Det tar ett tag att förstå sig på reglerna men sedan flyter det på. Sedan finns det en viss del tur i spelet, den som saknar sådan kommer märka att det blir avsevärt svårare än för den där lycklige saten som har det.
Rolig twist på klassiska frågesportspelen. (En 10-åring lär dock aldrig klara av detta spel, utan man bör nog vara vuxen.)
Skriven av: superkarin - 2016-04-26 12:52:29
Ett lysande litet spel för 2 personer. Enkla regler på engelska. Ingen text i spelet, så det passar bra även för yngre spelare.
Målet är att få ihop tygbitar till ett lapptäcke som skall täcka så mycket som möjligt av spelarnas individuella bräden. Poäng i form av knappar tilldelas under spelets gång beroende på hur täckena tar form och hur spelarna väljer att flytta fram sina pjäser på det gemensamma tidsbrädet. Knapparna används också som valuta för att köpa fler tygbitar. När båda spelarnas pjäser nått sista rutan på tidsbrädet är spelet slut. Minuspoäng ges då för ej täckta rutor.
Det är ett abstrakt spel, men det är trevligt illustrerat och komponenterna är gedigna vilket förhöjer känslan.
Den som spelat Ubongo kommer få en liten aha-upplevelse, eftersom pusslandet med tygbitar påminner till viss del om det spelet. Patchwork erbjuder dock ett helt annat strategiskt tänkande i lugnt tempo, där mycket handlar om att planera framåt och även försvåra för motståndaren.
Speltid på ca en halvtimme gör att man gärna spelar flera gånger i rad.
Ett av de bättre spelen för 2 spelare - som schack, fast roligt. Mycket prisvärt också. Rekommenderas varmt!
Skriven av: hjs1 - 2016-03-26 22:21:31
Detta är första världskriget på strategisk nivå, stora enheter där varje drag och val räknas. Mycket mycket svåra avvgägningar ibland, vilket är ett stort plus- du kan aldrig göra allt du behöver...
Spelet följer historien ganska väl, man har ej fria händer.
Stora misstag straffas hårt, dessa två tillsammans är det enda negativa med spelet. Du måste vara fokuserad och tänka igenom dina drag. Gillar du det, att ta planerade risker (inte "vi får se vad som kan hända") är det ett riktigt bra spel. Genom korten finns alltid osäkerheten i vad din motståndare gör/kan göra kvar. Detta är en utdragen strid tills någon sida knäcks, tydlig känsla av WW1.
Skriven av: Magro - 2016-03-09 10:17:30
Bedrägligt enkelt spel som efter några omgångar visar sig rymma både elegans, djup och dynamik.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2016/02/19/en-titt-pa-no-thanks/
Skriven av: hbrullhoff - 2016-02-19 12:00:40
Ett spel för alla som gillar flygspel. Wing Leader: Victories 1940-1942 anses av många som ett av de absolut bästa krigsspelen under 2015.
Spelet ser regeltungt ut men efter genomgång av de första uppdraget (som är en tutorial) faller det mesta på plats. Regelbokens 47 sidor är luftiga med många exempel. Skulle säga att spelet är något mer komplicerat än de lite tyngre eurospelen (typ Twilight Imperium eller Mage Knight).
Spelets många uppdrag går oftast ut på att en sida försöker utföra ett uppdrag (bombning, spaning eller liknande) och den andra sidan försöker sätta stopp för uppdraget. Varje sida har mellan 1 och 10 spelpjäser (counters) att hålla reda på och varje spelpjäs motsvarar (normalt) mellan 3 och 12 flygplan.
Ett parti tar mellan 30 och 120 minuter. Skulle säga att ett tiotal av uppdragen kan spelas på 60 minuter eller mindre.
Skriven av: wade - 2016-02-16 15:47:17
Gillar du TV-serien, brädspel och är social. Då är detta ett måste för dig! Det här brädspelet tillsammans med Pegasus expansionen är det jag spelat mest av alla fantastiska brädspel jag har. Inget spel är det andra likt. Jag skulle säga att det är ett måste att spela med sociala och öppna människor i det här spelet då det är både intuitivt och med mycket interaktion mellan spelarna. I spelet fångas på ett briljant sätt känslan som återfinns i serien. Vinner människorna är det alltid på målsnöret. Pulsen går upp, heta känslor och svikna förtroenden när du i en diger situation som Admiral ger en spelare två extra actions för att undanröja ett hot som kan få vågskålen att tippa över. Där efter, maktlös och med fasa i blicken, bara kunna titta på när löftena som utgivits fullständigt trampas i bitar av din kamrat som skickar precidenten genom luftslussen för att sedan spränga hål i skråvet på Galactica och med ett ondskefullt skratt ladda upp sin data till Cylons återupplivningsskepp.. Det var jag som var förrädaren! ^^ Vilka härliga minnen!
