Mitt absoluta favoritspel. Enkla men geniala regler. Fascinerande. Väcker verkligen de lägsta instinkterna hos spelarna eftersom det är tillåtet (och meningen) att man ska ljuga och bedra. Så man får se upp så att man inte blir ovänner på riktigt. Dock är Avalon Hills senaste utgåva ett riktigt nerköp. Bara papperspjäser. Spelar kanske inte så stor roll för de flesta, men jag har spelet från slutet av 90 talet med metallpjäser (samt ett från 80 talet med plastpjäser, som jag använde på gymnasiet) och det känns liksom bättre. Kan vara svårt att få ihop 7 spelare så jag kan rekommendera www.webdiplomacy.net, där man kan spela online gratis.
Skriven av: ögonaböj - 2012-10-13 10:39:03
Diplomacy är ett exceptionellt fängslande brädspel för sju spelare med en hel dag till sitt förfogande. Spelmekanismen är snillrik, och reglerna är föredömligt skrivna. Alla spelare förhandlar resp. skriver ned sina drag samtidigt, vilket ger minimal väntan och många överraskningar.
Eftersom pjäserna och deras handlingsalternativ är få, går det snabbt att skriva ned dragen. Det frigör tid till den helt fria diplomatin, som sker i slutna och ständigt växlande sällskap i var sitt rum i spellokalen.
Nackdelar med Diplomacy, liksom en del andra flerspelarspel, är bl.a. att några spelare kan komma att helt slås ut ur spelet långt före slutspelet, samt att sociala relationer mellan spelarna och personliga egenskaper endast kända av vissa spelare kan komma att påverka spelets gång.
För övrigt har WorldofBoardGames en förträfflig kundservice.
Skriven av: Tristan - 2012-09-16 15:13:55
Detta är en klassiker, bra regelsystem, tar 2-3 gånger innan man verkligen kan reglerna som alla bättre spel. Bra strukturerad regelbok som är lätt och snabb att referera till under spelets gång. Fantastiskt roligt spel för en casual wargamer, replayability är väldigt hög då de strategiska alternativen är många. Har nyss köpt detta, spelat 3 gånger och det känns som att man knappt skrapat på ytan.
Skriven av: Tank82 - 2012-08-21 08:44:49
Tog med en hel drös med spel till en kompis, det slutade med att vi satt och spelade detta om och om igen. Fruktansvärt roligt!
Det är mycket varierande då man varje gång får upp olika "specialkort" som bidrar med extra spänning, samt flera olika taktiker man kan använda sig av.
Köp det, du kommer inte att ångra dig!
Skriven av: trulle - 2012-08-12 21:29:23
Riktigt kul spel, speciellt för 3 eller 4. Kan bli väldigt kaotiskt och vända upp och ner på ens planer inom loppet av ett ögonblick. Roliga spells, goda möjligheter till husregler samt perfekta komponenter.
Skriven av: LittleFriend - 2012-08-10 17:22:42
Det mesta är sagt i de andra recensionerna - detta är ett riktigt bra spel i Euro-genren - så jag ska bara tillägga några saker:
- För mig är temat ofta viktigt för att jag ska gilla ett spel, och detta med att bygga kraftverk och investera var inget som lockade mig när jag först hörde talas om Powergrid. Med facit i hand är jag mycket glad att jag provade ändå, för detta är ett superbra spel!
- Min sambo som har svårt för huvudräkning var först lite tveksam eftersom det blir mycket räknande i spelet. Med en miniräknare bredvid sig var det inga problem alls, och nu är Powergrid ett av hennes favoritspel.
- I likhet med t.ex. "Settlers of Catan" så har man hela tiden något att göra (t.ex. planera och räkna pengar) och därför blir det paradoxalt nog minder down-time ju fler spelare man är. Dessutom är man engagerad i vad alla andra gör. Och sammantaget gör detta att spelet är kul även om man inser att man inte kommer att vinna, för det är ÄNDÅ roligt att bygga upp sina kraftverk och försöka driva dem. (Såvida man inte är vinstfixerad tävlingsmänniska, men då är ju inga spel roliga om man inte vinner, hehe.)
