Beställde Battle Cry härifrån i onsdags och fick det i fredags. Och som erfaren Memoir'44- och Commands and Colors-spelare så var det med stora förhoppningar som jag öppnade paketet. Jag kan säga att jag inte blev besviken! Kvalitéten på spelkomponenterna är riktigt bra! I samma klass som Memoir'44! Spelbrädet och spel- och landskapsbrickorna är både snygga, tjocka och stabila! Spelpjäserna är läckra soldater, hästar och kanoner i skalan 1/72 liksom pjäserna till Memoir'44 vilket gör att de både går att måla, blanda eller byta ut mot modellfigurer i samma skala och period för ökad realism om man så önskar.
Regelboken är i A4-format och 48 sidor lång. Den börjar med en kort historisk inblick i det amerikanska inbördeskrigets stridande parter och strategier i stort. Därefter kommer fyra sidor som förklarar spelets olika komponenter och hur spelet är upplagt. Sen kommer själva spelreglerna på fyra sidor. Dessa sidor går klart och tydligt igenom reglerna i fem steg, nämligen de steg som en spelomgång för den enskillde spelaren är uppdelad i. Sedan kommer fem sidor som behandlar de olika terrängtyperna, fältbefästningarna samt fyra av taktikkorten. De följande 30 sidorna är Scenariodelen. På varje sida finns en karta, spelinfo samt historisk info om ett slag från amerikanska inbördeskriget. De 30 slagen är inte sorterade helt kronologiskt utan är indelade i tre delar: de slagen som ingick i den första upplagan av Battle Cry, därefter en del med tre slag från general Jacksons Shenandoah Valley kampanj och sist kommer de slag som lades till inför den här utgåvan av spelet. Regelboken är skriven på ganska lättförstådd engelska och är i färg med bilder där det behövs för att förklara spelkomponenter, regler och hur man ska ställa upp de olika slagen på spelbrädet. Utöver det så finns där en och annan rent dekorativ bild föreställande sydstatssoldater samt ett porträttfoto på Abraham Lincoln. Bilderna på sydstatssoldaterna är rättsnygga men inte särskillt historiskt korrekta alls!
För den som redan är bekant med Memoir'44 eller Commands and Colors så känner man sig hemma ganska direkt när man öppnar spelkartongen till Battle Cry. Spelet skiljer sig inte nämnvärt från dessa med undantaget att det handlar om just amerikanska inbördeskriget och att reglerna därför är justerade för att passa in på den typen av truppslag och vapen som användes under just det kriget. Det tar med andra ord inte lång tid att sätta sig in hur Battle Cry funkar. Men den som inte har nån erfarenhet av Commands and Colors eller Memoir'44 behöver inte oroa sig. Det tar inte mer än en timme att läsa regelboken och få så pass mycket grepp om dem att man kan börja spela direkt. Det finns med en player's aid i A4 format med tryck på båda sidor som man kan ha som stöd under spelets gång. Och på det finns de olika terrängtyperna med och vad som gäller för dem, de olika befästningsverken samt de olika truppslagen och vad som gäller för dem.
Det som dock är tidsödande innan man kommer igång är att klistra på alla fanorna. Varje enhet har en fana och varje sida har 3 generaler, 3 kanoner, 3 kavallerister samt 10 infanterister som ska ha varsin fana. Dessa fanor finns på ett eget ark i form av klistermärken. Dessa klistermärken som består av båda sidorna av en fana viks runt fanbärarens stång och sedan klistras fanans högra sida ihop med den vänstra. Låter kanske pilligt. Det är det! Dessutom har de en tendens att släppa i limningen närmast stången vilket gör att de lätt glider ner eller trillar av. Därför rekommenderar jag er varmt att limma fast dem så de verkligen sitter fast i fanstången.
