Slumphämmad strategi
Cave troll tillåter en hel del strategiskt tänkande. Man behöver verkligen planera vad man tänker göra och hålla sig till den planen. Det hela får dock förhinder eftersom man plockar fram sina figurer slumpvis. Du kan ha en jättabra plan, men så får du inte fram din riddare, som du hoppades på och därmed funkar inte planen.
Inte så mycket humor, men ändå ett skapligt sätt att fördriva en timme. Man kan ju inte alltid spela Citadels... ;)
Skriven 2006-01-11 av: Belanor, betyg = 6
Roligare ju fler man är
Det här spelet ger valuta för pengarna. Varken förpackningen eller innehållet ser mycket ut för världen, men det är givetvis bättre än så.
Med enkla medel (kort och några marker) ger spelet underhållning, skratt och tankemöda. Det är lätt att leva in i det och sitta på helspänn, runda efter runda. Man kanske har lagt upp en plan och den kanske ser ut att vara på väg att lyckas. Man är på väg att vinna då spelet plötsligt vänder och så vinner någon annan. Det fina i kråksången är att om så sker så beror det inte på tur utan på tajming. Man måste göra rätt val och rätt åtgärder i rätt ögonblick, annars blir åtgärden verkningslös.
Jag har haft mycket roligt med detta spel. Tycker dock att man bör vara minst 4 spelare för att ha det riktigt skoj. Ju fler desto bättre. Och här finns spelets riktiga styrka: man kan vara upp till 7 spelare (8 i expansionen).
Mycket trevligt!
Skriven 2005-12-28 av: Belanor, betyg = 8
Spel med skadeglädje
Ett enkelt spel. Det finns ungefär 15 olika sorters rumsbrickor. När du har lärt dig vad de innebär så kan du spela.
De 6 olika hjältarna man kan spela (och deras förmågor) är tyvärr alldeles för ojämna. Någon förmåga är spelavgörande medan en annan är intetsägande och obetydlig.
Dock så kan man fortfarande ha mycket roligt. Detta är ett spel som främjar småsinthet och skadeglädje. T ex kommer alltid ett tillfälle då någon har hittat 4 av de 5 guldmynt man måste ha för att vinna. Han märker då att alla spelare gaddar ihop sig för att stoppa honom. Senare kan han tillhöra pöbeln som gör vad de kan för att hindra en annan spelare från att vinna.
Spelet fungerar bäst på 4-6 spelare.
Skriven 2006-01-11 av: Belanor, betyg = 6
Kunde varit roligare.
Ett brädspel i D&D:s fantasyvärld borde kunna vara hur roligt och varierande som helst. Detta blir dock mest tjatigt.
Det är svårt att sätta fingret på vad som är fel, men det känns som att uppdragen är likadana hela tiden. Det hjälper inte ens att monstren blir svårare och svårare. Fortfarande enformigt.
En positiv sak är dock tärningarna som innebär både säkerhet och slump. Man kan leta upp saker som sällan gör mycket skada, men heller aldrig för lite. Eller så väljer man sådana som kan göra mycket skada, men de riskerar också att göra nästan ingen skada alls.
Vill du ha ett brädspel där du får slå ihjäl monster, skaffa vapen och utrustning och utveckla din figur så rekommenderar jag hellre Mutant Chronicles:Kampen om citadellet och jag skulle tro att Doom och Descent är bättre, även om jag inte testat dem ännu.
Skriven 2006-01-11 av: Belanor, betyg = 5
Otroligt!
Det mesta har redan sagts om detta underbara spel, men jag vill tillägga litet.
De flesta spel man spelar är underhållande, det är ju trots allt därför vi spelar dem...
Men jag trodde aldrig att jag skulle sitta och gapskratta vid ett speltillfälle, men det var precis vad Roborally gav; massor av skratt!
Och givetvis finns det plats för taktik och tur i lagom mängd också.
Skriven 2006-02-21 av: Belanor, betyg = 9
Simpelt, men expansivt.
Det här spelet är mycket lätta att lära sig. Nästan för lätt, faktiskt, för det finns inte stora möjligheter till taktiska drag och vinnande strategier.
Roligt blir det tack vare att det är lätt att förändra. Hade man inte roligt vid ena speltillfället så kan man ändra på reglerna till nästa. Flera tilläggsregler finns beskrivna i regelboken och jag rekommenderar att man använder ett par av dem.
Som regelboken säger så är spelet roligast på 3-4 personer, även om det går att spela på 1 (!) till 6 pers. Är man för många så blir det lite väl mycket väntan.
Speltiden skulle jag vilja sätta till 45-60 min/spelare.
Min slutsats är att jag är nöjd med köpet och tänker leta upp expansioner.
Skriven 2006-01-08 av: Belanor, betyg = 7
Tidskrävande
Jag tycker inte att 4 timmar räcker för att hinna igenom detta spel. 4-6h hade nog stämt bättre.
Det gör dock ingenting då det är roligt och ger mycket övningar i strategiskt tänkande. Detta gör dock att man bör spela en mot en eller två mot två. Spelar man en mot två så måste de två diskutera sina strategier, medan den ensamme kan hålla det i huvudet och inte avslöja något.
Det är också intressant att de båda sidorna är så olika. De onda ska inrikta sig på militär makt, medan de goda bör sätta sitt hopp till att ringen blir förstörd. Påminner om en bok och någon film... ;)
Reglerna är detaljerade och finns därför i en enklare och en mer avancerad variant. Det tar ett tag att läsa igenom regelboken, men det är värt mödan.
Min gissning är dock att man uppskattar spelet bäst om man uppskattar Sagan om ringen-världen med allt vad den inbegriper.
Skriven 2006-01-11 av: Belanor, betyg = 8
Rolig rollspel/brädspel-hybrid.
Först: lådan. Att se den stora härligheten bygger upp förväntningarna på innehållet.
Spelet har massor av delar och jag hade aldrig kunnat hålla ordning på de olika markörerna om det inte varit för de återförslutningsbara påsar som WoBg skickade med. Tack för det!
Man får läsa reglerna ett par gånger för att förstå ordningen och symbolernas betydelse. Spelet är ändå mycket lätt att komma in i och med en testomgång så kan man snart ge sig in i de taktiska tankebanorna.
Spelet är mycket väl balanserat och man har lika stor chans att bli en vinnare oavsett vilken klass man väljer att spela.
Ett par nackdelar kommer jag på:
Uppdragen kommer att bli väldigt bekanta. Hade inte skadat med fler.
Eftersom man spelar "onda" mot "goda" och sidorna måste vara balanserade så är spelet roligast om man är 4 eller 6 personer (eller kanske 2). Om man är ojämnt antal så har någon två figurer att skapa en "karriär" för.
Till sist: speltiden. 3-7h plus upp- och nerplockning.
Skriven 2006-01-08 av: Belanor, betyg = 9
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.