Välgjort
Sjukt välgjort brädrollspel med otroligt mycket potential - om man bara lyckas lära sig alla reglerna, vilket tar sin lilla tid... Men det finns mycket att göra och det för ALLA klasser också - allting hänger på att hela gruppen samarbetar både innanför och utanför rymdskeppets väggar. Hitta en bra spelgrupp och framförallt en engagerad och påläst spelledare och ni har ett mäktigt rymdäventyr framför er.
Skriven 2008-06-16 av: ConraDargo, betyg = 8
Spelet som spelar dig/er
Man ska vara medveten om att det här spelet kräver lite av sin/sina spelare för att vara underhållande, istället för att kännas aningen frustrerande eller rent utav tråkigt. Det är ett spel som spelar DIG mer än vad DU spelar spelet, på grund av slumpen och spelets upplägg.
De beslut man fattar har främst att göra med förberedelserna inför spelomgången, när man bestämmer utrustning och hur mycket mat man vill bära med sig osv. Huruvida den utrustningen sedan kommer att komma till någon faktisk användning eller ej kan man inte råda över, inte ens lite. Välj en region att utforska och slumpa fram vad som finns där, inklusive farlig eller mindre farlig terräng. Försök promenera runt på "Matrixen" och hitta sådant som ger poäng - utan att råka dra en massa hiskeliga incidenter eller rulla dåligt med tärningen när du ser vad utfallet av diverse händelser blir.
Vad spelet gör är att förse spelarna med en massa halvt lösryckta, plötsliga händelser som man väver in i en egen berättelse om sin expedition. Således blir det viktigt att leva sig in och försöka måla upp en levande bild av vad som just hände dig och din expedition.
Eftersom spelet innehåller ett par roliga spelarinteraktioner såsom avundsjuka, "otur" och skamsenhet betyder det att det gör sig bättre på flera än bara 1 eller 2. Inte bara för sagda interaktiva bitar utan också för att det är lättare och roligare att måla upp ett scenario när där finns andra att dela din berättelse med.
Var också beredd på mycket bläddrande fram och tillbaka i regelboken på grund av alla tabeller som finns och den myriad av saker som kan hända en, som är omöjligt att lära sig utantill.
Skriven 2021-09-12 av: ConraDargo
Stämningsfullt och klurigt
Lämna det till FFG att göra ett spel om LoTR som verkligen andas rätt atmosfär och är roligt att spela. Med sitt senaste mästerverk bevisar företaget än en gång hur de står på toppen av alla utgivare samt utvecklare av sällskapsspel.
Middle-Earth Quest är både roligt att spela, lätt att förstå sig på, rinner på fint när väl alla har har klart för sig hur spelmekaniken fungerar, och erbjuder väldigt mycket strategi och planerande. Otroligt välgjort med lika mycket att göra för vardera sida och en skön stämning över spelet.
Skriven 2009-11-11 av: ConraDargo, betyg = 9
Spännande slump- och spelmoment
Silent Victory är ett så kallat wargame och spelet innehåller gott om pappersmarkörer. Dock är spelplanen inte en jättelik världskarta med hexagoner, utan är istället ett flertal dubbelsidiga pappersark med tabeller. Det medföljer också ett par olika ubåtsark av samma A4-storlek och spelaren väljer en av dessa ubåtar att sjösätta, för att åka ut på patrulluppdrag med. Silent Victory handlar nämligen om att som ensam spelare bemanna en ubåt ute på Stilla havet under andra världskriget, och sänka så många japanska fartyg som möjligt. Uppgiften är förstås långt från riskfri eftersom många av fartygen har en eskort som slår tillbaka mot spelaren så snart som torpeder har avfyrats. Beroende på omständigheterna kan ubåten råka upptäckas innan avfyrning och då är det bara att hoppas på det bästa.
