Tänkte kolla om några här har lite kontakter inom brädspelsbranschen eller kan tipsa om sidor/företag man kan kolla upp. Har nämnligen länge funderat på att förverkliga en idé jag haft som bygger på en mix av The Settlers, ett gammalt PBM-spel jag spelade (glömt namnet) samt SoR.
Gjort upp budget och kollat runt lite bland lokala företag vad det kan tänkas kosta att tillverka platsgubbar, kort, spleplan etc. Frågan är som sagt vart man vänder sig om man har en sådna här idé? Särskilt då min är ganska långt gången i planeringsstadiet, bara det att jag måste försöka komma från planering till produktion med och det är inte det lättaste :(
Skrivet av: MrTA [2006-09-03 16:17:34]
Lite tips på sidor att kolla upp:
http://www.thedicetower.com/misc/advice1.htm
http://www.bgdf.com/tiki/tiki-custom_home.php
Vi planerar i framtiden att skaffa in lite basic grejer (träpjäser i olika former och färger etc) för spel som vi kan sälja till andra som vill göra spel.
Du verkar ha valt alternativet där du gör ditt eget spel och sedan vill sälja det. Ditt problem då blir naturligtvis att sprida det och det kan bli lite knepigt. Du kan sälja det direkt till butiker eller till distributörer och i båda fallen gäller det såklart att visa varför just ditt spel är värt att ta in i sortimentet.
Är det distributörer du vill ha tag på eller vilken hjälp behöver du just nu?
Skrivet av: Wookie [2006-09-03 17:57:55]
Även jag är intresserad av lite spelprylar i "lösvikt", ibland vill man byta ut det som följer med i lådan eller bara snygga till något.
/PF
Skrivet av: nollan [2006-09-03 18:02:51]
MrTA- Jag driver själv ett spelföretag där vi vill ge ut brädspel. Det är tyvärr inte helt enkelt att komma till skott då du måste in med väldigt mycket pengar för att kunna producera tillräckligt många exemplar för att pressa priset. Sedan gäller det att lyckas sälja in spelen hos återförsäljare, och det kan även det vara svårt då många är bekväma och bara köper av storföretagen. Kanske vore det en idé att de småprodenter som finns skulle samarbeta med lansering av sina produkter. Det skulle kunna underlätta i konkurrensen mot jättarna.
Lycka Till!
Skrivet av: Surre [2006-09-06 12:59:41]
Precis som surre säger är det lite kenpigt att nå ut. Och kostnaderna blir rätt höga för brädspel. Kortspel däremot kan man trycka för en mer "normal" summa.
När vi har fått igång våra tillvernknigsprojekt av egna spel har vi haft funderaingar på att just försöka hjälpa mindre speltillverkare att nå ut med sina spel. Men det ligger en bit framåt i tiden.
Vår tanke var att vi kunde lagerhålla andras spel och när vi ändå ska skicka våra egna spel till butiker/distributörer så kan vi lika gärna ge dem möjlighet att köpa andras spel samtidigt och få bara en sändning. Det skulle sänka priset per spel i frakt samt göra det enklare för butiker/distributörer att få tag på spel från mindre tillverkare. Framtiden får utvisa hur det hela blir till slut.
Skrivet av: Wookie [2006-09-06 13:15:21]
Hej. Jag har själv uppfunnit ett spel och sedan skickat det till cactus marketing i England. De utvärderar spelideèr och sedan marknadsför spelet emot flera spel tillverkare i Europa, bl a Alga. Om de anser att spelet har potensial att slå förstås. Deras sida är www.cactusmarketing.com. Mitt spel var inte tillräkligt unikt enligt dom.
I utlåtandet står det dock bl a att det skulle vara relativt billigt att producera så jag är intresserad av att komma i kontakt med "Surre" och hans spelföretag.