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-08-05 14:27:25
Seaside innehåller en hel hög nya Kingdom-kort som faktiskt är riktigt bra och roliga alllihop! Okej, ett av dem är bara användbart i omgångar som inkluderar curse-korten, men då är det väldigt användbart också. Faktiskt är de flesta av korten såpass starka och roliga att Seaside i mitt tycke funkar bäst som just en expansion - man slumpar fram ett urval av korten och blandar dem med kort från de andra spelen, t.ex. grundsatserna Dominion eller Intrigue. Visst kan man spela med enbart Seaside-kort, men det kan ibland bli lite rörigt när man spelar med flera av de så kallade Duration-korten.
Duration är kort som ger en effekt både under den turn då man spelar ut dem, OCH under ens nästa turn. Det kan t.ex. innebära att man får dra ett extra kort nästa gång det är ens tur, eller att man får göra en extra action då - eller t.o.m. att man får en extra turn omedelbart!
Några kort är särskilt intressanta:
- "Embargo" låter en välja en av korthögarna, som man lägger en embargo-token på. Spelare som senare vill köpa ett kort från högen måste också ta ett curse-kort för varje embargo som ligger på högen.
- "Pirate ship" låter en antingen stjäla och lagra pengar från ens motspelare, eller använda de pengar man stulit som extra köpkraft under köpfasen.
Seaside ökar verkligen dynamiken i Dominion, och tillverkarna har lyckats göra en expansion där varenda kort är roligt att köpa och använda.
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-08-05 14:12:25
Spelet är en expansion som kräver antingen grundspelet Dominion eller Grundspelet/Expansionen Intrigue.
Detta är den enda rena expansionen jag spelat, efter tips från Dicetower.com som anser den vara en av de bästa expansionerna. Själv tycker jag att expansionen tillför MYCKET, med nya treasure- och victory-kort, helt nya typer av spelbrickor och överhuvudtaget mer intressanta mekaniker.
Tips: har du en smartphone så ladda ner någon av gratis-apparna som slumpar fram kortkombinationer utifrån vilka expansioner du har!)
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 09:13:22
Gillar du vanliga Carcassonne kommer du att gilla "The Castle". Mekaniken är i princip identisk med originalspelet, dock med ett minimum av komponenter.
Jag och min sambo spelar ofta spelet när vi har trekvart över (t.ex. efter middagen) och är lite för trötta för lång setup eller långdragna spel som kräver mycket koncentration. The Castle är ganska snabbt, lättsamt och ändå väldigt engagerande. Även om motståndaren drar ifrån poängmässigt har man ändå roligt när man bygger sina hus, slott, vägar och borggårdar.
(Tips: skaffa en tygpåse att dra brickorna ur, som i vanliga Carcassonne.)
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 09:10:07
Jag introducerade spelet i vänkretsen och det blev snabbt favoriten nummer 1! Mekaniken kan verka lite klurig när den förklaras men när man väl spelar faller allt på plats. Det som kan bromsa spelet när spelarna är ovana är att det är rätt mycket text på korten (spelarna bör vara duktiga på engelska!). Formuleringarna är viktiga, eftersom stridernas utgång ofta hänger på att man tolkat korten korrekt, t.ex. ifråga om NÄR i spelordningen vissa krafter används.
Men hur som helst: ett underbart roligt spel som ger upphov till glädjevrål och uppgivna tjut. Man allierar sig med vissa spelare, bara för att hugga dem i ryggen i nästa encounter. De olika rymdvarelserna är roliga med varierade specialförmågor. När man spelat några gånger lägger man till mer avancerade aliens, specialkort, och teknikutveckling.
En viss begränsning i spelet är att man måste vara minst 3 spelare, och att det är klart roligast på 4 eller 5 - men man kan inte vara fler. Visserligen lägger expansionerna till 1-2 extra spelare, men risken för lång down-town ökar då.
Men äsch, småsaker: Cosmic Encounter är ett av världens bästa spel (och ligger som nummer 1 på Dicetowers Top 100 sedan flera år). KÖP!
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 09:03:15
Kan bara hålla med ovanstående - alla gillar Dominion! En kompis som är generellt skeptisk mot komplicerade spel (läs: krångligare än Ticket to ride) blev först förskräckt över alla kort som dukades upp, men provade spelet och var sedan helt fast - hon spelade två partier på raken och började vinna. :)
Mekaniken är enkel, korten är roliga, det är praktiskt taget ingen down-time (när alla fått upp flytet) och om man inte bryr sig så jättemycket om ifall man vinner eller förlorar så är man med och har roligt genom hela spelet.