Skriven av: Tribox - 2016-01-31 16:46:58
Denna expansion bör ett redan lysande spel briljant!
Har spelat med expansionen 4a gånger och ingen är den andra lik. Expansionen framhäver på ett mästerligt sätt känslan som återspeglas i TV-serien samt får spelet att kännas mer välpolerat. Vad gäller speltid och antal spelare tog det för oss 4a timmar på 7 spelare som en referens.
Skriven av: Tribox - 2016-01-31 16:23:18
Har du velat börja spela WH40k men inte har råd att köpa en armé för flera tusen för att sen vilja köpa en till armé och pengarna räcker inte till? Inte heller har du plats och tid för måla, limma, bära runt på en massa?
WH40: Conquest kombinerar 40k head-to-head kortspel likt Magic the Gathering och har fokus på resurser samt antal kort man får dra till handen. Du kan utöver att spela en faktion, ha en andra faktion i leken på ca 50 kort. Ett Coreset räcker om man ska spela med casual som ett brädspel, men ska man ge sig in i mer tävlingsinriktad kan 2-3 Coresets och ett av varje expansion behövas. Antal kort man får ha av samma slag är begränsat till 3 men kort som räknas som "loyala/Signature" får du ha 4 av. Varje spelare börjar med en starthand och X antal resurser och måste gå igenom 4 olika faser i spelet och sk.a "actions/actions windows" mellan varje fas.
FFG har turnering och sk.a Kits för varje säsong där du kan få promokort (ett kort som redan finns men med annorlunda design) och chans att vinna spelmattor och annat kul.
Skriven av: ziocree - 2016-01-16 21:06:33
Föreställ dig att du arbetar på en underrättelsetjänst och att du precis fått information som innebär att du omedelbart behöver nå ut till alla era spioner. Samtidigt försöker ett annat lands underrättelsetjänst göra samma sak, och det är livsviktigt att hinna först. Via era agenter ute på fältet försöker ni nu komma i kontakt med samtliga era spioner. Den som först nått ut till alla sina spioner har vunnit. Det finns bara en hake. Den enda kommunikationskanalen mellan underrättelsetjänst och agent är helt öppen, så den sparsamma informationsöverföringen måste ske i kodad form.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2016/01/08/en-titt-pa-codenames/
Skriven av: hbrullhoff - 2016-01-08 16:04:55
Läs mer på min blogg
https://majasegna.wordpress.com/2016/01/01/bezzerwizzer-plus/
Skriven av: SpelMaja - 2016-01-07 12:21:50
Nja, jag vet inte...
läs på min blogg
https://majasegna.wordpress.com/2016/01/07/6-nimmt/
Skriven av: SpelMaja - 2016-01-07 12:20:34
Bra Spel! läs mer i min blogg som jag just startat där jag tänkte recensera spel.
https://majasegna.wordpress.com/2015/12/30/pandemic/
Skriven av: SpelMaja - 2015-12-30 15:11:59
Se min blogg: https://spelkronikan.wordpress.com/2015/12/10/glorys-end/
Skriven av: lundinandreas - 2015-12-10 21:53:56
Detta är ett strategiskt resursspel.
Striderna är abstrakta och rätt enkla men man flyttar militära enheter och måste planera för och balansera även det militära.
Mycket intressant för den som vill ha strategi men ej fokus på långa/tidsödande strider.
De två sidorna är olika, den ena starkare till lands och den andra till havs, de har även lite olika ekonomiska fördelar.
Det finns även "sudden death", om man skulle komma väldigt mycket efter kan man försöka sig på en knockout. Det finns även ett par scenarion/olika starttillfällen i spelet. Helt klart ett spel som man kan spela många gånger.
Det är inte ett snabbt lätt spel, men det är värt att sätta sig in i. Det är bara två spelare och de neutrala de är i princip passiva- det är konflikt och dragkamp även om man ej slåss nära fiendens huvudstad. Just nu...
Skriven av: Magro - 2015-12-04 20:16:58
Den franske poeten och flygpionjären Antoine de Saint-Exupérys lär ha sagt: “Perfektion beskriver inte tillståndet då inget mer kan läggas till, utan då det inte längre går att ta bort något”. Och det är faktiskt en ganska bra beskrivning av Tiny Epic Galaxies.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2015/11/15/en-titt-pa-tiny-epic-galaxies/
Skriven av: hbrullhoff - 2015-11-15 17:21:11
Unconditional Surrender är ett enastående välkonstruerat krigsbrädspel som med få pjäser simulerar hela andra världskriget i Europa och Nordafrika. All spelmekanik är originell, interaktiv, enkel, intuitivt begriplig, realistisk och framförallt oerhört elegant. Hela kampanjen tar enormt lång tid att spela, men flera scenarier finns för både kort och medellång speltid.