Jag har bra kanaler för att få ut mitt spel på marknaden bara det blir producerat, så jag är väldigt nyfiken på tillverknings kostnad o.s.v
Hör gärna av dig på 0705 372992 efter 17 eller helg
Mvh
Anders
Skrivet av: mlmmoney [2006-09-08 01:10:58]
Intressanta svar!
Surre, jag förstår om ni inte vill satsa på min idé rakt av, men det vore väldigt intressant och uppskattat att få konstruktiv feedback. Ska jag skicka till dig, eller ska jag posta mina tankar och idéer här i forumet? Har ett ganska långt gånget förslag nu och sitter just nu och filar på reglerna. Men det jag kan ge är tanken bakom det hela, samt hur det ska funka och vad som finns med produktionsmässigt sett. På så sätt skulle du kanske kunna bilda dig en uppfattning om vad som skulle krävas rent budgetmässigt sett för att kunna satsa på mitt spel.
mlmmoney tack för tipset om länken, ska genast kolla in den. Prövade att googla efter nordiska/europeiska brädspelsföretag men hittade inte mycket i den vägen faktiskt förutom jättar som Hasbro, Alga och Avalon Hill som man redan kände till.
Det här med att Cactus Marketing avfärdar din idé för att inte vara tillräcklgit unik oroar mig lite för jag har väl inte direkt satsat på att vara unik, utan snarare på att ordna en bra mix av kända spel blandat med mina egna idéer. Hela tanken bakom det har varit att man ska kunna tappa in på den stora grupp av fans som spelar Blizzards PC-spel samt då alla brädspelare som spelar Risk och The Settlers. Man får liksom en kundgrupp gratis så att säga, det var min tanke bakom det hela i alla fall.
Skrivet av: MrTA [2006-09-09 11:00:20]
mlmmoney & MrTA- Ursäkta om jag var otydlig i mitt inlägg. Mitt företag producerar egna spel och har i princip samma bekymmer som ni. Det är tyvärr inte aktuellt att producera spel åt utomstående, åtminstone inte i dagsläget. Det jag fösökte säga är att vi också har mer eller mindre färdiga brädspel som vi tror starkt på men som ligger oproducerade pga höga kostnader. Så tyvärr kan jag knappast vara till någon större hjälp. Men ett tips som kan vara värt att kolla upp är ett företag som heter Color Magic i Singapore. De kan producera allt till era spel och till hyggligt lågt pris. Spelet som vi är intresserade av kunde vi få för 30-35 kronor/spel om vi beställde 10.000 exemplar. Priset per spel är riktigt lågt och fint, men totalt blir det ändå 350.000 SEK vilket svider när man inte är säker på försäljningen efteråt. Deras hemsideadress har jag inte här, men om ni inte hittar dem kan ni höra av er ska jag kolla upp det (har adressen på annan dator). Gemensam marknadsföring för småproducenter i t.ex. regi av Worldofboardgames.com tror jag skulle kunna vara en mycket bra idé dock i nästa skede.
Lycka Till!
Skrivet av: Surre [2006-09-11 09:01:11]
350 000 SEK för 10 000 exemplar?! Det låter ju som rena guldgruvan imho. Tittar man på priserna för spel här på wob ligger det ofta över 300 sek, typ runt 400 - 600 sek. Kan man få 10 000 ex sålda för 300 sek har man typ 3 mille ju, skulle det verkligen vara så svårt? Det skulle ju ge en enorm vinst och även om mina insikter i själva branschen och eventuella kostnader för pr och dylikt är väldigt begränsade har jag svårt att se att det inte skulle gå att göra vinst på detta.
Om nu inte stora grossister i butikskedjan tar in spelet kan man då inte satsa på online-försäljning via egen webshop och sedan "uppmärksamma" spelet på olika internet-sidor runt om i till exempel forum och dylikt? 10 000 ex av ett brädspel borde gå att kränga för ett så lågt pris tycker man.
