Prisvärd expansion utökar Carca
Funderar du på ett Carcassonne-tillägg och har redan köpt den första? (dvs Inns & Cathedrals) Då behöver du inte leta vidare för Traders & Builder is the real deal så att säga!
Expansionen tillför väldigt mycket till grundspelet för pengarna. Förutom en uppsjö nya landbrickor får man två sorters nya gubbar och handelsvaror. Byggarna kan du placera i en stad eller väg du håller på med för att få lägga en extra bricka när du lägger på just den staden eller vägen, vilket gör att man gärna förhoppningsfullt placerar dem i sina största städer. Används flitigt av de flesta spelare. Grisarna är inte lika viktiga, men kan spela roll i stora bondeområden då de placeras på fält där man redan har bönder för att göra varje stad värd en extra poäng. En del stadsbrickor har handelssymboler på sig. När man gör klart en stad med symboler i (oavsett man äger staden eller inte) får man motsvarande antal symboler. Den som har mest symboler av en viss sort får 10 poäng vid spelets slut. Det kan alltså vara strategiskt korrekt att göra klart andras städer! Slutligen får man också med en härlig tygpåse att dra brickor ur. Alla expansioner borde lätt få plats i den.
Avslutningsvis kan jag varmt rekommendera denna expansion. Den tillför många nya strategiska element utan att krångla till det för mycket och man får nya fina brickor med på köpet. Den enligt mig viktigaste expansionen efter Inns & Cathedral (som ju bl.a. tillför en 6:e spelare och annat viktigt, köp den först eller helst båda med en gång)
Skriven 2009-03-09 av: Howrie, betyg = 9
Lagom kaotiskt i rymden
Köpte nyligen FFG:s version av spelet och jag blev inte besviken. Spelet är väldigt varierat och varje ny runda överaskar när man spelar med nya aliens.
Grunderna i spelet är egentligen rätt enkla, man ska skaffa sig 5 kolonier på motståndarnas planeter, man drar ett kort som bestämmer vem man ska anfalla, inbjuder eventuellt allierade och lägger sedan ut encounter-cards för att se vem som vann.
Det som gör spelet spännande och varierande är kortfattat tre olika saker. För det första måste man i regel använda alla encounter-kort man har på handen, bra som dåliga, vilket kräver att man kan analysera vad motståndaren ska lägga och en stor del bluff och rackarspel. För det andra är det varierat eftersom man själv i regel inte bestämmer vem man anfaller. Detta hindrar spelare från att bilda långvariga allianser.
Det tredje och bästa med spelet är dock alla aliens man kan spela. FFG:s utgåva innehåller hela 50 stycken (med olika svårighetsgrader beroende på hur erfaren man är) och alla aliens har en kraft som tillåter dem att ändra reglerna på något sätt. Det är enormt kul att hela tiden behöva tänka om spelet beroende på vad man själv spelar -och vad ens motståndare spelar! Det kan vara jättebra att spela Macron, vars skepp är värda fyra gånger så mycket, men när någon annan spelar Anti-matter gör att LÄGST siffror vinner blir det plötsligt inte så kul längre.
Spelet kallar sig för "A game of infinate possibilities" och det kanske inte är helt sant, men rent allmänt är det varierat, relativt snabbspelat och inte svårt att lära sig. På vissa av alien-korten kan det vara lite mycket text för de med begränsade engelskakunskaper, men det är relativt lättförklarat av andra spelare så det är inget hinder. Även om det är snabbspelat kan det dock bli lite utdraget ibland då alla går ihop mot den som nästan har fem kolonier, men det är ändå ett snabbt spel.
Något som är bra är också att alla hela tiden är engagerade i vad som händer tack vare alliansfunktionen och de olika krafterna. Spelet har väldigt lite dötid och alla får hela tiden vara med.
Sammanfattningsvis är det ett mycket bra spel för ett gäng spelare som tycker om backstabing, mycket konflikt, bluff och lagom med kaos. Rekommenderas varmt.
Skriven 2009-03-08 av: Howrie, betyg = 10
Nästintill perfekt expansion
Om man gillar FFG:s version av Cosmic Encounter kan man i stort sett inte hamna fel med Cosmic Incursion. Det rekommenderas till alla som gillar orginalsepelet och vill utöka det.
Vad får man då om man köper expansionen? För det första läggs det till skepp och planeter och destiny-cards för en sjätte spelare. Detta är naturligtvis ett stort plus, även om spelet fortfarande är som bäst med 4-5 spelare.
Det andra som följer med är en speciell belöningslek som defensiva allierade får dra kort från om man framgångsrikt försvarar någon. Korten i denna är lite annorlunda och ger spelet nya möjligheter samtidigt som de gör det attraktivare att vara defensiv allierad. Korten har annan baksida och är därför lätta att identifera om någon tar kort från ens hand. Här finns däremot rifts alltid som ett hot. Rifts kan användas för att fria skepp från The Warp men den som dras en rifts från någons hand (t.ex. vid kompensation) exploderar den och skickar motståndarens skepp till The Warp. Reward deck saknar dock de högska korten och man är fortfarande beroende av den vanliga leken för att klara sig.
