En underbar Dungeon Crawler
OBS! Denna recension skrevs när 1st Edition var den aktuella versionen av spelet. Jag har inte spelat 2nd Edition. Av vad jag hört så ska 2nd vara en "lättare" version av 1st, men för en bättre åsikt från någon som faktiskt har erfarenhet från 2nd rekommenderar jag att du inte begränsar dig till den här recensionen.
Descent: Journeys in the Dark är ett helt underbart spel för alla som älskar dungeon crawlers. När du spelar Descent spelar du antingen som den onda Overlorden då en av dina dungeons precis har blivit invaderade av de andra spelarna, 2-4 stycken hjältar (OBS! Descent KAN spelas av två personer. En av er kommer då kontrollera flera hjältar). Värt att observera här är att Overlorden INTE är en Dungeon/Game Master. Här finns minsann ingen kärlek mellan spelarna; Hjältarnas uppgift är att storma grottan, stjäla skatter och döda monster. Som Overlord är uppgiften att till varje pris stoppa hjältarna (med monster eller fällor, varför inte förvandla en av dem till en apa?). Men även om Descent är ett alla-mot-en-spel är det även väldigt belönande att förlora som Overlord; du fick precis guida dina vänner genom ett storslaget äventyr.
I lådan finns det som får alla våra inre 12-åringar att nästan börja gråta. Spelet kommer fullt laddat med plastminiatyrer, dungeon tiles, tokens, tärningar och kort. Även om det senare visar sig att du inte gillade Descent i sig, är grejerna du får med det nästan värt det i alla fall. Du får också en regelbok som förklarar det mesta (mer på detta lite längre ner) och en Quest Guide med 9 olika quests att välja från.
Men okej, inget spel är väl perfekt. Vad är minusen? Det finns tre som är värda att ta upp.
1) Speltiden. Ett quest kan lätt ta uppåt 4 timmar att klara av. Descent är förvisso är ett spel som är värt att lägga mycket tid på men för vissa kan detta bli lite väl matnyttigt. Och planerar du att lägga undan det och fortsätta nästa helg, se till att ha ett stort bord som inte används av någon annan då Descent tar plats.
2) Då reglerna visserligen täcks bra av regelboken kommer det till en början konstant komma upp regelfrågor (och efter er första spelomgång kommer ni vid omläsningen av reglerna hitta flera fel ni gjorde). Detta kan till viss del kontras genom att ladda hem Fantasy Flight's FAQ, men även efter det kommer det komma vissa frågor som ni inte kommer hitta något svar på. Jag kan varmt rekommendera att registrera sig på boardgamegeek.com (helt gratis), då det där finns väldigt många trevliga Descent-spelare som gärna kommer hjälpa er med alla frågor. Här finns också flera bra artiklar om strategier, tips och liknande. Länk finns längre upp på den här sidan.
3) Slutat av vissa quests kan bli lite antiklimaktiska. När hjältarna väl fått tag i skatter på guld-nivå kan de ofta bli något i stil med köttkvarnar. Även det slutgiltiga bossmonstret kan med rätt vapen krossas på några tärningskast.
Trots dessa minus är Descent ändå ett alldeles fantastiskt spel som du inte kommer ångra att du lagt tid och pengar på. Av mig får Descent: Journeys in the Dark en 9:a.
Skriven 2011-07-06 av: Cizak, betyg = 9
Inget att klaga på
En gammal klassiker. I 4 i rad gäller det att... ja, få fyra i rad. Skillnaden mellan att bara sätta ringar och kryss på papper är dock att du nu också har gravitationen att jobba med, det vill säga dina brickor faller ner i en kolumn. Detta ger spelet en ny tvist då det inte alltid går att lägga brickan precis där du vill ha den, på grund av att det kanske inte ligger en bricka under där du ville lägga din.
4 i rad är ett väldigt kul spel för lite mindre barn och för den som bara vill slå ihjäl några minuter. Som betyg sätter jag en 6:a.
Skriven 2011-07-21 av: Cizak, betyg = 6
En tråkigare version av Yatzy
I Kasta gris ska du som namnet säger kasta två små plastgrisar. Hur dessa hamnar avgör sedan hur många poäng du får (i manualen finns bilder att gå efter). Sedan kan samma spelare välja om han vill fortsätta kasta eller ge turen till nästa spelare. Anledningen till att sluta kasta är att man kan råka kasta grisarna i ett sådant läge att du förlorar alla poäng du samlat den turen. Spelet slutar när någon får 100 poäng.
