Hej på er!
Som jag nämnt i en tidigare tråd sitter jag och arbetar med en egen spelidé. Jag har nu kommit en bra bit på väg och är i det läget att jag i det närmaste har första utkastet till grundregler som kan speltestas. Hoppas hitta tid att ta fram spelplan och övriga komponenter för att kunna påbörja det hela kanske i mellandagarna. Vad kan man bättre använda lite julledighet till än att speltesta :) ..jaha... kanske ska rådfråga min fru först oxå :P
Hur som helst - en av nyckelmekanismerna som måste fungera bra är stridssystemet. Spelet är ett gangsterspel som utspelar sig i 1930-talets chicago. Spelet kretsar kring respektive spelares Boss och hans/hennes närmaste krets - Familjen. Spelarna bygger upp olika verksamheter (så som bordeller, spritlager, vapen, spelhålor etc) i områden de tar kontrollen över. För att lyckas krävs goda kontakter (läs mutor) med stadens två domare och fyra polischefer. En stor del av spelet är vidare de "Händelsekort" som varje drag "triggar" olika händelser - polisrazzior mm. Vidare finns sk. "Action Cards" som spelarna kan köpa. Detta är kort som gör att de kan infiltrera, råna, muta, påverka poliser och domare etc till sin egna fördel eller motspelares nackdel.
Spelet är med andra ord till stor del "Card driven".
Nu till stridssystemet. Jag har vridit och vänt på olika idéer men har inte riktigt hittat det jag vill ha än. Spelet kommer vad gäller förflyttning och 'area control' likna t.ex. Shogun (http://www.boardgamegeek.com/game/221 ). Spelplanen kommer vidare inte vara översållad av enheter, utan kommer vara begränsad till spelarnas Boss och allt från fem till kanske tjugofem familjemedlemmar (fördelade på specialister, livvakter och småtjuvar) per spelare. Kartan kommer vara indelad i 51 olika områden/kvarter enligt Chicagos stadskarta vid 1930-talet.
Lång inledning men nu till frågan..... :)
Vad gillar ni för strissystem? Vad tycker ni är bra och dåligt? Jag vill ha ett förhållandevis enkelt stridssystem och har funderat på t.ex. att de olika enheterna ska ha unika värden som man sedan ska slå över/under för att träffa. Ett alternativ kan vara att jämföra de stridande parternas värden och läsa av vad man ska slå i en tabell (som i t.ex. WHFB).
Någon som har idéer/synpunkter som ni kan tänka er att diskutera?!
/Tege
Skrivet av: Tege [2006-12-05 08:46:13]
En liten fråga först.. hur är figurerna.. och speciellt deras hälsa.. är det på/av.. dvs levande eller död eller kan de ta skada? Eller är det kanske en del i det du vill diskutera?
Skrivet av: Wookie [2006-12-05 09:26:53]
Hej igen! ...jo det är väl en del i det jag vill diskutera. Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket fokus på ett tungt stridssystem så lutar det åt att ha på/av-principen. Det är ju dock möjligt att det finns bra andra varianter också, som folk sitter och pular på i stugorna. :) Jag vet inte hur villiga folk är på att dela med sig av sitt tänk kring detta, men jag tar gärna en diskussion! Är inte rädd för att släppa ifrån mig mer om mitt spel heller! ...och in förlängningen nyttjar jag gärna kontakter på detta forum för att hitta 'externa' speltestare (har en grupp kompisar som är erfarna gäjmers som kommer nyttjas först).
Skrivet av: Tege [2006-12-05 15:01:57]
Kan ju nämna lite mer om mitt tänkta stridssystem så som det är just nu. Skriver på svenska men spelet kommer i slutändan vara på engelska. Enheterna består av följande:
* Bossen - dvs du själv. Ledaren av Familjen.
* Inre kretsen - 5-7st familjemedlemmar som utgör kärnan. Ofta släktingar eller 'köpta' specialister.
* Specialister - personer med olika egenskaper som underlättar/möjliggör olika aktiviteter och manövrar (sabotage, rån, etablering av vissa verksamheter osv)
* Livvakter
* Småtjuvar
Varje runda kommer det (beroende på hur många spelare som är med) finnas ett antal specialister, livvakter och småtjuvar tillgängliga för rekrytering. Detta kommer ske genom en dold budgivning.
De olika kategorierna kommer ha olika attackvärden som man sedan ska slå lika med eller över för att träffa. De kommer även ha ett värde för deras förmåga att dra sig ur en strid i dess inledningsskede. Tanken är alltså inte att ha en konstant blodbad på gatorna utan snarare lite färre enheter som rör sig "fram och tillbaka" för att i rätt ögonblick slå till med samlad styrka på (förhoppningsvis) rätt tid och plats.
Möjligheter kommer även finnas att göra sk. drive-by, råna/sabotera motståndares verksamheter och inte minst möjligheten att anfalla andras huvudkvarter.
...lite om mina tankar. Hoppas ni är villiga att bidra med funderingar kring det jag skrivit men även nya idéer kring detta med stridssystem! :)
Skrivet av: Tege [2006-12-05 15:18:34]
Inget hindrar ju att vissa utvalda kan tåla en extra smäll innan de försvinner ur spel. T.ex. bossen och kanske några få specialister som har skottsäker väst?
Ha antingen en markör som du placerar under de skadade eller någon form av kort för varje "unik" person som du kan lägga en wound-token på kanske.
För att kontra det kan kanske någon form av vapen göra i 2 skada.
Skrivet av: speedload [2007-06-01 17:12:05]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.