Jag skulle vara mycket intresserad av att komma i kontakt med det företaget. Kanske något att satsa starta eget-bidrag på :D
Skrivet av: MrTA [2006-09-11 12:19:31]
350 000 SEK för 10 000 exemplar?! Det låter ju som rena guldgruvan imho. Tittar man på priserna för spel här på wob ligger det ofta över 300 sek, typ runt 400 - 600 sek. Kan man få 10 000 ex sålda för 300 sek har man typ 3 mille ju, skulle det verkligen vara så svårt? Det skulle ju ge en enorm vinst och även om mina insikter i själva branschen och eventuella kostnader för pr och dylikt är väldigt begränsade har jag svårt att se att det inte skulle gå att göra vinst på detta.
Om nu inte stora grossister i butikskedjan tar in spelet kan man då inte satsa på online-försäljning via egen webshop och sedan "uppmärksamma" spelet på olika internet-sidor runt om i till exempel forum och dylikt? 10 000 ex av ett brädspel borde gå att kränga för ett så lågt pris tycker man.
Jag skulle vara mycket intresserad av att komma i kontakt med det företaget. Kanske något att satsa starta eget-bidrag på :D
Skrivet av: MrTA [2006-09-11 12:27:36]
Glöm inte bort att spelen ska säljas också, d v s spelen ska vara välgjorda, vältestade i spelgrupper och intressanta för en stor grupp.
Hörde i en podcast att games-game typ Puerto Rico trycks i ca 10000 exemplar, så det är inte en extremt stor marknad för spel av den typen.
Även om vi tycker det är bland de bästa sätten att spendera tiden på. ;)
Kostnader "gömmer sig" i många saker, tiden det tar att göra spelet, testa spelet, skatter, frakter, tull, lagerkostnad (10000 spel tar plats), försäljningsmarginaler för butikerna (eller kostnad i tid om man gör det själv) mm.
Jag kanske nämner det självklara, men någon måste väl göra det med. :-)
/PF
Skrivet av: nollan [2006-09-11 12:31:34]
Ja frågan är ju vad man egentligen får för dessa 350 000 sek som man faktiskt behöver investera, hur välgjord produktion är det? Kan man t.ex. välja fritt om det ska vara kortspel, eller figurspel eller både och? Kan man få se provexemplar för artisterna när det gäller målning och övrig konst på förpackningar och dylikt?
Nollan jo allt du nämner är självklart. Men om man riktar in sig på en internationell nivå via webbutik för hyffsat lågt pris borde man ändå kunna göra vinst på det. Har man sedan väl etablerat sig så kommer förhoppningsvis butikerna att vara mer intresserade av att ta in spel nummer två.
Sedan får man tänka stort också så att man anpasar sin idé så det blir möjlighet att utvidga konceptet om det blir succé med film, böcker, spel osv :D
Skrivet av: MrTA [2006-09-11 12:40:58]
Det finns som sagt många saker som äter upp en till synes stor vinst. Skulle spelet säljas i butik för 300:- så är 60:- moms. 240:- kvar till butiksägaren. Ofta har de en marginal på nästan 100% av inköpspriset från producent/grossist. Isåfall har du sålt varan för 120:-. Då har du en vinst på cirka 90:- per spel. Detta är ju iofs rätt bra, men ska som sagt täcka många saker, inte minst reklam/marknadsföring. Och att i slutändan få ut någon personlig vinst är än tuffare. Då ska du skatta 40% sociala avgifter och sedan normal inkomstskatt på det. Vinsten du har ut i rena pengar efter skatterna är då under 40:- per spel även med minimala utgifter. Och om spelet av någon anledning inte säljer riktigt bra så kan du också stå där med en rätt stor förlust.
Det är inte enkelt att tjäna pengar på spel själv. Men om du inte gör det för att få ut pengar i vinst utan för att det är roligt och det är helt ok med ett nollresultat ser möjligheterna bättre ut. Sedan kan man alltid hoppas man har lyckats med en succé, såg t.ex. att Ticket To Ride har sålt uppåt 400.000 spel världen över, då börjar det rinna in en del slantar förståss!