I det lilla fodralet får du två pennor, två plastgrisar, en manual och ett block att skriva poäng i. Allt är fint organiserat och det är inga problem att få ner sakerna i lådan.
Jag skulle väl inte kalla Kasta gris ett fruktansvärt dåligt spel, men det blir väldigt gammalt väldigt fort. Som resespel kan det vara trevligt att ha, men en Yatzylåda tar inte heller så stor plats. Och det är just dit jag vill komma: Vill du kasta någonting, kasta tärningar. Köp hellre Yatzy. Kasta gris får av mig en 4:a i betyg.
Skriven 2011-07-21 av: Cizak, betyg = 4
Om din berättelse behöver en ram
Rory's Story Cubes är inte riktigt ett spel, utan mer ett kul verktyg för att skapa historier. I lådan finns nio stycken sexsidiga tärningar med olika symboler istället för pluttar. Man kastar dessa tärningar och ska sedan berätta en historia baserad på bilderna som kommer upp. I reglerna finns förslag på hur man kan bygga upp den men det går alldeles utmärkt att själv mixtra och blanda med vad som är tillåtet. Spelet har inget mål och ingen vinner; Det går ut på att berätta en bra historia.
Lådan har en bra, praktisk storlek och kan stängas med ett smidigt magnetlås. Regler (de få som då finns) kommer i flera språk på ett ihopvikt papper. Tärningarna är lite större än de flesta tärningar men det är bra då det gör att man ser bilderna klart och tydligt. Bilderna är oftast tydliga med vad de föreställer men bara fantasin sätter gräns för hur du vill tolka dem.
Rory's Story Cubes får en 6:a i betyg av mig. Det är ett bra spel på det sättet att det är vad det försöker vara, nämligen ett verktyg för att underlätta och sätta igång skapandet av historier, men det är inget spektakulärt. Har du inga problem med att fantisera själv lär du inte behöva det här spelet för att komma igång med en saga.
Skriven 2012-01-02 av: Cizak, betyg = 6
Den perfekta expansionen?
Fantasy Flights första lilla expansion till Talisman 4th Edition kan mycket väl vara så nära perfektion man kan komma, expansions-vis. Om du känner att du vill krydda på dina Talisman-sessioner så pass mycket att det blir nytt, men fortfarande förblir Talisman är Reaper den expansion du ska skaffa först.
Allt du får i lådan kan du läsa under "Beskriving (Tillverkarens). Jag ska bara säga så mycket att allt är helt underbart. De nya karaktärerna håller sig tjusigt balanserade mot de 14 originalen, de nya äventyrskorten nästan fördubblar din korthög och ger dig många nya monster, främlingar, händelser m.m. Samma sak med de nya magierna, och med 6 nya warlock quests (de originella 6 är inräknade i de 12 man får med) blir även warlock quests lite intressantare att ta på sig.
Den största förändringen är då såklart Döden (expansionen har trots allt fått sitt namn efter honom). Han kommer med sitt eget kort och miniatyr och får vandra runt på brädet tillsammans med de andra spelarna. När någon av spelarna slår en 1:a på sitt tärningskast tar han eller hon först sin tur som vanligt, men sedan får han också flytta Döden, precis som han flyttar en vanlig karaktär. Man slår tärningen och flyttar Döden så många steg. Skulle då Döden hamna på någon annan måste man först och främst peka på den personen och så kusligt man kan säga "You!" (jag svär på att detta står i reglerna). Sedan får den personen som Döden landade på slå en tärning och sedan konsultera Dödens karaktärskort för att se vad som händer. Vad du än gör, slå inte en 1:a. Vad du än gör...
Om Döden-konceptet inte låter som din grej, inga problem. Det är bara att låta bli att spela med honom. Vill du att han ska bli mer aktiv, inga problem. Bara ta till husregler om vid vilka tärningskast han ska aktiveras. Vill du spela grymt tar vissa till den husregeln att man inte får betala fate vid möten med Döden. Slå inte en 1:a, vad du än gör...
Vill du ha en expansionen som kryddar till Talisman, men behåller det som Talisman? Köp Reaper Expansion. Efter att ha spelat med den kommer bara baskorten göra att spelet inte längre känns komplett. Talisman (4th Revised Edition): The Reaper Expansion får av mig en välförtjänt 10:a.
Skriven 2011-07-13 av: Cizak, betyg = 10
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.