Mage Knight
Mage Knight
Varje spelare (1-4 spelare) tar rollen av en mäktig Mage Knight som skall utforska och erövra delar av The Atlantean Empire, vinna följeslagare och bygga sin makt genom att utöka sin kortlek med nya kort. Spelplanen startar med bara en ”tile”, så det finns mycket att utforska.
Det som är riktigt bra är att det här spelet lyckas kombinera brädspel, deckbuilding och lite klassisk rollspelskänsla. Vid första anblicken kan det se ut som att det är lite väl många olika mekaniker i spelet- men det funkar riktigt bra. Man bygger sin lek, under spelets gång (man startar med 16 kort), med kort som gör att man kan förflytta hjälten, inspirera trupper att slå följe med sin hjälte, slåss mot monster, belägra städer samt kasta besvärjelser och använda artefakter. Trots detta så är det inget kortspel, även om kortbyggeriet är en stor (och rolig) del av spelet- kortens utseende hjälper till.
Man flyttar också omkring sin hjälte på spelplanen och utforskar nya delar av världen, slåss mot fiender, besöker platser osv. Tillsammans med detta så blir man också bättre och levlar genom att vinna ”fame”
och ”reputation”.
Mycket bra fantasy-känsla i spelet. Att utforska landskapet, samla trupper, bygga sin makt (med kort), kasta besvärjelser och slåss mot fiender som orcher, trollkarlar och drakar känns väldigt tematiskt och stämningsfullt. Detta är kanske det bästa fantasytematiska spelet på marknaden.
Utseende/Innehåll/Komponenter
WOW!!! Spelkomponenterna (de flesta) i detta spel är superkvalitet.
Kort- Fantastisk snygga kort och många kort.
Figurer- Snygga, färdigmålade figurer och stadsmarkörer (med HeroClix-funktion). Figurerna är inte superbra målade, men de ger en fantastisk känsla till spelet.
Markörer- Vanliga pappmarkörer som är OK. Hade fienden mm också varit färdigmålade figurer (med HeroClix) hade det varit fantastisk, men det hade antagligen gjort spelet väldigt mycket dyrare. Man får hoppas att det kommer en sådan expansion i framtiden
Spelplan- ”Tiles” som man pusslar ihop, vilket gör att spelplanen blir olika varje gång. Snygga ”tiles” som blir en riktigt trevlig spelplan.
Tärningar- Små söta mana-täningar av god kvalitet. En bra spelmekanik är att det finns en gemensam manapool som alla spelare kan utnyttja under sin runda.
Regler
Många och relativt komplicerade regler och regelhäftet och walkthrough-häftet är skrivna med alldeles för litet typsnitt och inte heller jättebra layout. Som varande en herre med rätt begränsad synförmåga så valde jag att leta reda på en bra regelgenomgång på youtube, vilket jag fann. Jag kan starkt rekommendera Ricky Royal/Box of Delights genomgång (visserligen 10 avsnitt, men väldigt bra). Efter att ha sett den så var det mycket lättare att förstå och hitta i regelböckerna.
Det skall dock sägas att när man väl förstått reglerna så känns de ganska självklara och man kan lära sig spelet genom att spela det med hjälp av walkthrough-häftet (vilket också verkar vara meningen, eftersom man praktiskt taget inte kan lära sig spelreglerna med endast regelhäftet).
Trots detta så är spelet fantastiskt bra och jag tror jag gett det en 9:a om det inte var för de inledningsvis rätt krångliga reglerna.
Betyg
8 av 10
Skriven 2014-02-23 av: Kane, betyg = 8
Intriger och blod
Spartacus: A game of Blood and Treachery
Spelet
Varje spelare spelar en Dominus (som basar över en familj) i det romerska Capua, som dels intrigerar mot andra Domini och dels driver gladiatorskola (Ludus), vilket innebär att spelet innehåller både politiskt fulspel och blodiga tvekamper i arenan.
Varje spelrunda av Spartacus består av fyra faser- Upkeep, Intrig, Marknads och Arena. Upkeepfasen är en cleanup efter föregående runda. Under intrigfasen spelas alla intrigkort och pakter inleds och bryts. (TIPS: titta noga på din specialförmåga och kom ihåg att använda den under denna fas om möjligt). Intrigfasen är oftast huvuddelen av spelet. Marknadsfasen är den fas då man bjuder på utrustning till sina gladiatorer och nya slavar och gladiatorer, samt byter och köper saker av varandra och avslutningen, Arenafasen, är när en ensam familj står värdar för ett gladiatorspel och två gladiatorer möts i arenan (upp till fyra gladiatorer med expansionen). Budgivning förekommer även i Arenafasen vilket ger ännu ett tillfälle för rävspel och förräderi.
Huvuddelen av spelet är intriger och handel med mycket interaktion med de andra spelarna och knivar i ryggen och tillfälliga samarbetspakter. En väldigt bra spelmekanik är att vissa intrigkort kostar för mycket inflytande för att man skall kunna spela dem själv, vilket innebär att man måste hitta en kompis som tillfälligt lånar ut sitt inflytande för att du skall kunna spela det (mutor är OK). Buden i Marknadsfasen är dolda vilket gör det ännu bättre (man måste innan budgivning berätta hur mycket guld man har totalt dock). Arenafasen är nästan som ett minispel i spelet, vilket fungerar väldigt bra.
Den ”familj” som når 12 inflytande först vinner (oftast).
Spelet känns tematiskt och jag rekommenderar också TV-serien. Spelet fick mig att vilja se serien och inte tvärtom, vilket måste vara något positivt.
Utseende/Innehåll/Komponenter
Kort- Snygga kort med bilder från TV-serien. Bra kvalitet och enkla att förstå. Intrigkorten kan med fördel plastas in eftersom de hålls på handen.
Pappmarkörer- Mynten och de få markörerna man använder hade kunnat få vara i plast eller metall för att öka känslan, men de duger bra som de är.
Figurer- plastfigurer av hyfsad kvalitet (omålade), som ger en tillräckligt bra känsla.
Spelplanen- snygg och enkel och används egentligen bara under Arenafasen.
Tärningar- Vanliga tärningar (T6:or) i bra kvalitet och i gott om dem. Med expansionen har man mycket fler tärningar än man någonsin behöver, vilket är riktigt generöst.
Regler
Jag tycker reglerna är väldigt bra och tydligt skrivna. Har man väl läst och förstått reglerna behöver man väldigt sällan konsultera regelboken igen.
Expansionen gör spelet bättre. Att kunna spela upp till sex spelare som intrigerar mot varandra och med upp till 4 gladiatorer i arenan gör det så mycket bättre (och då är ändå grundspelet bra)
Betyg
8,5 av 10. Mitt favoritspel 2013 (även om det kom ut 2012)
Skriven 2014-02-23 av: Kane, betyg = 8
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.