Detta är en expansion för att kunna spela många spelare.
Ingen ny karta
Inga nya figurer.
Inget du kan använda med grundspelet utan att köpa en tredje sak.
Om du har alla expensioner med länder (Sovjet/UK/Japan), terräng och utrustning etc räcker det inte. Detta är en expansion som i sig kräver ett nytt grundspel eller en ytterliggare expansion.
Jag rekommenderar VARMT att inte köpa detta. Du behöver ha två grundspel eller särskilda kartor (som matchar kartor du redan har) för att använda detta.
Om du och din kompis har varsitt spel köp lite fika så kan göra egna lagregler lika bra eller bättre alternativt köp heldre någon expansion som ger något spelbart när du öppnar lådan (2/3+ luft för övrigt)...
Detta borde vara en PDF man får om man köper tillräckliga många Memoir 44 produkter eller om man blir premiummedlem på deras hemsida. Jag är generörs när jag ger den 2/10.
Skriven av: Magro - 2014-07-12 09:22:03
Detta är två nya varianter på befintliga magiker.
En ny Warlock och en ny Warlord. De har tydligt tema.
Spelar man någon av de två är detta mycket bra, dels för variatioen men också för att det kommer med kort som passar dessa typer av magiker väl.
För andra magiker finns också användbara kort men då är det inte lika värdefullt med fler allmäna kort (det finns ju en hel del redan). men man kan ju vilja ha möjligheten att spela en annorlundaWarloch/Warlord också...
Skriven av: Magro - 2014-07-09 13:54:54
Supersmart spel, allt du gör påverkar allting annat på brädet och alla måste balansera vad som är bäst för de själva kontra vad som är bäst för kollektivet. För blir någon girig själper hon/han lätt spelet för alla. Det beror mycket på spelgruppen om man kommer få se slutet på spelet eller inte, för lirar man med spelare som mer gärna själper alla än ser sig sjäv komma tvåa eller sämre så blir de omöjligt å slutföra. Dock så är de omöjligt å räkna ut vem som kommer vinna då alla bara vet en brokdel av vinstkonditionerna, vilket jag å min grupp tycker är bra. Men jag kan tänka mig att det finns andra som skulle störa sig på det då det ger en mindre kännsla av kontroll. Men hela spelet i sig är inget för kontrolfreaks då alla styr spelets utveckling som en kollektiv, därför finns det heller aldrig någon som helt och hållet dominerar och bestämmer.
Skriven av: Rutan - 2014-06-30 21:20:50
Enkelt å lära, enkelt å duka upp. Man kan variera sig i oändlighet med alla skepp. Men passa dig så inte pengarna springer iväg, för de krävs lite skepp för att de ska bli kul å de blir fort stora summer det handlar om.
Skriven av: Rutan - 2014-06-30 21:12:12
...för jag garva så jag kissa ner mig.
Skriven av: Rutan - 2014-06-30 21:07:40
Warhammer: Diskwars är trots sitt usla namn och förvirrande regelbok ett riktigt bra spel.
Spelet innehåller allt du kan förvänta dig av ett Warhammerspel; armébyggande, terräng och ond bråd död.
Spelet tar lite tid att lära sig, mest för att regelboken saknar en del viktig information för att kunna spela. Det gör att man måste läsa FAQ:er och titta på en walkthrough på Youtube innan man förstår hur allt hänger ihop. Så räkna med att första omgången tar minst tre-fyra timmar innan ni har hunnit gå igenom allt.
Men sen öppnar sig ett dynamiskt och ganska snabbspelat strategispel, perfekt när man har Warhammerpepp, men inte vill spendera en halv dag med att krossa Imperiet.
Skriven av: wille - 2014-06-15 07:08:21
Pacific Typhoon är ett kortspel med tema från andra världskriget.
Varje spelare har en hand med "force"-kort som är är en enhet tillhörande antingen de allierade eller japanska styrkorna och valören på korten utgörs av poäng fördelade över kategorierna ubåt, fartyg och flygplan (som kan ses som färgerna i en vanlig kortlek).