Skrivet av: Surre [2006-09-11 14:56:19]
Jag har en del erfarenheter av företagande sedan tidigare, tänkte luska vidare hur det funkar med starta eget bidrag och strunta i butiksdelen helt och hållet och satsa på egen internetbutik istället. Vet att det finns lösningar som man kan köpa som har för olika språk som t.ex. svenska, italiens, tyska, engelska osv. Regler och spelet trycks upp i två versioner, en mindre upplaga på svenska och den större på engelska för att säljas.
Kör man helt över Internet, vilket jag tror mer på, så bör också ens egen vinst bli större. Finns säkert divese företagslösningar man kan bolla med för att ytterligare öka vinst och ska prata med bekanta som kan mer om detta än jag.
Vad som dock är viktigt är att få mer information om det här företaget i Singapore, hur bra är det egentligen, kan man räkna med kvalité på alla fronter och vad har man själv för valmöjligheter där?
Ser gärna att du skickar mer information till mig om detta, jag nås enklast på: tobbe@gamingeye.com och ju fortare du kan göra det desto bättre :D
Skrivet av: MrTA [2006-09-11 16:10:27]
Det gäller att göra ett Spiel des Jahres som t ex Ticket to Ride, då har man jackpot. :)
Kombinationen "kan spelas i familjen", "enkla regler", "man ska känna sig kreativ närman spelar", "bra spelflöde" är ingen dum kombination. :)
Bäst är nog att koncentrera sig på speldesign och lämna det "andra" till företag som är specialister på det.
Men även det är svårt, det är inte många speldesigners som kan jobba heltid med att bara skapa spel.
Och som jag hör i många podcasts, speltesta, speltesta, speltesta. Många olika grupper, überspelare, nybörjare, förstagångsspelare med erfarenhet av andra spel, mm.
Hörde något om att många designers skapar spel för massmarknaden (barn, enklare familjespel) som den stora inkomstkällan.
Men ge inte upp!
Fler bra spel behövs, och speciellt ifrån lilla Sverige!
/PF
Skrivet av: nollan [2006-09-11 16:54:16]
Jag skapade nyss ett forum för just diskussioner om speltillverkning så att vi kan diskutera olika delar av dettai olika trådar.
Skrivet av: Wookie [2006-09-11 17:12:10]
Jag la in länken till Color Magic under tråden för detta.
Man kan beställa en prototyp av dem också så man får se exakt hur det kommer att bli, detta gick på cirka 10.000 SEK extra dock. Jag vet inte hur bra kvalitet de producerar, men man kan ju leta rätt på något de har gjort och kolla.
MrTA - Klarar man av att sälja spelen själv blir vinsten naturligtvis väldigt mycket bättre. Jag skriver infon här så att fler kan ta del av den. Men du kan alltid maila mig om du vill ha info som inte intresserar andra.
Info@astragal.se
Alltid roligt med driftiga människor.
Skrivet av: Surre [2006-09-12 09:18:51]
Hej!
Jag kommer inom en snar framtid ut med ett eget nytt spel som jag kallar "Kampen om Riket". Det är ett strategispel om maktkamp i medeltidens Sverige. Besök gärna min hemsida för mer information rörande spelet.
www.freewebs.com/kampspel
När det gäller speltillverkning så kan en idé vara att börja i liten skala. Man behöver ju inte trycka upp 10.000 exemplar första gången man skapar ett spel. Först kan man försöka hitta billiga lösningar som går att tillverka själv i små upplagor och se om folk tycker att det är kul att spela spelet. Det är kanske rätt vågat att satsa så mycket som 350.000+ innan man vet försäljningen... eller hur?
Jag tror det är bättre att tillverka en liten upplaga och sälja till sitt eget kontaktnät i förstahand. Då kan man enkelt beräkna hur många spel man måste sälja för att inte gå med förlust. Jag själv trycker upp en liten upplaga på 500st spel och hoppas att jag i alla fall ska få tillbaka mina satsade pengar.