När man fått upp flytet kan spelet gå ganska fort; vårt rekord på 4 spelare är 20 minuter, vilket dock är ovanligt snabbt. Det beror mycket på vilka kort som är med i spelet, vilket slumpas fram vid set-up (om man inte väljer de föreslagna kombinationerna).
I mitt tycke är spelet roligast när det är många interaktiva kort med; min favvo-kombination är Intrigue i kombination med expansionen "Prosperity".
Spelet är roligt BÅDE på två spelare och fler! Fast roligast är det med 4 spelare. Med expansion kan man vara 5-6 spelare; jag har inte provat, men misstänker att det kan blir lite segt då.
Tips: lådan är rätt stor, men jag och min sambo brukar ta med korten i buntar när vi är på semester. De tar inte mer plats än ett halvt mjölkpaket.
(Men ta upp dem ur väskan före säkerhetskontrollen på flygplatsen, för de ser ut som juicepaket på röntgen! :-))
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 08:56:23
Spelet är kul på 2, 3 och 4 spelare men jag skulle rekommendera 3 spelare. Dels blir det svårare, dels kan det bli lite väl babbligt med 4 spelare när alla vill vara med och bestämma strategi; risken är att antingen 1-2 personer bestämmer allt, eller att man diskuterar för länge och tappar energi.
Men på 3 spelare är spelet super!
Temat med virus som sprider sig passar som hand i handske med spelmekaniken. Man får verkligen känslan av virus som lever sitt eget liv, och stressen när det börjar bli outbreaks här och där är högst påtaglig. Få spel jag har spelat känns så levande ifråga om tema.
Ja, det är en relativt hög slumpfaktor i spelet men i min mening passar det också bra ihop med hur smittor sprids i verkligheten.
Spelet kan sägas vara något obalanserat beroende på vilka roller som slumpas fram i början av spelet - man har t.ex. helt klart större chans att vinna om Medic är med. Detta ska dock inte ses som något negativt - det blir en större utmaning.
Tips, som jag läste någonstans på nätet: om det går alldeles för enkelt att vinna, så ja, då gör ni förmdligen något fel! Vi hade t.ex. missuppfattat hur man fick dela med sig av kunskap (share knowledge) vilket gjorde att vi klarade spelet väldigt enkelt på svåraste nivån. Sedan upptäckte vi vårt misstag, spelade om spelet - och fick dyngstryk. :)
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 08:48:07
LoW är lätt att lära sig; de jag introducerat spelet för har kommit igång på 10 minuter. Setup går också fort. Det är relativt lite down-time i spelet eftersom alla antingen planerar eller följer vad de andra gör. Komponenterna är snygga. Spelet tar runt en timme att spela, vilket är lagom - det är kul, men skulle troligen kännas rätt enformigt om det tog längre tid.
Min enda negativa synpunkt är att temat i praktiken är ganska påklistrat: det står en massa roliga texter på quest-korten, men i praktiken bryr man sig inte om vare sig texterna eller de snygga bilderna, och man tänker snart inte heller på att man hyr in krigare, trollkarlar etc. - utan man samlar träpluppar i olika färger för att kunna betala det som står på korten. Det gör att spelet i praktiken känns mindre som fantasy och mer som ett handelsspel - mekaniken påminner om ett starkt förenklat Agricola. Hyfsad stämning blir det ändå tack vare den snygga spelplanen, byggnaderna m.m. Eftersom jag hade förväntat mig mer fantasy-och-quests-med-monster-och-fighter så blev jag lite besviken efter första spelomgången, men när jag ställde in mig på att det egentligen var ett strategiskt handelsspel blev det mycket roligare.
Ett kul spel, bra som "gateway-spel" för ovana brädspelare, dock med ett något påklistrat tema.
(Om spelets quests skulle få ett tillägg där man måste fightas med gubbarna man skickar iväg skulle det bli ett superspel. Well, a man can dream...)
Spelet är kul på 2 spelare men betydligt svårare (och roligare) på 4 spelare (har inte provat med 5) eftersom man har färre drag på sig och motspelarna lägger beslag på flera av de bra grejerna.