I början av varje runda dras ett "battle"-kort med ett historiskt slag som utspelar sig mellan 1941 och 1945 och den förste spelaren väljer ett spelbart kort ur sin hand från valfri armé och väljer också "färg". Efterföljande spelare följer färg eller står över genom att slänga kort. När alla spelare lagt kort summeras poängen i aktuell färg för de japanska respektive allierade styrkorna och en vinnande sida utses. Den som bidragit med det högsta kortet på den vinnande sidan delar ut de spelade korten från den förlorande sidan samt "battle"-kortet (som alla har en individuell "victory"-poäng) Efter det dras ett nytt "battle"-kort och nästa spelare börjar. Den som samlat flest "victory"-poäng från besegrade kort och vunna slag vinner spelet.
Konceptet är enkelt i grunden men det finns flera mekanismer som inte återfinns i ett traditionellt sticktagningsspel. Till exempel kan vissa kort slå ut andra direkt så spelaren tar poäng innan striden är slut, och en del kort kan läggas som bonusar på andra kort eller modifieras med tärningsslag. Dessa extra något mer oberäkneliga element gör enligt mig spelet lite mer spännande.
Spelet är som roligast om man spelar flera (gärna fem personer eller mer) och än bättre är det om alla spelat förut och känner till vilka kort som finns i leken. Detta för att maximera möjligheterna till taktik i varje stick.
Skriven av: Cebb - 2014-05-21 21:00:07
I "Forbidden Desert" samarbetar spelarna (dvs. spelar "mot spelet") för att kunna hitta delarna till en uråldrig flygmaskin och ta sig ifrån en antik stad i öknen. Detta samtidigt som törsten blir allt svårare och sanden blir allt djupare!
Varje spelare tar sig an en av sex roller med unika förmågor. Exempel på karaktärer är Arkeologen som kan gräva undan sand som annars kan blockera spelarna, Vattenbäraren som kan förse andra spelare med vatten och Navigatören som kan flytta runt andra karaktärer.
Reglerna är ganska lätta att lära sig. Särskilt om man spelat liknande "cooperative"-spel förut, som till exempel "Pandemic", eller om man spelar med någon som spelat förut. Att vinna i spelet däremot kan vara svårt och det krävs kanske några omgångar och strategiförfining för att lyckas!
Risken med detta spel, som med många andra samarbetsspel, är att någon tar sig an rollen som ledare och spelar åt andra spelare också. Det gäller att hitta en balans mellan samarbete och allas "rätt" att få bidra med sitt för att alla ska ha kul!
Sammantaget är spelet enligt min åsikt mycket roligt och lockar till att spela flera gånger i och med den varierande svårighetsgraden! Spelet passar både till den inbitne brädspelsfantasten och den som inte spelat något spel alls förut.
Skriven av: Cebb - 2014-05-21 20:28:54
Mage Knight
Varje spelare (1-4 spelare) tar rollen av en mäktig Mage Knight som skall utforska och erövra delar av The Atlantean Empire, vinna följeslagare och bygga sin makt genom att utöka sin kortlek med nya kort. Spelplanen startar med bara en ”tile”, så det finns mycket att utforska.
Det som är riktigt bra är att det här spelet lyckas kombinera brädspel, deckbuilding och lite klassisk rollspelskänsla. Vid första anblicken kan det se ut som att det är lite väl många olika mekaniker i spelet- men det funkar riktigt bra. Man bygger sin lek, under spelets gång (man startar med 16 kort), med kort som gör att man kan förflytta hjälten, inspirera trupper att slå följe med sin hjälte, slåss mot monster, belägra städer samt kasta besvärjelser och använda artefakter. Trots detta så är det inget kortspel, även om kortbyggeriet är en stor (och rolig) del av spelet- kortens utseende hjälper till.
Man flyttar också omkring sin hjälte på spelplanen och utforskar nya delar av världen, slåss mot fiender, besöker platser osv. Tillsammans med detta så blir man också bättre och levlar genom att vinna ”fame”
och ”reputation”.
Mycket bra fantasy-känsla i spelet. Att utforska landskapet, samla trupper, bygga sin makt (med kort), kasta besvärjelser och slåss mot fiender som orcher, trollkarlar och drakar känns väldigt tematiskt och stämningsfullt. Detta är kanske det bästa fantasytematiska spelet på marknaden.
Utseende/Innehåll/Komponenter
WOW!!! Spelkomponenterna (de flesta) i detta spel är superkvalitet.
Kort- Fantastisk snygga kort och många kort.