Till en början kan reglerna för ett sådant här spel kännas både tungrodda och förvirrande, men även om regelboken till en början kanske verkar överambitiös och krävande med sitt paragrafiska upplägg, så är reglerna tvärtom väldigt praktiskt upplagda – när huvudvärken av att ha blivit överväldigad väl har lagt sig. Upplägget tillåter en dessutom att spela medan man lär sig och ta saker allteftersom de introduceras, eftersom reglerna hela tiden så prydligt hänvisar till den paragraf där man kan utläsa mer om till exempel utförandet av en nattattack, eller när eskorter attackerar. Detsamma gäller alla tabeller och pappersmarkörer som spelet utgörs av. Systemet är förvånansvärt lätthanterat bara man förstår det och kommer över den där första panikkänslan av att det finns så många komponenter och mycket text att läsa.
Den sista meningen i det förrförra stycket sammanfattar faktiskt det mesta av Silent Victorys spelmekanik, då omständigheter och slump är vad som styr det här spelet och det är därför det är så pass enkelt att spela, men också bidrar till en oförutsägbar svårighetsgrad. När ens ubåt lämnar hamnen och skall ut på patrulleringsuppdrag så bestäms allting av tabeller och tärningsslag. Två helt vanliga, sexsidiga tärningar talar om vilket hav man befinner sig på, vilket i sin tur påverkar vilken av alla tabeller som man ska hålla ögonen på – när man därefter slår fram vilken typ av händelse eller drabbning som sker ute på havet. Det kan vara ett luftanfall, ett ensamt fartyg eller fartyg som är under eskort. Fartygens storlek samt typ är det också tärningarna som bestämmer, liksom huruvida de torpeder du avfyrar kommer att träffa eller ej och vilken skada de i så fall orsakar. Storleken på fartygen betecknar hur många träffar som krävs för att någonting skall sjunka och det är bara sänkta fartyg som man får poäng för – räknat i antalet ton. Om spelaren inte lyckas sänka alla de fartyg som drabbningen har resulterat i så kan man få utföra fler attacker, men inte utan att först kontrollera huruvida en eskort dyker upp i området eller om den existerande eskorten lyckas finna ubåtens position, och därmed attackerar med sjunkbomber.
Och allt detta rullar bokstavligt talat vidare på precis samma sätt som allting annat i spelet. Spelaren tittar på rätt tabell för ändamålet, slår tärningar, fattar beslut och slår sina tärningar på nytt för att se utfallet av sina handlingar. Detta kanske låter som en högst banal upplösning och typ av spelmekanik, men faktum är att den stora slumpfaktorn till trots så blir varje tärningsslag ändå väldigt spännande. Besluten kan kännas förvånansvärt svåra när det kommer till huruvida en ny attackrunda är värd att inledas eller om det är bättre att segla vidare och hoppas på fler drabbningar, kanske eskortfria sådana den är gången. Och när ubåten väl är tillbaka i hamn igen – efter ett bestämt antal drabbningar – såväl bedöms som belönas spelarens prestation utefter vad som har blivit sänkt och hur det ser ut för besättningen ombord. Skrovet samt ubåtens utrustning blir då även reparerad vilket får månaderna att förflyta och man har 3½ år på sig att göra så bra ifrån sig som man kan. Efter denna tid, eller om ens ubåt någon gång blir sänkt, räknar man ihop viktvärdet på alla sänkta fartyg och får sin totala poängsumma, vilket blir någonting att försöka bräcka nästa gång man spelar.
Silent Victory: U.S. Submarines in the Pacific, 1941-45 är ett av de enklare krigsspelen att sätta sig in i med lagom mycket att hålla reda på. En stor portion slump utelämnar spelaren förvisso till sitt öde snarare än att ge känslan av hur man har full kontroll över läget, men fortfarande behöver många viktiga och avgörande beslut fattas i patrullerandet av Stilla havet. Slumpen bidrar dessutom till en spänning av hur någonting alltid kan hända och råka gå fel, samtidigt som det förenklar spelet. De till synes överväldigande reglerna visar sig snart vara enkla att hålla reda på och tabellerna är bra verktyg för att snabbt få den information man är ute efter. Ett spännande spel för en spelare (med ointressanta regler för två) som erbjuder lagom variation och därför är en bra inkörningsport för så kallade wargamers.
