Hej!
Jag behöver hjälp att välja ett krigsspel under lite märkliga förutsättningar.
Vi är ett gäng kollegor som tänkte starta upp ett krigsspel på jobbet som kan fortlöpa under en period (alltså 1 spelare gör ett drag och sen kan den andra spelaren göra sitt senare samma dag, eller nästkommande dag)
Vi vill att spelet stämmer in på följande:
*Turbaserat - Ett drag i taget (vi träffas inte på samma tider i fikarummet)
*Diplomati i fokus, vi vill skapa pakter under arbetsdagarna!
*ca 4-6 spelare, gärna välbalanserat och möjlighet att skapa/bryta pakter med alla de spelare som deltar.
*Det är också bra om man inte måste vara ett exakt antal spelare för att spelet ska vara balanserat och roligt
*Inte allt för tungt. Bland de intresserade finns både erfarna och oerfarna spelare. Så helst inte alltför komplicerade regler.
*Realistisk karta
*Åter igen: gärna stort fokus på diplomatin mellan spelarna.
Tack på förhand!
Skrivet av: Norton [2011-04-06 20:40:51]
Första tanken är såklart Diplomacy
/ Wookie - WorldofBoardGames.com
Skrivet av: Wookie [2011-04-07 08:25:45]
Diplomacy faller ju pga kravet om antal spelare. Har för mig att det kräver exakt 7 spelare. Annars hade det varit ett mycket lämpligt spel.
Kravet på att det ska gå att spela när inte alla är närvarande fäller som de flesta enklare krigsspel som kräver att motståndaren i en strid slår tärningar i försvar.
Jag undrar om inte Warrior Knights skulle kunna fungera. Sen om det är ett för komplicerat spel eller inte är ju en bra fråga.
Sen finns det ju så att säga "riktiga" krigsspel (konflikt simuleringar) men jag har väldigt lite kunskaper om sådana. Men de brukar vara riktigt komplicerade att spela. Svårt att veta vad någon egentligen menar med ordet krigsspel.
Skrivet av: magnusesko [2011-04-10 10:10:20]
I Warrior Knights (FFGs version) så görs inte dragen i vanlig turbaserad ordning utan med ett snillrikt kortsystem (med en del slump), tror inte att det är optimalt för det du beskriver.
Vad det gäller diplomacy så kanske det finns någon/några varianter på BGG som kan ta hand om det är problem med antalet spelare? (För det låter ganska mycket som att det vore det perfekta spelet för er annars.)
Skrivet av: ilgoga [2011-04-10 16:09:14]
Man måste inte vara 7 i Diplomacy. Man kan vara 2-7, men det blir bättre och bättre med antalet spelare och är klart bäst på 7.
/ Wookie - WorldofBoardGames.com
Skrivet av: Wookie [2011-04-10 16:18:41]
Det vore ju så mycket enklare om ni var ute efter ett vanligt eurogame :D
Jag är lite nyfiken på hur ni kommer att styra upp det hela. Är tanken att bara 1 kommer att närvara åt gången eller kommer ni att vara en grupp åt gången, typ de som har rast samtidigt? Med tanke på att ni har med oerfarna spelare. Det är jättelätt för de flesta att missa någon regel här å där.
Det som vore intressant med just Diplomacy är att ni alla kan prata med varandra under dagen, alla bestämmer sig för vad de vill göra och sen antingen träffas ni i början eller slutet av dagen och ser vad som händer eller så samlar en in lappar/email från alla spelarna och ändrar spelplanen därefter. Går ju att skriva nån rapport som alla kan läsa, en fördel med email. Enkla regler har det åxå.
Skrivet av: magnusesko [2011-04-11 00:43:58]
Tack för alla tips. Ska börja kolla upp lite.
Jo, jag har funderat på Diplomacy. Vi är lärare så våra raster/dagar ser ganska olika. Däremot har vi gemensamma dagar på onsdagarna. Blir det för långdraget om vi gör ett drag i veckan?
För att få med historielärarna måste nog det realistiska draget vara med. En del blir nog turned off av Fantasydrag
intresssant där magnusesko, där av kanske ett enklare spel är att föredra. Eller att vi kanske gör det första dragen gemensamt (alternativt träffas och spelar en runda en kväll innan projektet med lärarrummet startar.
Jag hade hoppats på ett spel som Diplomacy fast turnbaserat.
Någon som har ett Eurogame att rekommendera till oss? som ändå kan uppfylla några av mina krav?
/Norton
Skrivet av: Norton [2011-04-12 09:14:08]
Fördelen med eurogames är ju att de flesta är baserade på historiska fakta. De flesta tillåter dock inte pakter.
Endeavor kan mycket väl vara ett lämpligt spel för er, det skulle rent av kunna bli intressant med pakter, stöder 3-5 spelare, bäst på 5. Helt turbaserat, även striderna.
Cyclades är baserat på grekisk mytologi, så om ni gillar det lär det ju funka. Det har ett auktionssystem som är helt turbaserat. Det finns eventuellt utrymme för pakter. Antal strider är mycket begränsade men båda sidor måste rulla en tärning, går ju att den som är i tur rullar för försvararen.
Ni kan även kolla in Imperial, Imperial 2030 och Antike. De skulle mycket väl kunna funka bra för er. Möjligen att de passar in på alla era krav när jag tänker efter. Kom inte att tänka på dem förens nu.
Skrivet av: magnusesko [2011-04-12 12:02:36]
De där ska jag definitivt kolla upp.
Tack!
Skrivet av: Norton [2011-04-12 17:20:11]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.