Figurer- Snygga, färdigmålade figurer och stadsmarkörer (med HeroClix-funktion). Figurerna är inte superbra målade, men de ger en fantastisk känsla till spelet.
Markörer- Vanliga pappmarkörer som är OK. Hade fienden mm också varit färdigmålade figurer (med HeroClix) hade det varit fantastisk, men det hade antagligen gjort spelet väldigt mycket dyrare. Man får hoppas att det kommer en sådan expansion i framtiden
Spelplan- ”Tiles” som man pusslar ihop, vilket gör att spelplanen blir olika varje gång. Snygga ”tiles” som blir en riktigt trevlig spelplan.
Tärningar- Små söta mana-täningar av god kvalitet. En bra spelmekanik är att det finns en gemensam manapool som alla spelare kan utnyttja under sin runda.
Regler
Många och relativt komplicerade regler och regelhäftet och walkthrough-häftet är skrivna med alldeles för litet typsnitt och inte heller jättebra layout. Som varande en herre med rätt begränsad synförmåga så valde jag att leta reda på en bra regelgenomgång på youtube, vilket jag fann. Jag kan starkt rekommendera Ricky Royal/Box of Delights genomgång (visserligen 10 avsnitt, men väldigt bra). Efter att ha sett den så var det mycket lättare att förstå och hitta i regelböckerna.
Det skall dock sägas att när man väl förstått reglerna så känns de ganska självklara och man kan lära sig spelet genom att spela det med hjälp av walkthrough-häftet (vilket också verkar vara meningen, eftersom man praktiskt taget inte kan lära sig spelreglerna med endast regelhäftet).
Trots detta så är spelet fantastiskt bra och jag tror jag gett det en 9:a om det inte var för de inledningsvis rätt krångliga reglerna.
Betyg
8 av 10
Skriven av: Kane - 2014-02-23 19:59:38
Spartacus: A game of Blood and Treachery
Spelet
Varje spelare spelar en Dominus (som basar över en familj) i det romerska Capua, som dels intrigerar mot andra Domini och dels driver gladiatorskola (Ludus), vilket innebär att spelet innehåller både politiskt fulspel och blodiga tvekamper i arenan.
Varje spelrunda av Spartacus består av fyra faser- Upkeep, Intrig, Marknads och Arena. Upkeepfasen är en cleanup efter föregående runda. Under intrigfasen spelas alla intrigkort och pakter inleds och bryts. (TIPS: titta noga på din specialförmåga och kom ihåg att använda den under denna fas om möjligt). Intrigfasen är oftast huvuddelen av spelet. Marknadsfasen är den fas då man bjuder på utrustning till sina gladiatorer och nya slavar och gladiatorer, samt byter och köper saker av varandra och avslutningen, Arenafasen, är när en ensam familj står värdar för ett gladiatorspel och två gladiatorer möts i arenan (upp till fyra gladiatorer med expansionen). Budgivning förekommer även i Arenafasen vilket ger ännu ett tillfälle för rävspel och förräderi.
Huvuddelen av spelet är intriger och handel med mycket interaktion med de andra spelarna och knivar i ryggen och tillfälliga samarbetspakter. En väldigt bra spelmekanik är att vissa intrigkort kostar för mycket inflytande för att man skall kunna spela dem själv, vilket innebär att man måste hitta en kompis som tillfälligt lånar ut sitt inflytande för att du skall kunna spela det (mutor är OK). Buden i Marknadsfasen är dolda vilket gör det ännu bättre (man måste innan budgivning berätta hur mycket guld man har totalt dock). Arenafasen är nästan som ett minispel i spelet, vilket fungerar väldigt bra.
Den ”familj” som når 12 inflytande först vinner (oftast).
Spelet känns tematiskt och jag rekommenderar också TV-serien. Spelet fick mig att vilja se serien och inte tvärtom, vilket måste vara något positivt.
Utseende/Innehåll/Komponenter
Kort- Snygga kort med bilder från TV-serien. Bra kvalitet och enkla att förstå. Intrigkorten kan med fördel plastas in eftersom de hålls på handen.
Pappmarkörer- Mynten och de få markörerna man använder hade kunnat få vara i plast eller metall för att öka känslan, men de duger bra som de är.