Spelmekaniken med 'sorties' för luft- och sjöstridskrafterna är enastående bra, och är perfekt integrerad med både den ekonomiska och militära mekaniken, och även med den välavvägda och operationellt avgörande spelmekaniken för underhållstransporter. Spelmekaniken för diplomati fungerar också fint, och skapar både indeterminism och frihet.
Eftersom det är enkelt att ta till sig alla regler så kan spelarna fullt ut fokusera på sin strategi och på spelets dramatiska manövrer och halsbrytande operationer.
Efter att jag har spelat massor av krigsbrädspel i över tre decennier så är avslutningsvis mitt omdöme att Unconditional Surrender är det bästa brädspel som jag någonsin har spelat.
Skriven av: Tristan - 2015-11-02 23:28:42
Har du någonsin hamnat på en fest utan att du riktigt visste hur det gick till? Du kanske följde med någon du inte kände så väl och plötsligt stod du bara där omgiven av människor du aldrig träffat och försökte att smälta in så gott det gick. Du visste inte vem som ägde lägenheten, inte vad de firade och inte ens exakt var ni befann er någonstans. Då vet du hur det känns att spela Spyfall.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2015/09/26/en-titt-pa-spyfall/
Skriven av: hbrullhoff - 2015-10-27 15:38:45
För oss som ofta spelar spel med endast en medspelare är det alltid spännande när det kommer en ambitiös titel speciellt designad för två. Många spel med kapacitet för flera spelare fungerar alldeles utmärkt med bara två, men lika ofta får man känslan av att det verkligen hade behövts fler vid bordet för att få ut det bästa av spelet. 7 Wonders: Duel däremot, är helt igenom konstruerat för två spelare och titeln är mycket adekvat. Här är det verkligen fråga om en duell. Och då menar jag en rolig, tuff och intensiv tvekamp där du och din motståndare hela tiden prövar krafterna mot varandra på flera fronter samtidigt.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2015/10/22/en-titt-pa-7-wonders-duel/
Skriven av: hbrullhoff - 2015-10-22 16:37:48
Har du någonsin hamnat på en fest utan att du riktigt visste hur det gick till? Du kanske följde med någon du inte kände så väl och plötsligt stod du bara där omgiven av människor du aldrig träffat och försökte att smälta in så gott det gick. Du visste inte vem som ägde lägenheten, inte vad de firade och inte ens exakt var ni befann er någonstans. Då vet du hur det känns att spela Spyfall.
Läs hela recensionen på:
https://mittlivsompjas.wordpress.com/2015/09/26/en-titt-pa-spyfall/
Skriven av: hbrullhoff - 2015-09-28 08:48:03
Roll for the Galaxy - är en tärningsvariant av Race for the Galaxy, mer eller mindre. Jag har tyvärr själv inte spelat "race" så jag kan inte säga exakt hur lika eller olika dessa två spel är, men båda är designade av Tom Lehmann.
I roll for the galaxy ska du med hjälp av "engine-/dice building" skapa ett intergalaktiskt imperium där vinnaren utses genom vem som har flest VP (victory points).
VP kan erhållas genom forskning, bosättning (av nya planeter/världar) och frakt av goods/produkter från dina planeter/världar (men inte gråa planeter/världar).
Varje gång du använder tärningar aktivt under actions/faser som aktiveras placeras dessa tärningar på "tiles" eller tillbaka till din "citizenry" där du sedan med spelets valuta köper tillbaka tärningar som hela tiden cirkulerar mellan tärningskoppen - utplacering för att producera, utveckla eller bosätta - och sen tillbaka till din "citizenry".
I roll for the galaxy finns 5 actions/faser som kan aktiveras - EXPLORE, DEVELOPMENT, SETTLE, PRODUCE, SHIP. och varje spelare kan aktivera en action/fas själv, men kan fortfarande lämna tärningar under andra actions/faser som man själv inte aktiverar. Skulle någon eller flera av dessa aktiveras av andra spelare får du även aktivera dina tärningar som en "free actions" vilket lägger på ett fint lager av "mind games" då man gärna vill se alla sina tärningar aktiveras för att hålla sitt imperium snurrande till bästa förmåga.
Roll for the Galaxy är ett lättare spel, men mer komplicerat än andra tärningsspel som tex Nations TDG eller King of Tokyo, men det finns gott om hjälp att få via Youtube playthroughs och BGG så har man inget emot, tärningsspel, sci-fi tema eller lättare civ spel, tycker jag definitivt att man ska ta chansen att prova RFTG.
Skriven av: Bloodylips - 2015-09-12 15:28:56
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.