Historiskt intressant
Crusader Rex är ett spel som utspelar sig kring tiden för det Tredje korståget. Spelet börjar 1187, men innan slaget vid Hattin som ledde till katastrof för korsfarastaterna och förlust av Jerusalem. Härifrån har spelarna möjlighet att forma historien själva.
På ett bräde som visar det Heliga landet styr den ena spelaren frankernas trupper och den andra muslimernas. Sju städer är Victory cities och båda spelarnas mål är att kontrollera en majoritet av dessa vid spelets slut. För att uppnå detta har båda spelarna träblock som symboliserar emirer och nomader (för muslimerna) och korsfarare, turkopoler, riddarordnar och Outremerstaternas furstar (för de kristna). Blocken har en sida med information på och en tom sida. Således ser spelaren endast sina egna truppers information. Genom detta uppnås en ovisshet om motståndarens styrka.
Reglerna för förflyttning är logiska och enkla, men har ändå en del intressanta specialinslag. Man använder också kort för att avgöra hur många drag man får göra varje runda och vem som får göra först. Detta system fungerar mycket bra och ger en ytterligare taktisk dimension.
De mest avancerade reglerna är de som rör strider och belägringar. Dessa kan kräva ett par genomspelningar innan de sitter, men grunderna förstår man ganska fort. Dock blir det ett problem om man glömmer några av de till synes små specialreglerna kring strider eftersom dessa används för att balansera spelet.
Styrkan i spelet sitter främst i hur intressanta specialregler har implementerats. Dessa regler gör de två sidorna olika, men ändå relativt jämspelta. Muslimerna är generellt på offensiven, medan den frankiska spelaren får satsa mer på att hålla sina startpositioner. Vidare bidrar dessa regler till att ge historisk krydda till spelet genom att motsvara historiska händelser. Ett exempel på detta är dragandet av nya block i slutet av varje spelrunda. Muslimerna drar olika grupper av turkiska, kurdiska och arabiska nomader, medan de kristna drar bl a korsfarare och pilgrimer. Nomaderna dyker upp i olika av de muslimska kärnområdena, medan pilgrimerna anländer i kristna kuststäder. Korsfarablocken är dock det intressanta! Det finns tre engelska, tre franska och tre tyska block. För att ett lands korståg ska komma igång måste alla tre pjäserna dras, vilket motsvarar kampanjerna i Europa för att värva makthavare till korståg.
Spelet tar ganska lång tid att spela, men eftersom det endast inbegriper två spelare är tidsåtgången ändå betydligt mindre än i exempelvis Axis & Allies. Flytet är också bra och eftersom varje runda inbegriper ett mycket begränsat antal drag måste spelarna prioritera på ett intressant sätt.
En svaghet man kan peka på är att regelhäftet inte är idealt organiserat, utan måste läsas ett par gånger innan bilden klarnar ordentligt. Vidare kan initiativreglerna upplevas som något orättvisa, eftersom en styrka med bra initiativvärden som försvarar sig med lite tur kan mangla en jämnstor styrka. Detta gynnar framförallt saracenerna, men frankerna har användbara specialregler som balanserar även detta.
Spelet rekommenderas varmt, men för mig personligen kom en ganska stor del av behållningen från den historiska anknytningen, vilken hanteras på ett väldigt bra sätt. Den som inte är medeltidsintresserad ska nog snarare prova ett annat av Columbia Games blockspel som sätter detta grundsystem i en annan historisk kontext.
Skriven 2010-02-07 av: Guardian, betyg = 8
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.