Skriven av: Jumpingfrog - 2012-07-03 08:40:19
Vad spelet går ut på samt hur det går till:
Du och dina vänner tävlar om vem som kan muta in tågrutter för mest poäng och därmed vinna spelet.
I Ticket to Ride har man en stor karta över USA framför sig. På kartan finns tågrutter utmärkta och det är dessa man som spelare ska försöka inmuta under spelets gång. Genom att muta in en tågrutt mellan två städer får man poäng. Vid spelets start får varje spelare personliga, hemliga tågbiljetter och dessa ger extra mycket poäng om man lyckas muta in alla sträckor mellan destinationerna på biljetterna. Men det gäller att vara kvick för om du inte lyckas muta in sträckan får du istället minuspoäng!
Dina motspelare försöker febrilt muta in sina sträckor före dig. Har du tur lyckas du muta in delsträckor som de behöver för sina rutter och du har därmed saboterat för dem. Men se upp! Samma sak kan de göra mot dig om de listar ut vart dina tågbiljetter går.
Vad jag tycker om spelet:
Positivt:
Reglerna till spelet är fruktansvärt lätta att lära ut. Spelbrädet är vackert och de plasttågvagnar som man placerar på inmutade sträckor på brädet är otroligt fina.
Negativt:
Spelet finns i två olika upplagor. Ett äldre där spelkorten är mindre och ett nyare där spelkorten är av samma standardstorlek som i de andra Ticket to Ride-spelen. Storleken på korten i sig är inget problem om det inte är så att man stör sig på mindre kort. Problemet ligger i att hitta plastfickor till korten om man, som jag gör med alla mina spel, plastar in spelkorten i passande plastfickor. Det finns plastfickor i rätt storlek, men de är smått svårare att hitta än standardstorlekarna.
Som tur är insåg publikationsföretaget, Days of Wonder, att folk som köpt den äldre upplagan kanske ville ha standardstorlek på sina kort. De har därför alla tågkort och gamla biljettkort i standardsstorlek i expansionen Ticket to Ride 1910, plus nya tågbiljetter som utökar spelupplevelsen ytterligare.
Summering:
Spelet är toppen! Första gången jag spelade spelet gick det trögt, men efter den andra spelrundan var jag fast. Jag har sedan dess köpt alla nyutkomna kartor och spelserien blir bara bättre och bättre. Har man inga problem med att råka få en gammal utgåva av spelet så är det bara att köpa i första bästa spelbutik. Stör man sig på mindre kort är det bäst att kolla med butiken så att man inte får fel upplaga. Jag rekommenderar varmt att man köper Ticket to Ride!
EXTRA:
Universal Head har gjort en väldigt bra sammanfattning av reglerna som lätt kan lamineras eller läggas i en plastficka för att ha under spelets gång. http://www.headlesshollow.com/downloads/games/TicketToRide_v1.1.pdf
Vill man inte att spelkorten ska slitas är det en god idé att skaffa plastfickor av följande storlek [57 x 89 mm]. Det finns några olika märken att välja på i alla olika kvalitéter och prisklasser.
För de som vill lyxa till sina spelkomponenter kan man köpa tågvagnar av trä och använda istället för plastvagnarna som följer med spelet.
Länk:
http://www.boardgameextras.co.uk/item.php?id=895&name=Premium+Wooden+Trai n+Token+Set+for+Ticket+to+Ride+Europe+and+USA&cat=29&sub_cat=33
Skriven av: kexkaka - 2012-06-27 19:35:36
Vad spelet går ut på samt hur det går till:
Du och dina vänner tävlar om vem som kan muta in tågrutter för mest poäng och därmed vinna spelet.
I Ticket to Ride har man en stor karta över USA framför sig. På kartan finns tågrutter utmärkta och det är dessa man som spelare ska försöka inmuta under spelets gång. Genom att muta in en tågrutt mellan två städer får man poäng. Vid spelets start får varje spelare personliga, hemliga tågbiljetter och dessa ger extra mycket poäng om man lyckas muta in alla sträckor mellan destinationerna på biljetterna. Men det gäller att vara kvick för om du inte lyckas muta in sträckan får du istället minuspoäng!