Det här spelet är kanske inte det mest realistiska spelet om man vill utkämpa berömda slag under amerikanska inbördeskriget men det är en utmärkt intro till ämnet. Det är lätt att lära sig och går snabbt och enkelt att spela. Man behöver inte vara värsta militärhistorianörden som jag är för att kunna spela och uppskatta Battle Cry. Liksom med Memoir så har spelet ett enormnt replay-värde eftersom det medföljer 30 olika slag att utkämpa och möjligheten att hitta på egna slag från inbördeskriget eller från andra krig är stora. De enda nakdelarna som jag kan komma på är att fanorna kan vara lite knepiga att klistra på och att de i regel behöver limmas på med superlim eller nått för att verkligen sitta på plats. En sak till som jag tycker är mindre bra är bredden på basplatterna som infanteristerna står på. Det står ingenstans i regelboken att man måste ställa upp sina små plastkrigare på ett särskillt sätt, utan bara hur många och vilken sort som utgör varje truppslag. Eftersom jag är den militärhistorienörd som jag är så vill jag därför ställa mina tre infanterister + fanbärare på linje i respektive ruta. Tyvärr är dock gubbarnas basplattor så breda så de inte riktigt får plats i en ruta utan att basplattorna sticker in i de angränsande rutorna. Det gör att det kan bli lite trångt att ha flera infanterienheter bredvid varandra. Utöver det så är det ett bra spel!
Skriven av: Verdun1916 - 2012-06-18 19:22:09
Detta är det absolut bästa fantasyäventyrsspel jag hittils har spelat. Det lyckas med mycket som Runebound, Talisman och alla liknande inte har lyckats med.
Men det sagt tror jag inte det är ett spel för alla. Var beredd på att nöta regler. Det är ett helt scenario i spelet bara för att lära sig grunderna. Men det är också väldigt smart tänkt då Vlaada precis om jag verkar föredra att man lär sig genom att spela istället för att rabbla regler.
Låt dig inte avskräckas dock. Spelet är helt underbart då man börjar få koll på det :)
Skriven av: speedload - 2012-05-06 11:34:13
Stadens maffiaboss har åkt dit och lagens långa arm förbereder en omfattande rättegång för att dra upp ogräset med rötterna.
Du är en av hans underhuggare och måste tillsammans med de andra spelarna skrapa ihop tillräckligt mycket pengar för att köpa domaren, juryn och därmed rättegångens utgång samtidigt som du positionerar dig som bossens favorit.
Med den här utgångspunkten kastas spelarna in i en värld av brott, svek och mord. Alla ingridienser för ett kul spel alltså.
Spelet spelas under sex veckor, eller rundor, vilka är indelade i tre faser. Efter dessa sex rundor avgörs huruvida gudfadern blir fälld eller ej, och vem som tjänade mest på detta utfall. Blir gudfadern frikänd så får den spelaren med mest respektpoäng i slutet av spelet axla rollen som den nye maffiabossen. Blir han däremot fälld för sina brott förlorar spelarna kollektivt, om nu inte någon av dem visar sig vara en tjallare.
Inledningsvis får alla spelarna ett antal gangstrar och turfs. Alla deras gangstrar kan användas till olika sysslor och har olika, unika förmågor som kan användas under olika faser men detta innebär att de inte får användas mer under veckans gång. Låt oss titta lite närmare på de olika faserna som upprepas under spelets rundor;
AFFÄRER
Under den här fasen kan en spelare aktivera en eller flera av sina gangstrar för att samla ihop pengar. Detta gör man genom att dra ett cashkort per turf runtom på bordet, som korrelerar med ett av dina i antingen färg eller typ. Då du drar dessa kort får du avgöra huruvida du vill behålla de kort du drog på din motståndares bekostnad, i vilket fall denna drar ett Vendettakort, eller ge denne en del av kakan.
MÖTET
Under denna fas får spelare bjuda cashkort på fyra olika kort (gangstrar, turfs, respektpoäng etc) som auktioneras ut genom att skicka en gangster till önskad plats. Detta är en sluten auktion där ingen motspelare ser vad du bjuder på eller hur mycket. Den som dyker upp med mest pengar på plats får det utauktionerade kortet och förlorarna kasserar sina pengar.
RÄTTEGÅNG
Om du fortfarande har aktiva gangstrar kvar i din lejd kan du nu använde dem för att kunna lägga cashkort till att manipulera rättegången mot gudfadern. Detta sker dolt då de olika cashkorten antingen kan ha ett positivt eller negativt värde i förhållande till domslutets utfall tryckt på sig.
Vid slutet av den sjätte veckan så räknar man ihop alla cashkort som spelats på rättegången och avgör om gudfadern blev fälld eller ej. Blir han detta och en eller flera av spelarna är en tjallare (detta blir man genom att dra ett sådant Vendettakort ) vinner tjallaren med mest respekt.
