Niagara är ett underhållande och trevligt spel från 8år som är växlande och inte alls är så lätt som man kan tro.
Det gäller att planera sina dra med sina paddelkort och se upp för forsen så att man inte ramlar över kanten.
Skriven av: Steffcarro - 2014-12-28 18:43:08
I Lost Valley är man guldgrävare, och ägnar sig åt att leta guld i ödemarken. För detta behövs verktyg, proviant och annan utrustning, som man köper eller bygger eller hittar på andra sätt. Spelplanen växer successivt genom att man utforskar området, och det är hård konkurrens om guldet när det väl upptäcks.
Å ena sidan är Lost Valley ett mycket bra spel. Det är mycket tematiskt; det känns verkligen som att man utforskar ett okänt landområde, samlar olika resurser, handlar, jagar m.m. Komponenterna är enkla men ganska snygga. Det finns många olika saker att göra (fiska, jaga, gräva guld, bygga saker m.m.) men spelet känns ändå inte komplicerat.
Å andra sidan är regelboken ganska bristfällig. Detta är en uppdaterad version av det tidigare Lost Valley, och ändå har skaparna inte rättat till flera brister som fanns redan i första versionen. Dispositionen är bitvis rörig, vissa regler är oklara bl.a. för att det används olika benämningar av samma saker, och en del regler eller situationer förklaras helt enkelt inte. Var därför beredd på att behöva göra ganska många sökningar på boardgamegeek.com innan du får grepp om hur spelet spelas och hur alla saker fungerar.
Men totalt sett: när man väl har fått ordning på reglerna är detta ett mycket underhållande spel! Man hade kunnat önska sig bättre komponenter, men de nuvarande funkar. (Men hade t.ex. Days of Wonder producerat spelet och regelboken tror jag att det hade hamnat mycket högt på topplistorna.)
Skriven av: Jumpingfrog - 2014-12-27 14:55:29
I Splendor köper man kort, som representerar olika sorters juveler i olika färger. Man betalar för korten med poker-chips i olika färger, och/eller med juvelkort som man redan har köpt. Korten blir alltså ”billigare” ju fler kort man har köpt. Till exempel: om ett kort kostar 4 röda juveler, och man redan har köpt ett kort med 1 röd juvel, så behöver man bara betala 3 röda poker-chips.
Vissa kort innehåller också ett antal vinst-poäng. Spelet tar slut när någon spelare har nått 15 vinst-poäng.
Man lär sig de enkla reglerna på några minuter. Efter ett parti har man ett ganska bra grepp om hur man bör spela.
Spelet ligger högt på många olika topplistor – enligt min uppfattning lite väl högt med hänsyn till att spelet är tämligen enkelt och ovarierat. Men det är ett riktigt bra utfyllnadsspel; våra partier (på 2 spelare) tog 25-30 minuter vardera. Har dock inte testat med fler än 2 spelare, men gissar att dynamiken blir annorlunda då, eftersom sannolikheten ökar för att flera spelare slåss om samma kort.
Skriven av: Jumpingfrog - 2014-12-27 14:38:21
Suveränt co-op spel med rejäl utmaning man grubblar hela tiden på vem som är förrädaren. Enda negativa är att det är en del läsande på crossroad korten de hade dom gärna fått korta ner.
Skriven av: grand14 - 2014-12-27 00:08:34
Innan jag köpte in "Power up! Exp." gick jag först igenom 2-3 recensioner på youtube av bland annat "dice tower" och många verkade kluvna över Power up!vara eller icke vara, då KoT i sig själv är ett så starkt spel. Personligen skulle jag aldrig spela utan evolutionskorten som introduceras i Power up!, de ger monstren en personlighet och mer av en gamestyle, vilket var väldigt efterlängtat i mina ögon.
Vill du som spelare fokusera mer mot att snabbt kunna samla på dig energi-kuber, ger Cyber Bunny's evolutionskort förmånliga energi-effekter. Känner du hellre för att bli ensam i tokyo, delar meka dragons evolutioner ofta extra skada. Vissa karaktärers evolutionskort är väldigt specifika mot en typ av "gamestyle" medans andra karaktärer är lite mer allsidiga. Power up! ger KoT en ny dimension som märks när man spelar, och glöm inte att alla evolutioner hålls hemliga tills det att du använder dem första gången oavsett om det är en "keep" eller "discard" evolution. Var beredd på allt!
