Detta är ett snabbt spel, snyggt spel,lätt att lära sig och ändå finns det utmaningar. Samt ett antal expansioner.
Man kan alltid hinna med ett part i och med 2-7 spelare så tja det är väl 99% av speltillfällena?
Bara köp det och du gillar att ställas inför taktiska val (med lagom stora valmöjligheter varje gång).
Skriven av: Magro - 2014-08-13 20:08:45
Ett lätt spel med snygga komponenter.
Det går snabbt att spela och även att lära sig.
Inte så avancerat eller utmanande men kul!
Skriven av: Magro - 2014-08-13 20:05:15
Detta är för två spelare och handlar om det kalla kriget.
Spelet är nr 1 på Boardgame Geek och inte utan anledning.
Det är extremt bra, man spelar ut kort med tydliga tema och bilder från perioden. Kort kan användas på olika sätt och du måste hantera även kort som främst gynnar motspelaren.
Kan man kortleken är det en stor fördel, att vara nybörjare mot en erfaren spelare blir därför svårt.
Gillar man strategi och 100% konflikt är detta 11/10.
varje handling gynnar dig = missgynnar motspelaren eller tvärt om. Du är alltid delaktig direkt eller indirekt.
Detta känns också rätt för kalla kriget där USA tjänar på allt som skadar Sovjet och vice versa.
Skriven av: Magro - 2014-08-06 00:42:59
Denna expansion innebär alternativa segervillkor- en mycket stor förbättring.
Varför fokuserar X på den provinsen,
är det hans hemliga uppdrag?
Det ger ännu en nivå av paranoia och mycket mer oförutsägbart slut.
Skriven av: Magro - 2014-08-06 00:00:39
Spelet är enkelt, tar kort tid och är kul.
Dessutom är det en liten låda och spelplan med ett kul tema.
Även barn kan spela detta, det liknar Yatzy lite i hur en runda spelas.
Du borde testa detta!
Skriven av: Magro - 2014-08-05 23:55:57
Spelet är snabbt spelat och tillåter 3-7 spelare, 2 är inte alls samma sak.
Det är ett spel där man balanserar resurser men lätt att lära sig. Särskilt eftersom ett spel tar 30 minuter, lite mer om man är 5-7 stycken.
Det är ett balanserat spel, visst man har fördel av att känna till vilka kort som finns edyl men det är helt hanterligt.
Tål att spela många gånger.
Skriven av: Magro - 2014-08-05 23:52:14
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:58:53
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:58:26
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:58:22
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:58:04
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:47
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:43
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:38
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:23
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:13
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:57:01
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:56:46
L5R är inte Magic. L5R är L5R; ett djupodlat spel om strategi, om taktik och om viss krigsföring i en levande och ständigt förändrande värld. Legend of the Five Rings utspelas i det fiktiva riket Rokugan som är löst baseras på det feodala Japan men även har influerats av annan östasiatisk kultur. I det här riket existerar åtta huvudsakliga klaner med ett antal mindre – somliga mer fientligt inställda än andra och med olika relationer till varandra – som alla tävlar om att få sätta en av de sina på tronen som Kejsare över Rokugan. Beroende på från vilken av klanerna som den nuvarande Kejsaren härstammar så har denna klan en liten fördel i spelet, och alla som spelar L5R kan påverka vem som kommer att bli nästa tronarvinge.
Spelet handlar om att försöka besegra sin motståndare på ett eller annat sätt; genom att med militärmakt slå ut dennes provinser, genom att med visa sig vara mer ärbar, genom att förtala samt förödmjuka motspelaren och trycka ned dennes ära, eller genom att ha samtliga fem Elementala Ringar ute i spel. Det finns tre typer av trupper och man rekryterar dessa från sina fyra provinser som ligger ute på spelplanen och representeras av just de Dynastikort man har tillgängliga i provinsområdet. Att slå ut motståndarens provinser med sin militära styrka innebär således inte enbart hur en spelare är på väg att ta över den andres landområden, utan man begränsar även möjligheterna till truppförstärkningar och det på fler än ett sätt då ens Dynastikort inte enbart håller just trupper utan även inkomstbringande egendomar.
Trupperna rekryteras till ens armé med hjälp av guldmynt och det är ens egendomar bland Dynastikorten, allt från risfarmer till guldgruvor, som producerar dessa mynt (varje kort gör detta en gång per spelrunda). De tre trupptyperna är Infanteri, Kavalleri samt Sjömilitär och de har olika positioner att fylla vid en strid. Oavsett trupptyp kommer de med två huvudsakliga siffervärden: Chi (mental styrka) och Force (fysisk styrka) och detta är vad som används vid drabbningar mellan trupper och provinser. Man anfaller nämligen alltid en eller flera provinser, aldrig specifika trupper eller arméer. Men väl vid ett slagfält är det där möjligt att peka ut just enskilda individer att utföra avståndsattacker mot eller inleda en duell med. Att vinna strider genererar äropoäng (liksom att rekrytera trupper från ens egen klan) och om en spelare sitter med åtminstone 40 äropoäng när man börjar sin speltur så vinner man också spelet.
Det existerar även en kortlek med Ödeskort som man drar från vid varje ny spelrunda och kan sitta med upp till 8 kort av på handen. Ödeskorten kan vara allt från utrustning och följeslagare till besvärjelser och politiska handlingar – samt även de Elementala Ringar vilka om någon spelare har alla fem av utspelade, leder till en vinst. Korten är giltiga att spelas ut vid olika faser under spelets gång och många används naturligtvis även mitt under strider för att försöka vända utfallet till ens fördel.
Legend of the Five Rings, eller L5R, är ett oerhört taktiskt och intressant samlarkortspel som inte kräver att man investerar så mycket mer än just tid till att förstå reglerna, och utan alltför monstruösa kort som besitter de mest sinnessjuka och tveksamma egenskaper. Spelet tar dessutom plats i en värld som är under ständig förändring och erbjuder massor av rik historia för den inbitne spelaren att sätta sig in i som berättar mer om såväl ens egen klan som riket Rokugan.
Skriven av: ConraDargo - 2014-07-16 20:56:22
Definitivt ett av mina favoritspel, mycket tack vare att reglerna är väl genomtänkta. För de som undrar om den äldre versionen av spelet (Danspil) passar ihop med nyare expansioner är svaret ja. Färgerna är lite annorlunda, men annars är det inget problem att kombinera spelversionerna. Ett minus med Enigmas version är dock att det är aningen svårare att känna igen landfältet som föreställer öken.
Skriven av: Haart - 2014-07-16 20:10:48
Detta är som Yatzy men med fler valmöjligheter, hela tiden och även möjlighet att köpa omslag. Det finns en liten spelplan.
Eftersom alla kan Yatzy och spelet går snabbt är det lätt att komma in i spelet. Det finns bonusar som kan vara svåra första gången att förstå för barn eller den som ej kan engelska men de kan man lära sig (det finns enkla bilder på dem).
Detta är perfekt om man har ont om tid eller som utfyllnad när det ej går att spela ett större spel. Ja det är mycket tärningslag men valmöjligheterna är många och det finns möjlighet till omslag. Detta gör att det är klart mindre bara tur än i Yatzy.
Skriven av: Magro - 2014-07-16 10:20:17
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.