Här är litet frågor från en glad amatör som aldrig ens försökt få ett spel utgivet.
Jag har gjort ett spel och undrar om WBG på något vis kan bidra till att det hittar en marknad utanför min familj och närmaste bekantskapskrets. Läget är i korthet detta:
- Jag har sett i andra trådar att ni inte kör hela racet från idé till marknad, så det är främst råd och kontakter jag suktar efter. (Mitt kontaktnät är noll i spelbranschen.)
- Jag har en spelplan och regler, men noll kapital och ingen ambition att "starta själv" med produktions- och distributionsapparat. Strängt taget är det alltså en idé snarare än en produkt jag har.
Spelet i korthet:
Det hela började med att min fyraårige son ville ha en tjugosidig tärning och att jag var trött på ett gammalt "snake and ladders"-baserat Pelle Svanslös-spel som kan ta en timme extra om man har otur på sista rutan. Vad det blivit är: Bikupan, en kapplöpning från blomma till bikupa för barn från sisådär fyra år till vuxen ålder. Snake and ladders-inslag finns, men intrimmat så att det inte "hakar upp sig" och så att finns hopp in i det sista även för ett eftersläntrande bi. Det finns också två taktiska vägval mellan "fort och farligt" och "sakta men säkert" på vägen. Temat bikupa är en association till de sexkantiga rutorna - antingen en marknadspotential apropå Dreamworks kommande film Beehive, eller ett skäl att ändra namn/tema för att inte få deras advokater efter sig. Sex- tio- och tolvsidig tärning, varsin spelpjäs - inga banbrytande idéer som revolutionerar spelbranschen, men kul och händelserikt för både barn och föräldrar i de familjer vi utsett till "testpiloter".
Kommentarerna från våra "testpiloter" har varit ett unisont: "Det här måste du sälja till Alga!". Efter att ha surfat runt litet svarar jag ett rungande veligt: njae, men kanske till någon annan på något sätt via WBG. Vad säger Wookie och WBG?
Game Over
Ragulin
Skrivet av: Ragulin [2007-07-28 00:27:57]
Alga är inte så pigga på att ta in andras spel men hör med Användbart Litet Företag - ALF deras hemsida är: http://www.braspel.com och där finner du kontaktinformation till dem.
De är bra att ha att göra med och har ett sortiment där ert spel verkar passa in.
Vi kommer snart att sammanställa vad olika speltillverkare och distributörer kan och vill göra mot privatpersoner som vill tillverka spel så att det blir lättare att se vart man kan vända sig beroende på vad man vill ha hjälp med.
Skrivet av: Wookie [2007-07-28 10:51:34]
Hej Ragulin!
Vi (Kul & Klok Design HB) har just släppt vårt ordspel Korso, som nu finns här hos WBG. Vi har själva utformat spelidé, gjort all formgivning och betalat för produktionen. Vi skulle kunna tänka oss att ge ut fler spel med bra spelidé. Jag tror att ditt spel kan passa hos ALF, men kanske även hos oss. ALF kan säkert ge dig mer i form av "tack för idén, vi gör allt och du får en liten peng som tack". Vi kanske snarare kan erbjuda dig en större del av kakan, men du får nog göra mer av jobbet själv också. Dessutom måste du veta att vi inte alls har samma muskler som ALF när det gäller kontakter och marknadsföring. Vi är glada amatörer, medan ALF är proffs. Frågan är vad du själv tycker verkar mest lockande? Du är välkommen att kontakta oss. Se www.korso.se. Vi har väldigt fullt just nu, så projektstart får nog bli först efter nyår, men en första kontakt är alltid välkommen.
Mvh,
Kjell
Skrivet av: krilbe [2007-12-11 13:07:34]
Kribe, Jag har ett kortspel som jag gjort som skolupgift, hela klassen (ca 23 pers) skulle göra ett brädspel. jag skapa Becoming of a king, det handlar om att skaffa "points".mitt spel lyckades vinna tävlingen med ganska mycket. spelet är till 2 spelare för 8 åringar och upp.
båda spelarna spelar var sitt diplomati kort per omgång, desso högre siffra dessto lägre är chansen att man får
"points" men desso mer får man om man lyckas. det är inte alls svåra regler (lyckats lära min 6 åriga lillebror) jag undrar om du är intresserad?
Skrivet av: allot [2008-08-03 21:39:55]
Allot,
Ledsen att jag inte har hört av mig förrän nu.
Visst skulle vi kunna tänka oss att hjälpa till! Vi har dock oerhört mycket att göra, så för din del kanske det är bättre att driva projektet själv, medan vi kan hjälpa till med tips och så.
Tipsar direkt om Sveriges enda spelkortstillverkare, www.offason.se. Jag upplevde dem som lite besvärliga att ha att göra med - dåliga på att återkomma osv. Kanske lite dyra också. Men det vi behövde var inte just kort, utan andra grejer som kanske inte riktigt passade dem, så för er kan de nog göra ett bättre jobb.
Skrivet av: krilbe [2008-11-25 08:32:19]
Hejsan!
Har precis trillat in på denna sida då jag googlade på "dreamworks film beehive", men hittade något mycket mer intressant :D
Är också en newbie innom detta, men jag har alltid varit intresserad av speltillverkning i alla olika former, och har sedan jag varit liten tillverkat massor av egna spel.
Många säger att jag borde försöka ge ut spelen, men jag har aldrig riktigt kommit till skott med att att ens ta reda på vad som krävs för att ge ut dem :P.
Men efter studenten och efter ett halvår som det oerhört utvecklande jobbet som telefonförsäljare har jag vilset gått omkring och funderat på vad jag egentligen vill få ut av livet.
Så slog det mig att man kanske skulle försöka sattsa på det man verkligen tycker är kul. Är glad att jag hittade hit, för ni verkar vara suveräna på att hjälpa till.
Tänker nu försöka sattsa på några av mina ideér, egentligen oavsett om det lönar sig eller inte, bara för att få något vettigt att göra vid sidan av att ringa och väcka helt oskyldiga människor varje morgon.
Men jag undrar lite, är detta någonting man, om man lyckas få till en hyfsad idé, kan leva på, eller måste man verkligen få högstaa poäng i allt för att ens kunna ligga på plus minus noll? Hur går det egentligen för er med till exempel med bikupan, kampen om riket och korso? Gör ni det mest som en hobby eller försörjer ni er på det, eller lite både och?
Tack för en bra sida! :D
Skrivet av: Maisey [2008-11-30 15:37:57]
Har varit runt en hel del på Board Game Geek och man kan väl säga att ja det är möjligt att leva på det men att chansen är minimal, väldigt få designers och företag lever på det. Är man duktig och ger ut några bra spel per år eller åtminstone ett som säljer mycket bra då och då så kan man leva på det, men räkna inte med att tjäna mycket. Har du ett antal spel som säljer några tusen om året så blir det ju en del. De flesta anser att det är en hobby att designa spel, inte ett yrke.
Skrivet av: magnusesko [2008-12-02 14:43:19]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.