Nostra city är ett mycket enkelt spel med fokus på förhandling, bluff och att mitigera kaos. Spelare som uppskattar spelmekanik med mer tyngdpunkt på öppen information och strategi kan rent av komma att avsky Nostra City's öppna form. Å andra sidan finns det faktorer som tycks balansera ut andra. Drar en spelare cashkort på din bekostnad så får du dra ett Vendettakort per cashkort han förnekade dig. Pengar talar och det är med pengar man i huvudsak får saker och ting gjorda i Nostra City men det är i Vendettakorten du hittar tillfällen att tillfälligt bryta mot spelets regler. Du vill helst balansera någonstans i mitten för om du sticker iväg för mycket så kan du garantera att dina motspelare kommer plocka av dina gangstrar en efter en.
Det är en bräcklig balansgång med fler elefanter än vad det finns lina och det är därför detta är ett spel som verkligen kommer till sin rätt i interaktionen mellan spelarna. En allians kan skifta över ett kort och bluff och utpressning kan komma att explodera i ansiktet på dig i form av gängkrig och lönnmord. På så sätt kan man se spelet som ett redskap som spelarna själva får spinna en atmosfär med.
Det senare tror jag är svårt att misslyckas med för stämningen ligger redan som en smog över Nostra City.
Skriven av: supersiamesisk - 2012-04-05 15:22:17
Spelet simulerar ett av historiens mest intressanta inbördeskrig, det mellan Pompej Magnus och Julius Caesar mellan år 49 och 45 före Kristus.
Upptakten till den här konflikten tog fart i det triumvirat som bildats mellan de ovan nämnda och Marcus Crassus. En ohelig allians mellan de tre mäktigaste männen i Rom vid den här tiden. Men när så Crassus fick sig själv dödad i ett krig mot Parterna steg spänningarna mellan Julius och Pompej. Pompej beordrade Julius att återvända ifrån sitt erövringståg i Gallien då hans guvernörskap runnit ut och Julius slog så läger vid floden Rubicon i norra Italien.
Här uppstod ett dödläge. Julius fruktade åtal och avrättning om han återvände utan en immunitet som åtnjöts av senatens ståthållare medan Pompej anklagade Julius för olydnad och förräderi. Efter detta spel av politiska manövreringar uttalade Julius de historiska orden medan han inledde en marsch mot Rom och därmed historieböckerna.
Jag fullkomligt älskar den antika historien, särdeles den Romerska och det kanske märks. För den som vill fördjupa sig ytterligare i de händelser som
utspelade sig innan och runtomkring de som ges utlopp för i spelet kan jag rekomendera HBO's lysande serie Rome.
Spelet tar alltså vid precis när Julius trampar över Rubicon, och är ett blockbaserat krigsspel. Detta innebär att dina enheter representeras på en sida av flera block
utan grafik på ena sidan. Detta är en stor del av spelet då du aldrig är riktigt säker på vad din motståndares trupper utgörs av för enheter. Blocken har olika anfallsvärden men det finurligaste är kanske att deras respektive styrkor, eller antalet tärningar de anfaller med, anges längst upp på blockens sidor. Den sida som pekar upp anger hur stark enheten är. De olika enheterna utgörs av ledargestalter, infanteri, kavalleri och flottor för att nämna några. Dessa block sätts sedan ut på ett redan angivet sätt på en fantastisk karta över det Romerska riket för denna tid.
Spelet spelas under fem år. Under varje år har du en hand av fem kort tillgänglig, vilken kommer styra hur du får agera med dina styrkor. Varje spelare spelar var sitt kort tills deras båda händer är slut. Då inträder en vinterfas då man kontrollerar vinstkriterierna innan man delar ut nya händer av kort och inleder nästa år.
Man vinner spelet genom att kontrollera 10 vinstpoäng. Flera städer representerar sådana poäng, en del mer än andra, men du får också ett poäng för varje
ledare du lyckas nedgöra.