Jag tror förövrigt inte man ska satsa på att bli rik genom att göra brädspel, kortspel eller strategispel. Det är nog extremt få som kommer att lyckas med det. Det viktigaste är nog att man tycker att det är kul att göra spel samt att man vill försöka få andra att tycka att de spel man gör är roliga. Kan man glädja andra så är ju också det en typ av vinst även om den inte är ekonomisk.
Sassner
Skrivet av: Sassner [2006-09-29 12:47:06]
Visst kan man göra en liten liten upplaga. Men då drabbas man av problemet att priset per spel skjuter i höjden.
Törs man fråga vad ditt produktionspris blir med en upplaga på 500 spel? Har du jämfört vad det skulle bli med en upplaga på 10.000 spel? Har du lyckats hitta något smart sätt att pressa priserna på?
Många förlag har ett minimiantal på ett par tusen exemplar eftersom det inte löner sig med färre då uppstartskostnaden är så pass dyr.
Jag skulle hemskt gärna producera ett spel jag har utvecklat i en liten upplaga om man bara hittar ett hyffsat billigt och ändå proffsigt sätt.
Lycka till med Kampen om Riket, hoppas det går bra! Vore jättekul om det dyker upp en ny speltillverkningskultur i Sverige. Kanske kan växa till sig på några år. WoBG kanske blir småproducenternas samverkansorganisation. :-)
Skrivet av: Surre [2006-09-29 13:44:08]
Denna länk kan vara av intresse att läsa, det är en mycket utförlig och intressant berättelse om hur Viktory II skapades:
http://www.viktorygame.com/viktoryiihistory/
/PF
Skrivet av: nollan [2006-10-01 08:15:37]
Verkligen ett bra forum! Har länge sökt något sådant här. Har också tillverkat ett spel, i ävetyrsmiljö. Men för att kunna ha något att spela med så har jag fått använda grejer från andra spel ex figurer snurr pil och så vidare. Vad jag undrar är om någon vet vad man kan få tag i sådana saker i lösvikt så att säga?
Har också försökt få ut mitt spel men de stora tillverkarna gör tydligen det mesta på licens. Att gå samman skulle kanske vara en bra idé. Eller vad tror ni :-)
Skrivet av: Prognosticon [2006-10-04 22:44:05]
Såg ju att det fanns lite grejer här att köpa, spelstenar t.ex. Men saknar fortfarnade bra tips på vad man kan få tag i diverse andra tillbehör för just brädspelstillverkning, Tips någon?
Är också väldigt intresserad av att få min spelplan målad och illustrerad av någon som är duktig på detta. Har idag en gjord i datorn men den är väldigt enkel och lite tråkig.
/Peter
Skrivet av: Prognosticon [2006-10-06 14:22:18]
Vi kommer snart att börja ta in lite material för speltillverkning eftersom vi själva ska ha det till våra spel. Tanken är då att vi även lägger upp det i butiken så att intresserade kan köpa det via oss. Vi kommer att skaffa kuber, cylindrar, markörer och liknande grundgrejer.
Vi har även planer på att fixa ett sätt att kunna tillverka spelplaner billigt i små upplagor. Det blir då en tunnare variant men som är tänkt duga för en första mindre upplaga så att man kan testa och se intresset för spelet.
Skrivet av: Wookie [2006-10-06 14:54:20]
Mycket intressant tråd! Hej förresten! Är nybliven medlem här. Är enormt nöjd med den service ni ger World of Boardgames! Min respekt steg ytterligare när jag hittade den här tråden =)
Jag är en gammal erfaren gäjmer som liksom ni pulat med ett antal idéer för egna spel. Nu har jag dock under det senaste halvåret börjat lägga mer energi och kraft på att konkretisera och få fram en spelbar testversion. Kommer med stort intresse delta i diskussionerna här eftersom jag , som tidigare nämnts, tror att det kan vara en ypperlig idé att flera hjälps åt med att hitta kanaler för speltestning, produktion osv.