Slutligen följer det med 20 nya aliens vilket alltså gör antalet spelbara till 70 (!!!). Som vanligt är de en rejäl blandning med enkla krafter (Symbiote har dubbelt så många skepp) och mer komplicerade (Chronos kan resa i tiden för att spela om ett encounter). För den som är intresserad av hela listan med alla krafter beskrivna rekommenderas Boardgamegeeks sida för spelet (under "Images" finns alla alien-sheets). De flesta krafter känns relevanta och varierade att spela även om en del kan vara lite tidsödande, speciellt i spel med 6 spelare. Som vanligt är vissa "bättre" än andra men det är alltid situationsberoende. Har man en av de "bättre" är risken att man får alla de andra spelarna mot sig och någon med en underskattad kraft har chans att vinna.
Kortfattat är Cosmic Incursion en mycket bra expansion för den som gillar grundspelet. Det utökar spelet utan att förändra det för mycket. Rekommenderas varmt.
Skriven 2010-04-11 av: Howrie, betyg = 10
Roligt med kräver tålamod!
Munchkin quest är ett roligt spel, vare sig man gillar kortspelet eller inte, även om det kanske främst är för de som spelat kortspelet tidigare och därför är inne i tänkandet.
Om du funderar på att köpa MQ är det dock några saker du bör fundera över först. Kortspelet kan bli utdraget, men är ändå relativt snabbspelat. Denna beskrivning skulle inte passa in på MQ. Spelet tar väldigt lång tid att spela och känns ibland som en riktig evighetsmaskin. Spelarna har tre moves så i praktiken kan man besegra tre monster under sin tur, gå upp massvis med levels och få MASSOR med kort. I regel åker man dock ner lika fort igen senare. Spelet är lite som en berg-och-dalbana i det avseendet. Det finns som vanligt stora möjligheter att sabotera för varandra samtidigt som möjligheterna att hjälpa minskat.
Det är också väldigt mycket småsaker att peta och pilla med hela tiden. Man bygger upp sin dungeon efter hand och det ska på nya dörrar och rummet ska pusslas ihop (bokstavligen) med resten av rummen. Sedan har man livmarkörer, gåmarkörer med mer. Detta och alla kort man får (vilket är väldigt många) saktar ner spelet. Under ens egen tur är spelet rätt okej, men när andra spelar bli man ofta otålig.
Sammanfattningsvis är Munchkin Quest ett roligt spel framför allt för de som gillar kortspelet. Tempot och dötiden tenderar dock göra att man inte vill spela det så ofta. Reglerna borde kunna modifieras något så alla får vara mer aktiva däremot. Ett roligt spel som kräver mycket tålamod helt enkelt.
Skriven 2009-03-08 av: Howrie, betyg = 6
Ensamt tärningsrullande
Runebound är ett ganska roligt spel om man gillar att gå runt i ett fantasylandskap, rulla tärningar, döda monster och samla prylar, för det är vad spelet i grunden går ut på och vad det är bra på.
Spelarna börjar i samma stad med sina figurer och ska sedan röra sig över kartan för att döda monster i olika svårighetsgrader. Man blir starkare och bättre tills man känner sig bra nog att ta sig an bossen, den som slår bossen (eller tre småbossar) först vinner.
Det som tynger ner spelet är bristen på interaktion och tidsaspekten. Det säger en hel spelet att man faktiskt kan spela singleplayer utan större skillnad annat än att du kanske inte har konkurrans om slutbossen. Det är sällan, oftast aldrig, som spelarna har något med varandra och göra. Alla sitter och kör sitt eget race. Man kan dock spela varianter som gör att man får mer med varandra att göra som tur är, men spelet i grunden är ett enpersonsspel man spelar tillsammans till någon vunnit. Man kan anfalla varandra, men ingen gör det eftersom det är för krångligt.
Spelet tar som sagt tid att spela också, i synnerhet med nya spelare. Om nya spelare är med bör man spela max två, tre stycken, för det tar flera timmar att spela och kanske 50% mer tid när nybörjare är med. Oftast kan det vara rekommenderat att ta paus och låta spelet stå ett tag.
Missförstå mig dock inte, spelet är roligt, men man måste ta det för vad det är och inte förvänta sig att det är ett snabbspelat spel med mycket konflikt för det är det inte. Roligast blir det när man är två till tre stycken som kan spelet och kan spela snabbt. Det blir dock mycket individuellt rullande kan sägas.
Kortfattat är Runebound ett ganska kul spel som man inte orkar spela så ofta på grund av tid och brist på engagemang mellan spelarna, men är man medveten om dessa problem och fortfarande är sugen kan spelet rekommenderas varmt. Förvänta er dock inte att alla era vänner orkar spela klart det!
Skriven 2009-03-09 av: Howrie, betyg = 6
Underbart spel, komponentbrister
Jag ska försöka vara kortfattad (edit det gick visst inte så bra). Det finns mycket att säga om detta spel och det mesta har redan sagts av andra (och ofta bättre än mig). Gå till BGG om du är intresserad av detaljerade beskrivningar av spelet.
