Har funderat på att köpa Conflict of Heroes: Awakening the Bear! Russia 1941-1942. Någon som har erfarenhet av det spelet? De få recensioner jag har sett verkar lovprisa det. Är nämligen ute efter ett realistiskt, lätt spelat spel som funkar lika bra som underhållning som till att öva taktik på bataljons- ner till plutons- och gruppnivå.
Skrivet av: Verdun1916 [2010-06-01 18:53:06]
Har spelat de två första kartorna och kan säga att man kan ha rätt otur/tur med tärningarna. Vad man upplever som lättspelat är en bra fråga. För oss som vana gamers men som inte spelat något annat krigsspel än Memoir 44 så tog första kartan 2 timmar att spela, å det med endast 10 brickor (om jag minns rätt). Klivet från Memoir 44 är ganska stort. Spelet ser riktigt bra ut och har många intressanta moment och uppdrag. Har inte spelat några andra krigsspel så jag kan inte jämföra.
Skrivet av: magnusesko [2010-06-01 23:16:36]
Har själv erfarenhet av Memoir'44, Command & Colors: Ancients, Axis & Allies: Battle of the Bulge och gillar dem verkligen. Men de ligger taktiskt sett på en högre nivå än vad Conflict of Heroes verkar göra: Armékår, Division, Brigad, Regemente, Bataljon, Kompani och i vissa M'44 scenarier Plutons storlek.
Känns som Conflikt of Heroes ligger på mer plutons- och gruppnivå vilket jag är sugen på. Dessutom verkar det som det tar mer hänsyn till de olika enheternas egenskaper så som pansartjocklek, beväpning, rörlighet, räckvidd etc.
Rätta mig gärna om jag har uppfattat det hela fel.
Skrivet av: Verdun1916 [2010-06-01 23:56:11]
Du har helt rätt. 1 bricka i CoH motsvarar en liten grupp infanteri eller ett fordon (om jag inte missminner mig). En byggnad på kartan motsvarar väl egentligen flera men man tänker inte så när man spelar. Du får en mängd olika infanteri och fordon som har några olika värden som gör att de skiljer sig från varandra.
Spelet är dock betydligt mer komplext än Memoir 44 och tar mycket längre tid att spela. Alla uppdrag är 5 rundor långa men du aktiverar i princip alla dina brickor varje runda. Första uppdraget tog oss som sagt 2 timmar att spela igenom, en gång. 5 brickor infanteri (några olika) var om jag minns rätt, dock är inte alla med från början. Kartan är åxå jätteliten. Memoir hinner man lätt spela igenom ett uppdrag 2 gånger (med sidbyte) på samma tid.
Skrivet av: magnusesko [2010-06-02 10:17:46]
Kanske ska säga att om du gillar Memoir 44 etc men vill ha något som är mer realistiskt och matigare så är CoH ett bra spel. Bara du är medveten om att det inte är lika snabbspelat eller lättlärt, långt ifrån.
Skrivet av: magnusesko [2010-06-02 17:51:47]
Att det är lite mer komplext än Memoir'44 gör absolut ingenting. Är bara skoj! Älskar att lira Memoir'44 men det är nästa lite för basic för mig eftersom jag vill ha det så realistiskt som möjligt men ändå hyfsat enkelt att lära sig. Sen om det tar en, två eller tre timmar så tycker jag det är lika kul ändå. Memoir har ju fördelen att ja kan spela det lika väl med mina polare som inte är ett dugg insatta eller intresserade av militär verksamhet eller militärhistoria som med mina kamrater i kompaniet. Sen är ju mångfalden av scenarion superb i och med missioneditorn.
Men som sagt så vill jag ha nått som är taktiskt realistisk på den låga truppnivå som Conflict of Heroes verkar va men som ändå inte tar hundra år att lära sig eller som kräver att man har gått på officershögskolan för att förstå symbolerna på enheterna ;)Tycker 1-4 timmar är ganska lagom att sitta och spela. Det mäktar man med på en fredags eller lördagskväll med polarna. Men ska man spela spel som tar längre än så att spela så gäller det man har polare som är lika militärhistoriegalna som jag själv!
Conflict of Heroes verkar va snabbt att komma igång med också om ja fattat det rätt. Det verkar inte som det tar evigheter att sätta upp innan man kommer igång att spela. Det är nämligen en nackdel med Memoir'44 i mina ögon. Ibland kan det ta lika lång tid att sätta upp "slagfältet" som det tar att spela scenariot för nog sören så hittar man ju aldrig den där sista terrängbrickan man letar efter ;)
Skrivet av: Verdun1916 [2010-06-03 15:47:42]
Låter som att CoH ska passa dig riktigt bra :)
En fördel med CoH är att man kan spela första uppdraget utan att ha läst alla regler, sen läser man lite till å kör nästa uppdrag etc. Är jäkligt skönt att bara lägga ut en spelplan och köra men det tar ändå sin tid att hitta rätt brickor och vart man ska lägga ut dem, speciellt när det handlar om mer än en handfull. Finns ju några uppdrag för 4 spelare som är riktigt stora.
Skrivet av: magnusesko [2010-06-04 01:20:11]
Har beställt och fått CoH nu :)
Måste säga att jag blev djupt imponerad över den fina kvaliteten på både kartorna, spelbrickorna och böckerna!
Det enda som jag blev lite konfunderad över var de fyra brickhållarna. Tog en liten stund innan jag kom underfund med hur de skulle vikas.
Sorterade enheterna plutons- och gruppvis, tyskar i en hållare och ryssar i en hållare samt de övriga brickorna i de andra båda hållarna så de ska gå snabbt och enkelt att få fram de brickor man behöver beroende ppå vilken firefight man ska spela :)
Provspelade första firefighten och gav partisanerna på tafsen ordentligt igår kväll :)
Fick genast mersmak hehe
Kan ju säga att CoH verkligen verkar vara ett spel för mig :D
Skrivet av: Verdun1916 [2010-06-06 13:30:51]
Jepp, det är grymt. Föredrar det framför Tide Of Iron. Du kommer inte heller bli besviken på Storms Of Steel:Kursk!
Skrivet av: wetterwik [2011-10-02 11:16:25]
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.