "bara en gång till". Rekommenderas!
Skriven av: cejo88 - 2011-12-12 15:17:52
Vi älskar detta spel! Det spelar ingen roll om man låter som en dålig gammal radio med tonerna i fel skala, det är lika roligt för alla i alla fall! Det hade helt klart varit 10 poäng från min sida OM det hade funnits extrakort att att köpa till spelet (Har man spelat det närmre 100 ggr har man ju lärt sig frågora och då är spelar man det inte mer)
Skriven av: mammamu - 2011-12-04 11:40:31
Hela vår umgängeskrets tjatar på oss att ta med detta spel på alla tillställningar (och de som inte gör det har inte fått chansen att prova det!) Fantastiskt roligt spel med massa olika moment så att det alltid passar någon. Tom våra 10-åringar är med på detta och svarar rätt ibland! Ett måste!
Skriven av: mammamu - 2011-12-04 11:36:43
Samma upplägg som i Med andra ord. Enkla regler så alla kan hänga med.
Jag antar att det beror lite på vilken typ av människa man är men för vår familj och vänner är Med andra ord outstanding och Med vilda gester en inte riktigt lika het lillebror. Men visst hade vi roligt med detta också :-)
Skriven av: mammamu - 2011-12-04 11:32:46
"Space Hulk: Death Angel - The Card Game" påminner om "Shadows over Camelot" då spelarna samarbetar mot spelet för att tillsammans klara ett uppdrag. Till skillnad från SoC finns här ingen förrädare, men det behövs inte heller då spelarnas självbevarelsedrift gör att man snabbt måste ta ställning till om man se fienden i vitögat medan han obehindrat stormar emot dig, eller lite diskret byta plats med din intet ont anande vapenbroder som står bredvid.
Mekaniken är lika enkel som den är genial. Varje spelare kontrollerar ett eller flera stridspar beroende på hur många de är. Soldaterna står uppställda i kolonn och är vända antingen åt höger eller vänster.
Varje stridspar kan välja mellan att utföra en av tre handlingar - Strid, förflyttning eller support. Vid Strid öppnar båda soldaterna eld mot de fiender som är framför dem och inom räckhåll. Förflyttning gör att soldaterna kan flytta sig ett steg fram eller bak i ledet, vända sig om och/eller trycka på en knapp (finns massor av knappar att trycka på). Support är en passiv handling där man inte gör något, men som belöning belönas spelaren med en supportmarkör som får placeras på valfri soldat. Markören kan senare bytas in för att den soldaten som har den ska få slå om en anfallstärning.
Det är ej tillåtet att utföra samma handling två gånger i rad, något som gör att man måste (eller bör) planera sitt agerande tillsammans med de andra spelarna.
Spelet innehåller kort för sex stridspar, tre handlingskort per stridspar, mängder av monsterkort, rumskort, uppdragskort samt terrängkort, supportmarkörer och en sexsidig tärning numrerad 0-5.
Spelet tar lite plats och är därför lätt att ta med sig, något som gör det lämpat för t ex en längre flygning eller resa med tåg.
Skriven av: sardukar - 2011-11-30 14:10:50
Ett helt okej spel både att spela ensam med sin partner eller att spela tillsammans med andra par. Det är dock roligare att spela om man är flera par och man inser snart att man kanske inte vet så mycket om sin partner som man trodde att man gjorde.
Skriven av: AngeAndersson - 2011-11-30 08:33:56
Tannhäuser är ett bra och lagom avkopplande actionspel som kan spelas i en dos på två till tre parti på en kväll.
Som tillverkarens beskrivingen så är året 1949 och utspelar sig under första världskriget som ännu inte tagit slut fast med ockult miljö.
Man spelar Union(Allierade) mot Reich(Tyskarna). I flertal expansioner och figur paket så finns även två andra factions som Matriarchy(Ryska kvinnor), Shogunate(Japan) och diverese legoknektar(kan spelas med vilken faction som helst)som gör spelet mer bredare och roligare.
Kartor, komponenter och figurerna man får med i boxen är av toppklass. Figurerna är redan målade till exempel.
Det bästa med detta spel att det går snabbt att köra och det finns många olika varianter att testa, men jag kände det att bara ha grundspelet så blir man rätt mätt. Det krävs expansioner för att göra det mer intressant.
Betyget blir 7 för grundspelet. 9 om man äger åtminstone Operation Novo och/eller alla Shogunate figurerna.
Skriven av: biskopen - 2011-11-26 02:07:16
Detta är lättsamt men tar tid att bemästra de olika spelomgångarn kan bli mycket olika.