Figurer- plastfigurer av hyfsad kvalitet (omålade), som ger en tillräckligt bra känsla.
Spelplanen- snygg och enkel och används egentligen bara under Arenafasen.
Tärningar- Vanliga tärningar (T6:or) i bra kvalitet och i gott om dem. Med expansionen har man mycket fler tärningar än man någonsin behöver, vilket är riktigt generöst.
Regler
Jag tycker reglerna är väldigt bra och tydligt skrivna. Har man väl läst och förstått reglerna behöver man väldigt sällan konsultera regelboken igen.
Expansionen gör spelet bättre. Att kunna spela upp till sex spelare som intrigerar mot varandra och med upp till 4 gladiatorer i arenan gör det så mycket bättre (och då är ändå grundspelet bra)
Betyg
8,5 av 10. Mitt favoritspel 2013 (även om det kom ut 2012)
Skriven av: Kane - 2014-02-23 19:13:50
Nations går ut på att allokera olika resurser, eftersom förutsättningarna ändras ofta är tajming väldigt viktigt. Spelarna turas om att göra en handling var i taget vilket ger kortare väntetider.
Spelet är lätt att förstå, det finns förberett en enklare variant där knepiga kort tas bort och alla spelar har samma startpositioner (utan olika inriktning på olika civilisationer).
Med olika startförutsättningar och de "avancerade" korten blir spelet lite svårare men också mer varierat. Spelet har ingen karta utan varje civilisation bygger för sig själv med en gemensam "pool" av tillgängliga saker, man påverkar dock varandra indirekt och ofta snabbt.
Det handlar om att balansera mellan olika resurser- även en spelare i svag position kan bli starkast på ett område och försöka komma ikapp/kompensera på det sättet.
Om du gillar det gamla Civilization (Avalon Hill) eller tex Lords of Waterdeep så tror jag detta passar dig. Det är inget krigsspel.
Skriven av: Magro - 2014-02-14 12:11:15
Ett väldigt lätt och trivsamt spel. Spela tillsammans med vänner eller familjen. Jag lovar Er några härliga skratt och spännande tärningslag tillsammans.
Kika gärna in på min blogg: grandprixnorth033.wordpress.com för att se hur spelet kan se ut.
Tack o hej!
Lundgren
Skriven av: Lundgren78 - 2014-01-23 21:50:30
Gillar man co-op så är det här spelet ett måste hur kul som hälst.
Skriven av: grand14 - 2014-01-23 10:55:18
Men jesus va bra spel. passar i alla lägen md alla typer av människor. Strategitips: för att vinna bör man spela med mindre begåvade spelare/motståndare
Skriven av: marinakulas - 2014-01-22 22:36:44
Detta är ett perfekt spel att ta fram när man är många som ska spela genom att alla är med hela tiden.
En fördel är det dock om du kan matte och har logiskt tänkande.
Skriven av: jannep - 2014-01-22 13:30:27
Vi älskar det och ser fram emot att köpa expansionspacken också!
Observera att så väl 10 åringen som 8 åringen i familjen klarar av att spela detta och tycker det är mkt roligt! :)
Det tycker även vi vuxna, så det är kul ha något som passar hela familjen på en lite högre nivå av spelande!
Skriven av: karinms - 2014-01-19 23:31:58
Ett tärningsspel, lite liknande yatzy.
Du ska spara tärningar som ska bilda en stad.
Du får bara poäng för den största färdigställda staden.
Lyckas du slå tre stycken mapels, har du möjlighet att hoppa över poängen denna rundan med chans på dubbla nästa.
Det är ett ganska enkelt koncept och enkelt spel.
Men jag upplever det tråkigt.
Man tröttnar snart, finns inte så mycket som kan hända eller som man kan påverka...
Men, men, en "stocking-filler" vid jul kanske...
Skriven av: socionomen777 - 2014-01-18 04:49:53
Perfekt första spel! Ett bra spel som tränar färger.
Skriven av: sallie - 2013-12-18 19:13:06
Bra spel i Lotto-form för att lära sig siffrorna. Tydligt och pedagogiskt.
Skriven av: sallie - 2013-12-18 16:55:13
Enkelt och roligt kortspel. Tränar på att se likheter i färg och form. Ett spel som vi tagit med på resor.
Skriven av: sallie - 2013-12-18 16:51:40
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.