Hej,
Vi är några stycken som har tillverkat ett brädspel under några veckor. Det är en skoluppgift och vi ska nu göra en marknadsundersökning.
Finns det någon här som kan ge några tips på hur vi kan gå tillväga?
Spelet går ut på att små gulliga stridsvagnar åker runt på ett 11x11 rutnät och ska ta kål på varandra med olika vapenkort. Det är riktigt kul att spela och speltiden är ca 30min. Spelet har en humoristisk grafik.
Vi undrar även hur man tar fram rätt målgrupp?
Tacksam för svar!
Anders
Skrivet av: TurboNyman [2006-10-10 09:29:54]
Har du kollat med lokala brädspelsbutiken om ni kan ha en spelkväll där?
Med ett formulär som rör brädspelet, kanske 1-7 skala på frågorna ("1-3" är negativ, "4" för neutral, 5-7 för positiv).
Har aldrig gjort någon marknadsundersökning, så ovan är mer ett förslag. :-)
/PF
Skrivet av: nollan [2006-10-10 17:23:19]
Nu är jag inte någon expert på marknadsundersökningar men vad jag minns så finns dte 2 typer av marknadsundersökningar nämligen kvalitativ och kvantitativ.
Kvalitativ innebär att du pratar med ett mindre antal personer och ställer frågor som kräver långa svar och sedan analyserar dessa.
Kvantitativ innebär att du frågar många personer och ställer frågor som ger korta svar (t.ex skala 1 - 5) som du sedan analyserar statistiskt.
Val av metod beror lite på vad ni vill veta.
Vilka du sedan ska ställa frågorna till beror lite på vad syftet är med undersökningen. Är det att se vilka målgrupper som gillar ert spel så fråga allmänt. Vill ni veta vad "spelare" tycker så leta upp de spelföreningar som finns i närheten.
Skrivet av: Wookie [2006-10-10 17:31:29]
Precis, jag antog att de ville veta vad spelare tycker om spelet. Att hitta målgruppen för försäljning är en annan sak, som du skriver.
/PF
Skrivet av: nollan [2006-10-10 20:57:59]
Hej,
Bästa sättet för er att hitta en målgrupp är att låta flera personer i olika åldersgrupper och kön spela spelet. Personer från 0-100 år om ni kan hitta det. Om marknadsundersökningen ska få ett realistiskt resultat, så bör det ingå minst 200 personer i testet. För er del räcker det nog med ett 20 - 40 personer spelar spelet för att få ett tillfredställande resultat.
Exempelvis: Ni tror kanske att killar i 20års åldern gillar spelet, men efter marknadsundersökningen är klar så visar det sig att tanter i 65års åldern tycker det är roligast. Då betyder det att ni ska rikta er huvudsakliga reklam till tanter runt 65 år istället.
Lycka till
Skrivet av: kalh [2006-10-12 20:09:59]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.