Jag personligen skulle INTE spela KoT utan evolutionskorten i Power up!, men jag kan också hålla med att för barnfamiljer som spelar räcker basspelet gott och väl.
Rekommenderas varmt till de lite mer erfarna monster-spelarna
------------------------------------------------------
Enkel uppskattning av evolutionsprofilerna:
MEKA DRAGON
DMG - (//)(//)(//)(//)(//)
EGY - (//)(//)(//)
HEL - (//)
DEF -
VIP - (//)
DMA -
CMA -
TKY -
MHP -
ALIENOID
DMG - (//)
EGY - (//)(//)
HEL - (//)
DEF -
VIP - (//)
DMA - (//)
CMA - (//)(//)(//)
TKY -
MHP -
GIGAZAUR
DMG -
EGY - (//)
HEL - (//)
DEF - (//)
VIP - (//)(//)(//)
DMA - (//)(//)(//)
CMA -
TKY -
MHP -
CYBER BUNNY
DMG - (//)(//)
EGY - (//)(//)(//)(//)
HEL -
DEF - (//)
VIP - (//)
DMA - (//)
CMA - (//)
TKY -
MHP -
KRAKEN
DMG - (//)
EGY - (//)
HEL - (//)(//)(//)
DEF - (//)
VIP - (//)(//)
DMA -
CMA -
TKY -
MHP - (//)
KING
DMG -
EGY -
HEL - (//)
DEF - (//)
VIP - (//)(//)(//)
DMA -
CMA -
TKY - (//)(//)(//)(//)
MHP -
PANDAKAI
DMG - (//)
EGY - (//)(//)(//)(//)
HEL - (//)
DEF -
VIP - (//)(//)
DMA - (//)(//)(//)
CMA - (//)
TKY -
MHP -
OOGIE WOOGIE
DMG - (//)(//)
EGY - (//)(//)(//)
HEL - (//)(//)(//)
DEF -
VIP -
DMA - (//)(//)
CMA -
TKY -
MHP -
PUMPKIN JACK
DMG - (//)(//)(//)(//)
EGY - (//)(//)
HEL - (//)(//)
DEF - (//)
VIP - (//)
DMA - (//)(//)
CMA - (//)
TKY -
MHP -
Förklaring:
DMG = DAMAGE, EGY = ENERGY, HEL = HEAL, DEF = REDUCE DMG, VIP = VICTORY POINTS, DMA = DICE MANIPULATE, CMA = CARD MANIPULATE, TKY = TOKYO, MHP = MAX HP.
Skriven av: Bloodylips - 2014-12-19 14:22:47
King of Tokyo är ett underbart spel som är lika enkelt som roligt, där man tar tar rollen som ett mer eller mindre klassiskt jättemonster i striden om Tokyo som domän.
Under en spelares tur slår man 6 tärningar och påmminer mycket om yatsy där man med 2 "re-rolls" ska försöka få en så bra kombination av 6 tärningar som möjligt. Vanligtvis är kombinationen X-poäng, X-skada till andra spelare eller X-energi (för att köpa uppgraderingskort). Men beroende av uppgraderingskort kan man även få andra funktioner som tex: "freeze time"-kortet låter dig ta en extra tur med en tärning mindre om du rullar 3x[1] under din tur.
King of Tokyos största fördel måste nog vara att alla älskar att spela KoT - Tar 5 minuter att förklara och 5minuter att lära sig. Allt ifrån riktiga spelgrupper till barnfamiljer kan samlas runt KoT för att se vem som är "The King of Tokyo" :)
Själv spelare jag med både en casual-spelgrupp och familjemedlemmar. Spelet fungerar utmärkt ner till barn i 7-8års åldern.
Rekomenderas varmt till absolut alla, men lite extra till er som älskar monster-rullar ;)
Skriven av: Bloodylips - 2014-12-19 14:00:41
En mycket fin jubileumsutgåva. Med snyggare vagnar och karta än originalet. Men ett stort minus med utgåvan är att vagnarna är mycket större än original spelen och extra kartorna. Så det passar inte och det blir trångt ifall man tex vill spela med de nya vagnarna till Asien utgåvan.
Skriven av: Jajjemen - 2014-12-15 22:52:45
Detta är den enklaste versionen av Axis & Allies.