/Tege
Skrivet av: Tege [2006-10-20 10:18:12]
Oxå ny medlem och glad att vi är många (nåja) som tycker att det behövs blåsas liv i den svenska spelmarknaden igen. Jag har oxå spelidér som jag gärna skulle vilja utveckla. Eftersom vi nu är många som sitter i samma båt kanske man kunde sammarbeta på något sätt.
Gemensamma spelpjäser m.m. (billigare inköp).
Kanske bilda någon form av ekonomisk förening som fösöker utgiva opubliserade spel. Där idétagaren får en licens och i övrigt delar man risk och förtjänst. Det är skillnad på 350000:- och 35 st som pytsar in 10000:- som en investering.
Eller bara försöka underlätta för varandra att nå ut till massorna med våra genialiska ideér och dessutom slå ett stort slag för brädspelandet i landet och legalisera brädspelen som inte är något frågespel eller dylikt.
Skrivet av: JJax [2006-10-23 14:05:32]
MrTA - hur har det gått för dig? Vi, Kul & Klok Design HB, har just släppt Korso, som vi själva har formgivit och producerat. Vi kanske kan dela med oss av litet erfarenheter. Hör av dig till oss om du vill! Är inte säkert vi kollar forumet igen... Vi finns på www.korso.se.
Skrivet av: krilbe [2007-12-11 13:25:26]
En variant är att göra som Cheapass Games gör.
Bara trycka upp det som är unikt för just det spelet.
Allt annat kan lånas från andra spel. (Typ tärningar, pengar, pjäser.)
Skrivet av: ensomvet [2007-12-22 21:18:51]
Hejsan. Jag håller på och ta fram ett spel. Spelet ska tryckas i 2500-3000 ex. och innehålla 100 frågekort/per spel. 6 st olika spelpjäser. En spelplan och regelhäfte och låda. Någon som har en aning hur mycket det skulle kosta och en bra levernatör till sakerna. Vi har en budget på ca 350 tusen
Skrivet av: hampushampus [2008-04-24 13:58:40]
Du bör kontakta Tactic
http://www.tactic.net/Svenska.html
De tillverkar spel på uppdrag.
Skrivet av: Wookie [2008-05-04 11:46:39]
Att stansa brickor ur kartong. Kontakta http://www.ellison.com . Dom är grymma på handverktyg och specialtillverkade die-cuts.
Skrivet av: magnno [2008-05-04 21:29:50]
Fick du nån hjälp med tryckare, hampushampus? Mejla mig om det inte löste sig.
Skrivet av: AndersFager [2008-05-08 14:06:26]
Hej.
Vet någon vara jag kan få tag på vita counters (20x20mm)?
spielmaterial.de har slutat tillverka dem.
Skrivet av: Wern [2010-11-04 16:56:46]
Räkna med att ett spel säljer i ungefär 2000 exemplar som max, finns dock Ticket to ride som sålts över 400.000 ex men jag skulle inte ta det ditt med tanke på vad de har bakom sig. Skulle inte rekommendera 10.000 exemplar börja hellre med max 1000 o få ett avtal då företaget kommer få fler ordrar om det säljer bra o förhandla pris på det viset.
Skrivet av: Elnisch [2011-03-24 08:56:11]
Hej, Nu är jag där ni var😊 Jag vill skapa ett brädspel. Hur gick er för er?
Skrivet av: Shqipe [2023-04-10 15:03:23]
Hej, Nu är jag där ni var😊 Jag vill skapa ett brädspel. Hur gick er för er?
Skrivet av: Shqipe [2023-04-10 15:18:54]
Hej, Nu är jag där ni var😊 Jag vill skapa ett brädspel. Hur gick er för er?
Skrivet av: Shqipe [2023-04-10 15:21:35]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.