Skriven av: solvilja - 2011-11-19 23:10:14
Första gången jag spelade spelet "A till Ö" blev jag helt såld. Det var inte mitt, så nu köper jag ett eget. Måste bara spela det igen.
Ålder spelar ingen roll, bara man kan stava och har ett ordförråd som man vill utmana andra med.
Toppenkul!
Skriven av: bruseborn - 2011-11-13 16:07:10
Jag ska försöka vara kortfattad (edit det gick visst inte så bra). Det finns mycket att säga om detta spel och det mesta har redan sagts av andra (och ofta bättre än mig). Gå till BGG om du är intresserad av detaljerade beskrivningar av spelet.
I korthet:
De goda nyheterna:
Ett fruktansvärt bra spel -framför allt för fans!
Väldigt varierande omgångar -inget parti blir sig exakt likt!
Snyggt -allting ser riktigt bra ut, speciellt de 24 skeppen imponerar!
De dåliga nyheterna:
Tveksam kvalité på flera komponenter med tanke på spelets pris -tunna kort (kräver nästan sleeves)och brickor, tröga eller helt låsta clix på skeppen plus andra småsaker
Den längre historien:
Spelet går kortfattat ut på att som antingen Federation eller Klingon utforska kartan och försöka få tio poäng innan sin motståndare. Det kanske låter lite torrt, men det är det inte. I början på omgången drar man slumpvis vilka skepp man får (i regel 2-4 per person beroende på skeppens storlek), vad skeppen är bra på avgör vilka uppdragskort man får. Lilla Equinox är till exempel bara bra på science medan stora starka Enterprise E även ger combat och influence missions. Generellt får man som Federation flest science missions medan man som Klingons får flest combat. Detta varierar dock från gång till gång och detta är lite av charmen med spelet. Ena omgången kanske man försöker stråla ner away teams på obeboliga planeter och forska i nebulosor medan ens motståndare försöker hinna ikapp ens skepp och förstöra dem. Nästa omgång kan rollerna vara ombytta.
Varje runda känns i regel som ett avsnitt från någon av TV-serierna, vilket gör detta till ett nästan obligatoriskt köp för fans. Spelet går precis som Star Trek inte bara ut på strid, utan också på utforskning, vetenskap och slumpartade möten. När du i godan ro åker med ditt skepp kanske du stöter på Q eller råkar få tribbles ombord! Icke-fans har också en hel del att hämta, men bör antagligen se till att få provspela först på grund av den höga prislappen. Spelet är en salig blandning av ren strategi och slump vilket gör att det passar de flesta. Reglerna kan verka komplicerade vid en första anblick (och regelboken kan vara svår att hitta i) men är inte särskilt svåra när man väl börjat spela.
Det som framför allt tynger spelet är bristen i kvalité på komponenterna. Korten är tunna och lär ta mycket stryk vid mycket spel. Om man ska plasta in dem eller ej är förstås en smaksak, men om man ogillar slitna kort bör man definitivt överväga det. Det rör sig om ca 350 kort dock så betänk att detta blir en extra kostnad. De hexagonformade spelbrickorna är också de rätt tunna och borde varit mycket tjockare. Om man bara är rädd om dem när man blandar borde dessa inte slitas så mycket, de hanteras ju inte lika mycket som korten. Skeppen är visserligen väldigt snygga och clix-tekniken är häftig i grundtanken men fungerar inte särskilt bra. Tanken är att man ska vrida vid foten på skeppen för att ändra vilka system som får mest kraft (all power to the engines osv). På drygt hälften av mina skepp var clix-funktionen helt låst eller svår att vrida, dessutom är det svårt att se siffrorna. En bättre lösning är att ta gem och markera skeppts inställningar direkt på korten istället. Trögheten ska gå att fixa men det är inte helt lätt och istället för att råka ha sönder dem använder jag de mycket effektivare gemen. Tärningarna som följer med en rätt små och tråkiga, men de flesta spelare borde ha bättre hemma att ersätta med. Man kan tänka sig ett scenario där tillverkaren kunde struntat i (den icke-fungerande) clix-funktionen och istället fixat bättre kort och tärningar. Med tanke på priset är komponenterna inte förlåtliga.
En varning! Inga av mina skepp var trasiga (om man bortser från clixen), men det finns mycket rapporter om brutna skepp på BBG. Ett vanligt problem verkar vara att korten är dåligt inpackade och hamnar i hela lådan. Ni kan föreställa er vad som händer med ömtåliga plastskepp då. Wizkids ersätter trasiga skepp, men jag bad World of Boardgames att kolla att mitt ex var intakt innan de skickade det (återigen stort tack för detta!). Man ska vara medveten om de känsliga korten och clixen men även att annat kan vara trasigt vid leverans.