En karta med tydliga stora områden, få undantag osv.
Det är inte lika fina delar som anda spel i serien.
Men spelet är kul och det går snabbt att spela (för ett sådant här spel).
Det är bra för att pröva på Axis & Allies, lära sig eller för en mindre spelsession.
Skriven av: Magro - 2014-12-11 11:53:44
Hell’s Corner: Battles along the Matanikau River, Guadalcanal, August -October 1942 Historical Map (approximately 21.5″ x 32.5″ in size).
One half page of SSRs (5 total) for all Hell’s Corner scenarios
5 Hell’s Corner ASL scenarios: HC1 (First Matanikau), HC2 (Bailey’s Demise), HC3 (Samurai Sunset), HC4 (Whaling Good Time), HC5 (The Sand Spit)
ASL Article: Dead Man’s Curve: Maneuvering Around Hell’s Corners, by Chas Argent. A two page article (it is continued on page 31) that serves as a refresher for some of the terrain that appears on the Hell’s Corner map (ocean, beach, etc.).
ASLSK Article: A Tale of Two Scenarios, by Kenn Dunn. Players notes for the two included ASLSK scenarios.
ASLSK Scenarios:
S35 (The Volga is Reached!)
S36 (Satisfaction and Confidence)
Skriven av: lasse_0411 - 2014-11-27 00:05:06
Jag och min fru letade spel utifrån följande kriterier:
- Bra för två spelare
- Direkt konfrontation
- Strider med miniatyrer
- Strategi, men ändå med hyfsat enkla och snabblärda regler
- Snygg design
- Bra tema
The Battle of Five Armies uppfyller alla dessa kriterier, med råge.
Temat är slutstriderna i Tolkien-boken "The Hobbit" (Bilbo). Den ena spelaren styr "The Free People": dvärgar, alver, lake men, och ett antal karaktärer, bl. a. Gandalf och Bilbo. Den andre spelaren styr Shadow armies: orcer, stora orcer, goblins och wargryttare, samt karaktären Bolg. Shadow-sidan försöker erövra särskilda områden under tidspress, medan Free people försöker hålla ställningarna. Stridssystemet använder både tärningar och kort på ett mycket smart och tematiskt sätt.
När man fått upp farten tar det ca 2 - 2 1/2 timme att spela. Det är spännande hela tiden. Spelet är assymetriskt, dvs. de två stridande sidorna har olika styrkor och svagheter, men i längden balanseras det.
Komponenterna och spelplanen är jättesnygga. Regelboken är utmärkt. Det här kan mycket väl vara det bästa spel vi någonsin spelat - åtminstone känns det så nu, efter 4 partier!
Brasklapp: vi har dock inte spelat "War of the Ring", vars mekanik det här spelet bygger på.
Skriven av: Jumpingfrog - 2014-11-25 19:53:43
Överlag är detta ett mycket trevligt spel med bra mekanik och bra omspelsvärde.
Det jag skulle vilja se är ett par småsaker med tanke på spelets pris.
- Counterkvaliteten. De har satsat på tjocka counters men de känns inte så hållbara i längden. Jämfört med t ex RAF (som har tunnare counters men som känns mer gedigna).
- Denna andra tryckning har en misprint på ett av formulären och DVG har ingen möjlighet att ersätta med korrekta.
- Händelsekorten är alldeles för få och kommer snabbt bli repetetiva.
- Kampanjmöjligheten, att kunna köra med samma piloter/plan flera kampanjer på rad och se dem bli bättre utan att spelbalansen förstörs vore trevligt. Det finns ett dokument på DVGs hemsida som ska möjliggöra detta men min uppfattning är att det inte fungerar särskilt bra.
Så, det var gnällbiten.
Spelet fungerar utmärkt att köra själv, mycket trevligare dock är att kunna dela upp styrkorna mellan sig och någon annan och samarbeta vilket också fungerar utmärkt.
Om du har kunskap om flygplanen, vapnen och de konflikter du kommer delta i så förhöjs stämningsvärdet på spelet något men det är inget som krävs. Du kan lätt se att en Maverick-missil är bland det bästa mot hårda mål, även om du inte har aning om varför eller hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Jag kan rekommendera spelet, särskilt för er med lite för mycket pengar och lite för mycket ensamtid.