Korten anger dels hur många platser på kartan du får aktivera och dels hur många sidor du får lyfta upp eller förstärka ett block. När du aktiverar en plats får du flytta alla block på den platsen och förflyttningen regleras sedan av faktorer som huruvida du marscherar över vägar, stigar eller sund. När du flyttat de block du vill får du förstärka dina block och det gör man genom att vända dem en sida per poäng.
Strid avgörs när båda spelarna flyttat färdigt och detta sker genom tärningsslag där alla enheter får en chans att slåss, såtillvida de inte slagits ut, innan någon sida får tillfälle att retirera. Har inte koflikten lösts innan runda tre så är anfallaren tvungen att dra sig tillbaka.
Spelet utgörs av fler regler men är i grunden både lättlärt och samtidigt förvånansvärt djupt. Kartan spelar en stor roll i detta då de olika områdena ger olika förflyttningsförhållanden samt att kontroll över medelhavet innebär att du kan skeppa trupp till städer din motståndare minst anar det. Spelet handlar alltså mycket om positionering men också mycket om rök och speglar. Det är tack vare spelets blocknatur möjligt att marschera upp med en stor mängd svaga block och skrämma bort fienden.
Spelet är också någorlunda assymetriskt i dels den inledande uppställningen där Caesar är stark i Italien men det vägs upp av hans potential att erövra vinstpoäng då Pompej redan sitter på flera. Detta innebär att de båda sidorna ger relativt annorlunda spelupplevelser.
Jag älskar det här spelet. Det är lätt att lära men erbjuder många strategiska och taktiska val som sammantagna borgar för många spännande partier. Har du spelat blockspel förr så kanske detta erbjuder en frisk fläkt med sitt öppna system. Är du nyfiken på krigsspel och blockbaserade sådana i synnerhet så är detta definitivt spelet att börja med. Det lyckas berätta en spännande historia som tål att höras många gånger om.
Skriven av: supersiamesisk - 2012-04-05 13:24:20
Standardformat på spelet. Var den som först svarar rätt på alla kategorier så vinner du. Blandad svårighetsgrad. Lite extrainformation på många frågekort.
Spelet är som sagt kul så länge frågorna räcker. Man kunde tro att ett ämne som mat kunde generera fler frågor.
Skriven av: arml - 2012-03-30 17:01:46
Den amerikanska varianten på fia med knuff. Istället för tärning finns kort vilket gör att man kan få gå både bakåt och byta plats med sig själv eller en motståndare. Längs med spelplanen finns "glidplattor" som gör att man kan swischa förbi ett antal rutor om man planerar bra. Ett trevligt spel som passar alla - särskilt som spelidén är så lik fia att även spelovana kan reglerna.
Skriven av: martabg - 2012-03-29 14:06:10
Detta spel är säkerligen inte för alla... Men är man rätt grupp som gillar mycket metaspel och backstabbing så är det helt underbart. Reglerna är inte alls svåra men för att lära sig hur man borde spela tar det nog ett antal partier.
Kan helt klart rekommendera detta till erfarna gamers. Och jag skulle aldrig spela detta på mindre än 6 spelare.
Skriven av: speedload - 2012-03-27 23:38:09
Detta kortspel passar även att spela när man bara är två personer och tar då ca. 45 minuter. För att vinna krävs en genomtänkt strategi, men även lite tur då spelgången går ut på att man vänder upp ett kort i taget ur en hög och att man så fort som möjligt försöker bli av med detta kort. Målet är att bli av med hela sin korthög först av alla. Genom att ha "slaskhögar" framför sig kan man planera vilka kort man vill ha i reserv att ta till för att bli av med kortet från "vändhögen".
Rekommenderas att ha minst 30 kort i vändhögen. Ibland händer det att den ena spelaren bli av med nästan alla sina kort i ett enda drag. Om man då bara har 20 kort är spelet snabbt förlorat för den andre...
När man spelar på fyra personer kan man vara två lag, vilket utvecklar spelet. Man får då plocka kort av sin lagkamrats slaskhögar för att lättare få ut sina kort från vändhögen.
Bra spel som man blir besatt av i perioder!