Dina motspelare försöker febrilt muta in sina sträckor före dig. Har du tur lyckas du muta in delsträckor som de behöver för sina rutter och du har därmed saboterat för dem. Men se upp! Samma sak kan de göra mot dig om de listar ut vart dina tågbiljetter går.
Vad jag tycker om spelet:
Positivt:
Reglerna till spelet är fruktansvärt lätta att lära ut. Spelbrädet är vackert och de plasttågvagnar som man placerar på inmutade sträckor på brädet är otroligt fina.
Negativt:
Spelet finns i två olika upplagor. Ett äldre där spelkorten är mindre och ett nyare där spelkorten är av samma standardstorlek som i de andra Ticket to Ride-spelen. Storleken på korten i sig är inget problem om det inte är så att man stör sig på mindre kort. Problemet ligger i att hitta plastfickor till korten om man, som jag gör med alla mina spel, plastar in spelkorten i passande plastfickor. Det finns plastfickor i rätt storlek, men de är smått svårare att hitta än standardstorlekarna.
Som tur är insåg publikationsföretaget, Days of Wonder, att folk som köpt den äldre upplagan kanske ville ha standardstorlek på sina kort. De har därför alla tågkort och gamla biljettkort i standardsstorlek i expansionen Ticket to Ride 1910, plus nya tågbiljetter som utökar spelupplevelsen ytterligare.
Summering:
Spelet är toppen! Första gången jag spelade spelet gick det trögt, men efter den andra spelrundan var jag fast. Jag har sedan dess köpt alla nyutkomna kartor och spelserien blir bara bättre och bättre. Har man inga problem med att råka få en gammal utgåva av spelet så är det bara att köpa i första bästa spelbutik. Stör man sig på mindre kort är det bäst att kolla med butiken så att man inte får fel upplaga. Jag rekommenderar varmt att man köper Ticket to Ride!
EXTRA:
Universal Head har gjort en väldigt bra sammanfattning av reglerna som lätt kan lamineras eller läggas i en plastficka för att ha under spelets gång. http://www.headlesshollow.com/downloads/games/TicketToRide_v1.1.pdf
Vill man inte att spelkorten ska slitas är det en god idé att skaffa plastfickor av följande storlek [57 x 89 mm]. Det finns några olika märken att välja på i alla olika kvalitéter och prisklasser.
För de som vill lyxa till sina spelkomponenter kan man köpa tågvagnar av trä och använda istället för plastvagnarna som följer med spelet.
Länk:
http://www.boardgameextras.co.uk/item.php?id=895&name=Premium+Wooden+Trai n+Token+Set+for+Ticket+to+Ride+Europe+and+USA&cat=29&sub_cat=33
Skriven av: kexkaka - 2012-06-27 19:32:36
Vad spelet går ut på samt hur det går till:
Spelare ska ta sig ett varv runt ön Jamaica i var sitt piratskepp. Det är en tävling om poäng och man behöver därför inte vara först i mål för att vinna, även om det är till stor hjälp, då den som är först till mållinjen per automatik får 15p.
Under färden runt ön måste man se upp så att man inte får slut på resurser. Att segla på det fria havet kräver att man har mat i sina lastutrymmen så att besättningen har något att äta. Kommer man till en hamn måste man ha guld att betala till hamnmyndigheterna. Skulle man råka segla in i ett område där man inte har tillräckligt med resurser för att kunna vistas måste man betala den lilla mängd man har av angiven resurs och sedan segla tillbaka till ett område där man har råd att vara.
Inom vissa områden på färden runt Jamaica finns skattgrottor. Här är finns det mat i junglerna och inga hamnmyndigheter kräver pengar från ditt fartyg. Det är alltså gratis att befinna sig här. Är man dessutom först kommer man hitta en skatt i grottan! Skatterna kan vara allt från värdefulla skattkistor som ger poäng när spelet är över eller uppgraderingar till ditt skepp i form av kanoner, extra lastutrymme eller större valmöjligheter när du navigerar. Om du har riktig otur har du hamnat vid en skattgrotta som har en förbannelse över sig. Detta ger dig minuspoäng i slutet av spelet.
