6.96 6.96 / 10, (17140 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 1 - 5
Speltid: 10 (min)
Ålder: 8+
Regelspråk:
Försälj. rank: 7569/15435
349 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Escape: The Curse of the Temple (SVE) längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
Templet är på väg att rasa samman och du har bara tio minuter på dig att aktivera de magiska juvelerna för att komma ut. 1-4 deltagare slår sina tärningar i vild panik utan att invänta varandra, när de försöker matcha symboler och letar efter utgången!
Spelplanen förbereds genom att man skapar en slumpmässig hög av tempelbrickor bestående av huvudkamrar, baskamrar samt utgången - som ligger någonstans nära botten av högen. Startbrickan läggs ut i mitten av spelytan tillsammans med de två översta tempelbrickorna i högen.Varje spelare placerar sin spelarpjäs på startbrickan och lika många ädelstenar på depåbrickan som det står angivet i reglerna beroende på deltagarantalet.
Spelarna tar fem tärningar vardera, placerar antingen den medföljande CD-skivan i en CD-spelare eller timglaset på bordet och därefter är man redo att börja så snart som tiden sätter igång!
Att aktivera tillräckligt med ädelstenar för att lyckas ta sig ut och samtidgigt även finna utgången - innan 10 minuter har passerat.
I Escape: The Curse of the Temple behöver man inte invänta sin tur utan samtliga deltagare slår istället sina fem tärningar hela tiden så mycket de vill i ett försök att matcha symbolerna på tärningarna mot symbolerna på tempelbrickorna. För att flytta sin spelpjäs från ett rum till ett annat krävs det att tärningarna matchar de två symbolerna som finns på tempelbrickan som man önskar flytta sig till. För att få dra en ny tempelbricka och placera ut denna, behöver man matcha två gröna gubbar.
För att kunna aktivera kristallerna i de rum som tillåter detta, behöver man matcha 4, 7 eller 10 symboler av det som visas på den tempelbrickan. Beroende på antalet symboler som matchas får man sedan plocka bort ett antal kristaller från depåtbrickan och istället placera på tempelbrickan.
Problemet som kan uppstå för spelarna är om de rullar fram den svarta tempelsymbolen på en tärning. Tärningen blir då låst och får inte användas - förrän den blir upplåst av att den egna spelaren, eller någon på samma tempelbricka, slår fram den gula tempelsymbolen.
Vid två tillfällen per spelomgång tvingas spelarna återvända tillbaka till startbrickan inom en viss tidsgräns. De som misslyckas med detta kommer permanent att få en tärning låst.
När spelarna väl har hittat utgången behöver varje spelare (individuellt) slå fram lika många nyckelsymboler som antalet kvarvarande kristaller på depåtbrickan plus 1. Därför är det nödvändigt för spelarna att försöka aktivera och därmed få förkasta så många kristaller som möjligt innan man försöker ta sig ut.
Om någon spelare efter 10 minuter (uppmätt med antingen CD-skiva eller timglas) fortfarande befinner sig kvar inne i templet, har alla förlorat. Annars vinner samtliga spelet så snart som dem har lyckats ta sig ut.
Speltyp: Familjespel
Kategori: Äventyr, Tärning, Upptäckande, Samarbete, Realtid, Rutsystem, Modulär spelplan, Placera brickor, Spel för 1 spelare
Tillverkare: Queen Games, Lautapelit
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
349 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.