Slutligen, ett väldigt, väldigt bra spel där en hel del dåliga beslut gjorts när det gäller komponenterna. Trots detta rekommenderar jag fans av Star Trek att köpa om plånboken räcker till. Så länge ni har någon/några att spela med kommer ni antagligen ha kul med detta i år framöver! Expansioner är dessutom i planeringsfasen även om inget är spikat i skrivande stund.
edit: Efter att ha spelat varianten för fyra spelare känner jag att jag bör tillägga att spelet fungerar allra bäst på två personer. Fyra går fortfarande bra, men två är överlägset. Bör även tillägga att spelet är 1vs1 eller 2vs2, men med modifierade regler borde både 2vs1 eller alla mot alla gå.
Skriven av: Howrie - 2011-11-09 12:47:26
Jag känner många som älskar Agricola och har det som sitt favoitspel, men även om jag kan se dess kvaliteter och vad som fångar spelarna så har jag aldrig riktigt fastnat för det. Det främsta skälet är att den som halkar efter i början av spelet får mycket svårt att komma igen. Avancerade spelare som spelat Agricola MÅNGA gånger kan säkert lättare komma ifatt och vända ett underläge, men när jag har spelat har man ganska enkelt kunnat säga vem som kommer att vinna redan efter tjugo minuter. Och ligger man då rejält efter så känns det bara som om man trampar vatten medan de andra avancerar. Det hade kanske inte gjort så mycket, om det inte vore för att spelet tar minst 1,5 timmar. Flera gånger har jag agerat i femton sekunder utifrån usla resurser, för att sedan sitta och vänta i 5-7 minuter på nästa tur medan de rika motspelarna bygger hej vilt... Spelmekaniken gör nämligen att den som råkar satsa på fel produktion i början får väldigt lite att agera med, medan den som satsat rätt får ännu större möjligheter. Det blir liksom "the rich get richer".
Allt det här kan man säkert lära sig att hantera, så att man till slut blir en avancerad spelare med järnkoll på taktik och alla olika kort. Har man det tålamodet blir Agicola säkert ett jättekul spel. Själv tappade jag lusten efter att ha suttit helt chanslös pga dåliga startkort fyra spel i rad.
Man kan jämföra med spel som "Earth REborn" och "Dungeon Twister", som börjar enkelt och gradvis bygger på komplexiteten. Agricola kräver istället att du behärskar allt på en gång - alternativt att du bara spelar med folk som är lika (o)erfarna som du själv.
Men visst, det är en smaksak! Spel som t.ex. Schack bygger ju helt på erfarenhet av spelet och taktiskt kunnande, med låg eller obefintlig turfaktor. Vill man ha ett spel som kräver mycket träning för att man ska vinna (som t.ex. schack) så är Agricola utmärkt - det är komplext, varierat och svårt. Själv gillar jag strategispel där man ändå har en rimlig chans att vinna när man lärt sig reglerna utan att först behöva köra 10-15 spel där man ohjälpligt förlorar mot mer rutinerade spelare.
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-11-06 15:43:09
Om man gilla zombie-filmer kommer man att älska det här spelet! Den snygga spelplanen, plastfigurerna, rollkorten etc. skapar verkligen en illusion av att man befinner sig i en liten amerikansk småstad, och B-filmstemat i korten och uppdragen gör spelet både spännande och roligt!
Man kan spela det på 2 spelare, men då måste den ena kontrollera fyra olika karaktärer vilket gör spelet långsammare, och det är definitivt inte att rekommendera för nybörjare. 4 spelare verkar ganska optimalt, med 2 zombiespelare och 2 som kontrollerar 2 människor var.
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-11-06 13:30:10
Spelet spelas i en serie olika scenarion, och för varje nytt scenario läggs det till några regler. Det gör att man enkelt kommer in i spelet, och gradvis blir mer avancerad. Reglerna är tydligt förklarade i häftet. Den som spelat skaparens andra spel, "Earth Reborn", kommer att känna igen grundmekaniken (action points, "line of sight" m.m.) men Dungeon Twister är betydligt enklare.
Det är mycket bra stämning i spelet; trots att spelplanen i början bara består av fyra plattor så får man verkligen känslan av att vara i en instängd labyrint med väggar och hål i golvet. De första scenariona går väldigt fort att spela men jag gissar att det tar längre tid i senare scenarion. Komponenterna med miniatyrgubbar etc. är snygga och rejäla. Man kan bara vara 2 spelare, men det finns tydligen expansions för 4-6 spelare.
Set-up går snabbt och spelet bygger praktiskt taget enbart på strategi, med lottningen av spelplanen som enda slumpfaktor.
Skriven av: Jumpingfrog - 2011-11-06 13:25:47
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.