Detta är en tävling mellan pirater och pirater skyr inga medel för att vinna ära, berömmelse och guld. Om två eller fler spelare därför hamnar inom samma område blir det automatiskt strid. Strid avgörs med tärning och kanoner mellan spelarna. Förlorare kan bli av med värdefull last, skatter och fartygsuppgraderingar. De kan även få en förbannelse överförd från vinnaren till sig själva, så det gäller att se upp!
Vad jag tycker om spelet:
Positivt:
Spelet är extremt enkelt och av erfarenhet tar det inte mer än 2-3 minuter att förklara allt för nya medspelare (även de som aldrig spelat något annat än monopol tidigare).
Trots sin enkelhet finns planering involverat. Det är inte avancerad planering utan allt beror av hur man vill och kan navigera under en given spelrunda. Som en följd av hur man navigerar får man antingen gods till sina lastrum eller ett krav om att betala mat eller guld till given instans.
Spelets komponenter är helt fantastiskt gjorda och spellådan är en av de mest genomtänka och välorganiserade spelboxar jag sett, med undantag av Lords of Waterdeep som är det enda spelet jag sett som faktiskt ligger steget före på det här planet.
Negativt:
Trots spelets enkelhet är regelboken ett riktigt pain in the ass! Författaren har fått nån snillrik idé om att göra regelboken som en skattkarta över ett antal öar, där varje ö representerar ett avsnitt av spelet. Idén var kanske god, men layouten fungerar inte. Regelboken är för det första inte en ”bok” utan ett enda stort ihopvikt pappersark. Har man en fundering över en regel under mitten av spelet så är det fruktansvärt jobbigt att veckla ut detta papper (som är obekvämt stort) och sedan leta upp den regel man har en fråga om.
Summering:
Ett mycket bra spel som trots sin obekväma regelbok är fruktansvärt enkelt och spelvärt.
EXTRA:
Universal Head har gjort en väldigt bra Rules Summary för spelet som jag rekommenderar att man skriver ut och laminerar eller stoppar i en plastficka. Den är en enorm hjälp under spelet och tar bort behovet av den stora och otympliga regelboksskattkartan.
Länk: http://www.headlesshollow.com/downloads/games/Jamaica_v1.pdf
Skriven av: kexkaka - 2012-06-27 18:16:12
Vad spelet går ut på samt hur det går till:
I Zooloretto ska varje spelare fylla sitt Zoo med djur. Men det måste ske ansvarsfullt. Man får inte blanda djurarter inom samma inhägnad, då blir djuren ledsna. Man måste även vara försiktig så att man inte får för många djur i sitt Zoo. Om det händer måste några djur hållas i ladan och där kan inga besökare se dem, vilket ger minuspoäng när spelet är slut.
Vissa djur har inte steriliserats på resan till ditt Zoo. Om du har en hane och en hona i samma inhägnad får de barn!
Genom att placera marknadsstånd i ditt Zoo kan du få poäng även om inhägnaderna inte är fyllda med djur. Besökarna vill tydligen ha lite glass eller söta äpplen som kompensation för att det saknas djur i inhägnaden där de står.
Spelet är slut när lastbilarna inte kommer med nya djur till spelarnas djurparker längre. Man räknar då poäng och ser vem som lyckats skapa den bästa djurparken.
Vad jag tycker om spelet:
Positivt:
Spelet är väldigt enkelt och framförallt barnvänligt. Temat gör att spelkomponenterna med lätthet kan användas av barn som leksaker för att leka eget Zoo utanför spelarenan.
Regelboken är bra skriven och enkel att förstå. Det finns illustrerande bilder för att förklara de lite krångligare reglerna i spelet. Ett sort plus är även att man kan få spelet på Svenska, något som gör det perfekt för personer med svårigheter för att läsa texter på engelska, eller familjer med barn som själva vill läsa i regelboken.
Negativt:
Alla spelkomponenter är av kartong, vilket egentligen inte spelar så stor roll men det sänker kvalitéten på spelet en gnutta. Jag hade gärna betalat lite mer för att få små trä- eller plastdjur att ha på spelbrädet.
Det finns tryckta versioner av spelet där det följer med en ”randomizer-bag”. Alltså en påse där man har djurbrickorna för att få en slumpmässig dragning av vilka djur som ska få komma till djurparkerna varje spelrunda. I Lautapelits version följer det inte med någon sådan påse tyvärr.