[Edit]Jag har en pågående genomspelning på YouTube här om någon vill se hur det går till:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLoEjihBlJm_nOq5Zzpn47yvNoxiemUSpJ
Skriven av: Koeppen - 2014-11-23 16:45:25
Bra samarbets spel om man spelar med barn. Skapar panik känsla och ungarna tycker de ä väldigt kul för spel med vuxna så ska man nog ha expansionen också för då ska det tydligen bli lite svårare.
Skriven av: grand14 - 2014-11-23 11:17:16
Jätte simpelt uppvärmnings spel inför en spel kväll riktigt kul kan starkt rekommenderas .
Skriven av: grand14 - 2014-11-23 09:40:48
Kul spel som är jätte lätt att komma in i. Men det skulle funnits fler kort i spelet så att det blev lite mera variation i längden.
Skriven av: grand14 - 2014-11-23 09:37:24
Kul familje spel är lite rörigt i början men man lär sig snabbt hur alt funkar. Kan dra ut lite på tiden om spelarna börjar övertänka och försöker va för tactiska på sitt drag. Runt en timme spel tid. Gillar man ticket to ride kommer man gilla det här spelet också bara lite mer avancerat.
Skriven av: grand14 - 2014-11-23 09:34:50
Skit kul spel att spela med familjen. Lätta regler så man kommer igång riktigt fort. Går hyfsat fort att spela en runda på 30-45min. Klart roligaste pirat spelet jag spelat bätre än jamaica.
Skriven av: grand14 - 2014-11-23 09:30:22
Riktigt super kul samarbetsspel.Spelet ser krångligare ut än vad det är. Är en rejäl utmaning att klara av spelet är svårare än pandemic att klara men ändå lite mera förlåtande. Har spelat spelt 5 gånger nu och inte lyckats vinna spelet än men de har varit riktigt kul att spela alla 5 gångerna blir faktiskt bara roligare och roligare. Första gången tog spelet upp mot 2 timmar men nu ligger vi på just under 1,5 timme.
Skriven av: grand14 - 2014-11-22 15:21:41
Med 2 eller 3 spelare är det väldigt enkelt att vinna med enbart de låga korten och en tärning. Köper man ex alla cafèer slår man lätt ut de andra. Sedan om man satsar på de andra låga korten så har man snabbt vunnit. Det gör det hela lite för lätt och samtidigt lite skevt mot de andra som ex satsar på de höga korten.
Skriven av: Popoff - 2014-11-18 17:55:00
En extrabox man kan leva utan.
Det nya med boxen är att man kan bygga massa torn med små trevliga träklossar. När man bygger torn kan man också ta motståndarens utplacerade pjäser till fånga och reta upp sina kära motståndare. Tyvärr gör brickorna med torn att spelet känns alldeles för slumpartat och att bygga stora borgar, långa vägar eller ha bönder ute i landskapet blir liksom svårt att ha någon nytta med.
Bäst med boxen är att man får ett fint kartongtorn att stapla sina Carcassonnebrickor i. Snyggt och praktiskt torn, men det gör inte att det blir värt pengarna.
Skriven av: Christoffer - 2014-11-04 19:35:39
Mycket roligt att det kommit en WWI-variant till sist. Spelet är väl anpassat till situationen 1914 med de typiskt malande striderna, jag trodde inte det skulle fånga känslan så bra som det faktiskt gör. En klar förbättring från tidigare Axis & Allies-spel utan att tappa hela konceptet. Det finns dock några plumpar i protokollet för det här spelet.
-Det tar betydligt längre tid att spela än vad som utlovas. 60-180 minuter är ett skämt, sätt av minst 6-7 timmar, det är ett "hela helgenspel" helt klart.
-Vad tänkte skaparen när han inte la till pengar? (Det går att lösa enkelt men är dumsnålt att det inte finns med från början)
-Det finns på tok för lite trupper och brickor, för ~690 kr borde spelet bada i dessa.
-IPC-räknaren blir lätt svårläst och man tappar lätt räkningen.
Bortsett från speltiden så ser ni att det är mest "kosmetika" som jag klagar på, saker som irriterar men går att lösa på ett eller annat sätt (pengar,trupper och brickor går delvis att låna från ett annat A&A-spel)
Skriven av: Lingon88 - 2014-08-24 16:37:02
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.