I korthet:
De goda nyheterna:
Ett fruktansvärt bra spel -framför allt för fans!
Väldigt varierande omgångar -inget parti blir sig exakt likt!
Snyggt -allting ser riktigt bra ut, speciellt de 24 skeppen imponerar!
De dåliga nyheterna:
Tveksam kvalité på flera komponenter med tanke på spelets pris -tunna kort (kräver nästan sleeves)och brickor, tröga eller helt låsta clix på skeppen plus andra småsaker
Den längre historien:
Spelet går kortfattat ut på att som antingen Federation eller Klingon utforska kartan och försöka få tio poäng innan sin motståndare. Det kanske låter lite torrt, men det är det inte. I början på omgången drar man slumpvis vilka skepp man får (i regel 2-4 per person beroende på skeppens storlek), vad skeppen är bra på avgör vilka uppdragskort man får. Lilla Equinox är till exempel bara bra på science medan stora starka Enterprise E även ger combat och influence missions. Generellt får man som Federation flest science missions medan man som Klingons får flest combat. Detta varierar dock från gång till gång och detta är lite av charmen med spelet. Ena omgången kanske man försöker stråla ner away teams på obeboliga planeter och forska i nebulosor medan ens motståndare försöker hinna ikapp ens skepp och förstöra dem. Nästa omgång kan rollerna vara ombytta.
Varje runda känns i regel som ett avsnitt från någon av TV-serierna, vilket gör detta till ett nästan obligatoriskt köp för fans. Spelet går precis som Star Trek inte bara ut på strid, utan också på utforskning, vetenskap och slumpartade möten. När du i godan ro åker med ditt skepp kanske du stöter på Q eller råkar få tribbles ombord! Icke-fans har också en hel del att hämta, men bör antagligen se till att få provspela först på grund av den höga prislappen. Spelet är en salig blandning av ren strategi och slump vilket gör att det passar de flesta. Reglerna kan verka komplicerade vid en första anblick (och regelboken kan vara svår att hitta i) men är inte särskilt svåra när man väl börjat spela.
Det som framför allt tynger spelet är bristen i kvalité på komponenterna. Korten är tunna och lär ta mycket stryk vid mycket spel. Om man ska plasta in dem eller ej är förstås en smaksak, men om man ogillar slitna kort bör man definitivt överväga det. Det rör sig om ca 350 kort dock så betänk att detta blir en extra kostnad. De hexagonformade spelbrickorna är också de rätt tunna och borde varit mycket tjockare. Om man bara är rädd om dem när man blandar borde dessa inte slitas så mycket, de hanteras ju inte lika mycket som korten. Skeppen är visserligen väldigt snygga och clix-tekniken är häftig i grundtanken men fungerar inte särskilt bra. Tanken är att man ska vrida vid foten på skeppen för att ändra vilka system som får mest kraft (all power to the engines osv). På drygt hälften av mina skepp var clix-funktionen helt låst eller svår att vrida, dessutom är det svårt att se siffrorna. En bättre lösning är att ta gem och markera skeppts inställningar direkt på korten istället. Trögheten ska gå att fixa men det är inte helt lätt och istället för att råka ha sönder dem använder jag de mycket effektivare gemen. Tärningarna som följer med en rätt små och tråkiga, men de flesta spelare borde ha bättre hemma att ersätta med. Man kan tänka sig ett scenario där tillverkaren kunde struntat i (den icke-fungerande) clix-funktionen och istället fixat bättre kort och tärningar. Med tanke på priset är komponenterna inte förlåtliga.
En varning! Inga av mina skepp var trasiga (om man bortser från clixen), men det finns mycket rapporter om brutna skepp på BBG. Ett vanligt problem verkar vara att korten är dåligt inpackade och hamnar i hela lådan. Ni kan föreställa er vad som händer med ömtåliga plastskepp då. Wizkids ersätter trasiga skepp, men jag bad World of Boardgames att kolla att mitt ex var intakt innan de skickade det (återigen stort tack för detta!). Man ska vara medveten om de känsliga korten och clixen men även att annat kan vara trasigt vid leverans.
Slutligen, ett väldigt, väldigt bra spel där en hel del dåliga beslut gjorts när det gäller komponenterna. Trots detta rekommenderar jag fans av Star Trek att köpa om plånboken räcker till. Så länge ni har någon/några att spela med kommer ni antagligen ha kul med detta i år framöver! Expansioner är dessutom i planeringsfasen även om inget är spikat i skrivande stund.
edit: Efter att ha spelat varianten för fyra spelare känner jag att jag bör tillägga att spelet fungerar allra bäst på två personer. Fyra går fortfarande bra, men två är överlägset. Bör även tillägga att spelet är 1vs1 eller 2vs2, men med modifierade regler borde både 2vs1 eller alla mot alla gå.
Skriven 2011-11-09 av: Howrie, betyg = 10
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.