Rio Grande Games, som trycker den engelska versionen av spelet, har på sin hemsida publicerat hjälplappar att ha under spelets gång, för att lättare komma ihåg vad saker och ting kostar i spelet. Jag tycker att sådana hjälpmedel skulle ha följt med från början när man köpte spelet.
Summering:
Ett lättsamt och bra familjespel, med fina illustrationer och bra regelbok.
EXTRA:
Rio Grande Games hjälplappar: http://riograndegames.com/uploads/FileUpload/zoomoney.jpg
Skriven av: kexkaka - 2012-06-27 18:12:32
Vad spelet går ut på samt hur det går till:
I Zooloretto ska varje spelare fylla sitt Zoo med djur. Men det måste ske ansvarsfullt. Man får inte blanda djurarter inom samma inhägnad, då blir djuren ledsna. Man måste även vara försiktig så att man inte får för många djur i sitt Zoo. Om det händer måste några djur hållas i ladan och där kan inga besökare se dem, vilket ger minuspoäng när spelet är slut.
Vissa djur har inte steriliserats på resan till ditt Zoo. Om du har en hane och en hona i samma inhägnad får de barn!
Genom att placera marknadsstånd i ditt Zoo kan du få poäng även om inhägnaderna inte är fyllda med djur. Besökarna vill tydligen ha lite glass eller söta äpplen som kompensation för att det saknas djur i inhägnaden där de står.
Spelet är slut när lastbilarna inte kommer med nya djur till spelarnas djurparker längre. Man räknar då poäng och ser vem som lyckats skapa den bästa djurparken.
Vad jag tycker om spelet:
Positivt:
Spelet är väldigt enkelt och framförallt barnvänligt. Temat gör att spelkomponenterna med lätthet kan användas av barn som leksaker för att leka eget Zoo utanför spelarenan.
Regelboken är bra skriven och enkel att förstå. Det finns illustrerande bilder för att förklara de lite krångligare reglerna i spelet. Ett sort plus är även att man kan få spelet på Svenska, något som gör det perfekt för personer med svårigheter för att läsa texter på engelska, eller familjer med barn som själva vill läsa i regelboken.
Negativt:
Alla spelkomponenter är av kartong, vilket egentligen inte spelar så stor roll men det sänker kvalitéten på spelet en gnutta. Jag hade gärna betalat lite mer för att få små trä- eller plastdjur att ha på spelbrädet.
Det finns tryckta versioner av spelet där det följer med en ”randomizer-bag”. Alltså en påse där man har djurbrickorna för att få en slumpmässig dragning av vilka djur som ska få komma till djurparkerna varje spelrunda. I Lautapelits version följer det inte med någon sådan påse tyvärr.
Rio Grande Games, som trycker den engelska versionen av spelet, har på sin hemsida publicerat hjälplappar att ha under spelets gång, för att lättare komma ihåg vad saker och ting kostar i spelet. Jag tycker att sådana hjälpmedel skulle ha följt med från början när man köpte spelet.
Summering:
Ett lättsamt och bra familjespel, med fina illustrationer och bra regelbok.
EXTRA:
Rio Grande Games hjälplappar: http://riograndegames.com/uploads/FileUpload/zoomoney.jpg
Skriven av: kexkaka - 2012-06-27 18:10:33
BRAAAAIIINZZZ!!!
DU är Zombie och du vill ÄTA saftig och god hjärna!
Spelet är väldigt simpelt. Du kommer skramla om tärningarna i den med asken plocka sedan upp TRE stycken zombie tärningar utan att titta ner i asken.
Spelet är väldigt snabbt och kan lätt köras på 5min. dock beror det på hur många som är med och det finns inget maximum antal du kan spela hur många som helst på detta underbara spel!
Spelet har för mig även innehållit många skratt samt många klyschiga zombie kommentarer.
Källa och mer info: http://chrisxbit.se/?p=352
Skriven av: ChrisXbit - 2012-06-26 13:39:44
Tog med mig ett antal sällskapsspel när jag och flickvännen spelade med hennes familj. Ticket to Ride var den klara favoriten.
I början så spelade man mest utifrån sina egna mål men när vi blev säkrare och säkrare på spelet så började man även förstöra för varandra. Väldigt roligt spel!
Skriven av: trulle - 2012-06-25 10:49:17
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.