Skriven 2017-03-14 av: ConraDargo
Förjäkla roligt spel det här - blandar det överkomplicerade Battlestations med RoboRally och gör någonting som är både enkelt att spela men med en rolig, kaotisk stressfaktor. Ett tätt samarbete är A och O för att man ska överleva i detta farliga rymdäventyr.
Skriven 2009-07-13 av: ConraDargo, betyg = 8
Ett fantastiskt spel
En fantastisk tablåbyggare som är lika roligt på en spelare som två eller fyra! Må se ut att vara "mycket" och det må ha en prislapp därtill också, men det här är ett strategispel som alla kan lära sig.
Praktiskt uppdelat i tre eror där varje era introducerar nya saker, och poängen kan svänga kraftigt från en era till nästa så där finns alltid utrymme för att komma ikapp - så länge som man verkligen jobbar mot att sätta stopp för ledarens framfart.
Stiligt, jordnära, enkelt, clean design och gedigen spelmekanik. Ett spel väl värt att titta närmare på om man tycker om tablåbyggande, hand management och upptäckande i rymden.
Skriven 2021-09-08 av: ConraDargo
Mer variation till varje spelare
En riktigt bra expansion som gör att varje spelare får någonting unikt till sig, i och med ett eget Corporation-spelbräde som såväl förändrar uppstarten som förser en med specialregler för varje era. Man får också möjligheten att ändra sin vinstpoäng när man väl kommer till den tredje eran!
Ventures gör också väldigt mycket för den dummy-spelare man möter i sololäget, som härigenom blir mer konsekvent i sitt agerande. Också detta ett mycket bra tillskott, samt att Corporation-brädena är kompatibla med sololäget - för att skapa ytterligare variation och intressanta utmaningar.
Kort och gott en oerhört bra förlängning av ett redan förträffligt spel, givet att införskaffa!
Skriven 2022-09-09 av: ConraDargo
Fantastisk adaption
Det här syskonet till Starfarers of Catan är verkligen en helt perfekt adaption för två spelare! Är precis så roligt som det ser ut att vara med helt otroligt mycket att göra och väldigt bra replay-värde. Kan mycket väl vara det absolut bästa och roligaste som jag har spelat på två spelare - helt enkelt genialt gjort :)
Skriven 2008-06-16 av: ConraDargo, betyg = 9
Underbar spelmekanik
Spelmekanik i Stronghold är den stora faktorn för vad som gör det här spelet så himla bra; att när den invaderande spelaren bygger upp sin armé inför drabbningen som sker i slutet av varje omgång, så får försvararen samtidigt resurser av det att bygga upp ett försvar som man i realtid baserar på motståndarens strategi.
Det och de oändliga kombinationerna av utrustning som den invaderande spelaren har till sitt förfogande inför varje ny spelomgång.
Klockrent gjort. Det enda negativa är väl den något svårtolkade regelboken, men bara man provspelar 1-2ggr så lär man sig allt eftersom och uppstår några frågetecken hjälper förstås forumet på BoardGameGeek.com väldigt mycket - med såväl officiell som inofficiell FAQ och en aktiv utvecklare som svarar på frågor.
Skriven 2009-11-23 av: ConraDargo, betyg = 8
Bra gjort!
Faktiskt över min förväntan - väldigt varierande och bra frågor som inte är alltför svåra, särskilt inte om man bara ser till att uppdatera sig lite innan man börjar spela (dvs se om alla filmerna). Mycket bra gjort DVD-mässigt också; en läcker touch till det hela som gav TP ett ordentligt lyft i mina ögon :)
Fast utslagsfrågorna var däremot verkligen toksvåra. T.o.m extrema SW-nördar förvarnas :S
Skriven 2007-12-21 av: ConraDargo, betyg = 7
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.