Skriven av: saga - 2012-03-26 05:41:52
Ett mycket bra spel med simpla regler och är lätt att lära sig. Jag har hört på internetsidor att den engelska versionen ska ha bättre pjäser men spelplanen sitter sämre ihop och det rekommenderas svensk version istället för engelsk. Spelplanen kan göras om varje gång vilket gör att man måste ändra taktik och det ger variation, men ändå för lite variation. Jag rekommenderar starkt att köpa expansioner så man får ut mer av spelet. Jag själv har köpt "sjöfarare" som ger möjlighet till att bygga båtar och ta sig till öar. Jag ska köpa
"fishermen of Catan" också som jag tror kan vara kul. Och det som är bra är att man kan ändra lite på reglerna om man vill, bara alla är med på det.
Skriven av: avlopp - 2012-03-16 19:43:26
Dungeon Run är väldigt roligt och dungeon spel. Då man kan samarbete och även sabotera om det går bra för någon. Tunn regel bok så man lär sig reglerna snabbt och enkelt finns många hjältar att välja på. Så 4/5 av mig om ni undrar vrf inte 5/5 så är det för att tärningarna är väldigt små det kunde gjort de lite större i stället för jätte små. Men annars helt klart braför nybörjare med brädspel och nyfiken på dungen.
Skriven av: zades - 2012-03-13 17:56:04
Ett relativt enkelt men dock lite frågetecken och ett par spelomgångar innan reglerna börjar förstås. Man har olika tärningar beroende på vilken växel man har i. Man måste stanna ett bestämt antal gånger i varje kurva och man får inte växla som man vill.
Det kommer även med två regelböcker. En lättare och en mer avancerad. Största skillnaden är att i avancerat så kan man få skada på olika saker så som däck, växellåda, motor och karosseri med mera. I den lätta versionen så har man bara 18 skadepoäng totalt oavsett på vilket sätt. Man tar skada för saker som antingen köra för långt i en kurva växla ner extra växel, krocka med någon bland annat.
Längst bak i regelböckerna finns det tillägg man kan köra med om man känner sig lite mer avancerad så som att däckval spelar roll och väder med mera.
Jag tycker detta spel är roligare när man är några stycken så som 6st. Blir lite mer utmaning att köra runt när man måste åka runt andra bilar också. Trodde först detta var ett lite väl enkelt spel nästan barn spel men såg på kartongen att det är rekommenderat ifrån 14 år och det säger lite om hur svårt det är.
Generellt tycker jag detta är ett roligt spel men har man en dag med dåliga tärningskast så blir det tungt. Men absolut värt att spela
Skriven av: Halvarsson - 2012-02-23 19:06:24
I roligt spel med enkla regler men svårt att bemästra. Så som de flesta liknande spel (luffarschack, 4 i rad med mera) så straffar det sig självt att bli aggressiv så hjärnan inte tänker på att den andra kan göra saker också.
Man får under sin tur göra en av två saker. Antingen lägga ner en av dina kuggar eller flytta på en av dina kuggar. Man får inte blocka någon baskugg eller guldkuggen med två av sina egna eller göra en triangel av kuggar i samma färg. Efter man gjort sitt drag måste man kunna snurra på sin baskugg. Om denna inte snurrar fritt har man förlorat.
Så man vinner genom att antingen blocka så motståndaren inte kan flytta eller att guldkuggen snurrar när du snurrar din egen kugg.
Skriven av: Halvarsson - 2012-02-23 18:56:28
Rolig idé med frågor som alla har gått igenom men få kommer ihåg. Själva upplägget med schema som ska fyllas i och så vidare tycker jag också är bra.
Men lite väl diffusa regler (pga. att de ville hålla regelboken så kort som möjligt) samt felstavade frågor och till och med sakfel på en av frågorna (aldrig varit 240 volt i svenska eluttag).
Spelet är okej men kunde varit bra om reglerna varit helt tydliga samt att de kontrollerat korten med stavning och svar.
Skriven av: Halvarsson - 2012-02-23 18:19:57
Dungeon run är riktigt roligt, det är lätt att lära sig reglerna och någon som aldrig spelat ett brädspel i hela sitt liv kan lätt förstå hur spelet går till efter 10-15min.. alla spelare hjälps åt för att gå igenom grottan och döda sista bossen, efter det är det var man för sig!
lättare att förstå än Descent med få komplicerade regler, och i många fall roligare. tar inte heller lika lång tid att spela så har du vänner som kanske inte vill spendera flera timmar på ett dungeon crawl brädspel är detta ett bra alternativ.
trots att dungeon run är väldigt simpelt och går relativt fort att spela igenom får man ändå en känsla av exploration och replay value är helt fenomenalt. rekommenderar starkt :)
Skriven av: mrtopaz - 2012-02-21 13:17:34
I grunden kan man inte föneka att det är samma spel som vanliga Risk (moderna reglerna) Men Det tillför nya moment som förändrar lite hur man lägger upp sin strategi.
Tillexempel kan man massa upp en stor skara soldater i det mobila stridsskeppet Outer Haven och attackera från en av 6 olika punkter på kartan som annars är svåra att nå. Tex Australien eller Argentina.
En annan sak som förändrar spelet är hjältarna som är tagna från spelserien, det finns 8st med olika förmågor som modifierar hur striderna körs. Tillexempel Snake som ger +1 på den högsta tärningen man slår samt tillåter spelaren att flytta en arme genom fiendernas territorium. Alla hjältar låter även spelaren byta ut en T6a mot en T8 när de är med i en strid.
Så det blir Risk, men det blir nytt och det blir det med en stil som är fantastisk om man gillar Metal Gear Solid.
Men i slutändan är det enda viktiga, hur kul är det? Ja det är ju Risk, gillar man Risk så lär man nästan gilla det här. Det tillför nya moment och delar samt är troget orginalet och slänger på licensen från en fantastisk spelserie. Jag ger det 9 av 10.
Skriven av: PcKaffe - 2012-02-07 14:26:29
Detta spel blir alltid poppis då man tar fram det med nya spelare. Man kan helt enkelt inte _bara_ spelade det en gång :)
Ser inte mycket ut för världen och det är extremt enkelt men man måste helt enkelt spela det för att fatta.
Skriven av: speedload - 2012-02-05 20:36:13
Bara standard spelet blir efter ett par gånger ganska så enkelspårigt. Men om man inkluderar utökningarna "Seafarers" och "Cities and Knights" så blir det ett mycket bra spel.
Tyvärr så är brickorna av så usel kvalitet att det nästan är ospelbart. Brickorna är väldigt veka och ligger aldrig platt. Och dom är oxå alldeles för stora för att få plats i ramen. Efter att ha slipat kanterna på alla brickorna och plattat till dem så gott det går, så kan man åtminstone bygga en spelplan. Men man måste vara försiktig när man sätter ner pjäserna, då brickorna alltid slår sig och blir skeva.
Jag rekommenderar att man köper den svenska utgåvan istället då det inte är tillverkat av "Mayfair Games". Tyvärr får man då leva med plastpjäser stället.
Skriven av: Imagino - 2012-02-02 04:05:51
Perfekt att spela med din partner som tycker att alla dina spel är så konstiga. Partnern ser stege, färg,triss och du ser skirmish,battalion och phalanx!
Skriven av: Ramses800 - 2012-02-01 13:00:35
Då jag öppnade kartongen så plockade jag upp allting, tog upp luntan med regelböcker. Bestämde mig för att jag inte hade orken att läsa allting och la ned det igen. Gick sedan in och såg på ConraDargos recension om spelet och fick där grunderna förklarade. Det visade sig då att spelet faktiskt var ganska enkelt att spela och regelböckerna var smart konstruerade så du inte behöver läsa allt utan titta upp eftersom.
Spelet i sig går ut på att man chockerande nog ska få poäng och det går att göra på en massa olika sätt vilket gör att spelet känns varierande och du kan ha många olika taktiker, spelet innehåller massvis av olika resurser vilka går att använda till en mängd olika saker. Finns även många och varierande byggnader att bygga. Även hjulet som används för att bestämma antalet resurser är en smart lösning.
Sammanfattat då: Ge inte upp bara för att det ser krångligt ut, det är ett väldigt roligt spel som gör att det känns som att tiden flyger förbi då man spelar! Helt klart väl spenderade pengar!
Skriven av: JesperKarlberg - 2012-01-25 11:05:10
Simpla regler som man lär sig direkt. Det är roligt och kanske lite strategiskt beroende på hur man spelar, men lite tur spelar in också.
Det går väldigt snabbt att spela och är ett roligt spel att ha hemma och ta fram oavsett sällskap.
Skriven av: affie - 2012-01-12 13:42:12
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.