7.04 7.04 / 10, (27623 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2 - 8
Speltid: 20 - 30 (min)
Ålder: 8+
Regelspråk:
Försälj. rank: 6205/15435
229 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Camel Up (SVE) längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
Pyramid
Spelbräde
5 Kameler
5 Tärningar
40 Satsningskort
8 Ökenbrickor
15 Satsningsbrickor
5 Pyramidbrickor
50 mynt
20 sedlar
Startspelarmarkör
Kamelerna galopperar fram bäst de kan i racet runt pyramiden och spelarna gör sitt bästa för att gissa vilken av dem som blir först med att passera mållinjen, samt hamnar sist i ledet! En inte helt lätt uppgift då de envisa djuren är svåra att påverka utan helt enkelt tar sig fram i egen takt, ibland var för sig och ibland tillsammans i pack. Ju snabbare beslut som fattas desto mer risk, men också högre utdelning av prispengar!
Vik ut spelplanen och sortera upp varje kamels satsningsbrickor att placera i stigande ordning där de hör hemma på spelplanen. Sortera även upp de olika spelkaraktärernas satsningskort samt ökenbricka och låt varje spelare välja vilken karaktär man vill spela som.
Mynten och sedelkorten organiseras i högar efter valör och varje spelare tar två mynt vardera.
Den yngste spelaren slår alla färgade tärningar och placerar därefter varje kamel, av motsvarande färg, lika långt fram från mållinjen som prickarna på tärningen säger. Tärningarna placeras därefter inne i pyramiden (stängd).
Att samla så mycket pengar som möjligt genom att i första hand lyckas gissa vilken kamel som står längst fram varje spelrunda, samt även vilken kamel som hamnar först respektive sist i hela loppet.
I turordning får spelarna välja att utföra en handling vardera: rulla fram en tärning, placera ut en ökenbricka, ta en satsningsbricka eller spela ut ett satsningskort.
För att rulla fram en tärning så plockar man först en tärningsbricka. Därefter tar man upp pyramiden, skakar den och placerar uppochned på sin plats på spelplanen. Genom att dra ut och därefter skjuta tillbaka den pappersbit som håller pyramiden stängd, får man fram endast en av pyramidens tärningar. Kamelen av motsvarande färg förflyttas därefter lika många steg framåt som antalet prickar på tärningen och om den hamnar på samma ruta som en annan kamel, så placerar man kamelen ovanpå den/de andra i en stapel. Skulle en kamel som bär på en annan kamel förflyttas så går samtliga kameler tillsammans.
Tärningen som har slagits placeras därefter på sitt färgade tält där satsningsbrickorna också ligger uppsorterade.
En ökenbricka kan placeras på spelplanen (själva racingbanan) med en av sina två sidor uppåt och påverkar därefter varje kamel som lyckas ställa sig på brickan under den rådande spelrundan. Beroende på vilken sida man har lagt uppåt så kommer kamelen antingen att få gå ett extra steg framåt eller bakåt. Var gång som detta händer får spelaren som äger ökenbrickan ett mynt.
Satsningsbrickorna visar på vilken kamel (färgkoordinerat) som man tror kommer att stå längst fram på racingbanan efter en spelrunda. Brickorna ger olika många mynt i utdelning beroende på hur tidigt man plockar en bricka. Om kamelen istället hamnar på en andraplats så får man alltid 1 mynt. Tar kamelen någon annan plats än den första eller andra så tvingas man istället böta 1 mynt.
Ett satsningskort kan spelas ut på en av två platser där man gissar huruvida en kamel kommer att placera sig först eller sist i loppet, det vill säga hela spelomgången - till skillnad från satsningsbrickorna där man endast gissar på den rådande spelrundan. Ju tidigare man gissar på rätt kamel desto fler mynt kommer man att få i utdelning när spelet är slut. Felaktiga gissningar tvingas man dock böta 1 mynt för.
En spelrunda utmärks av att alla kameler har fått gå, det vill säga inga fler tärningar finns kvar i pyramiden. Man placerar då tillbaka tärningarna i pyramiden och varje utplacerad ökenbricka återgår till respektive spelare. Spelarna får nu utdelning för sina satsningsbrickor, samt 1 mynt för varje tärningsbricka. Brickorna återställs därefter och spelet fortsätter.
När någon kamel passerar mållinjen avslutas spelet omedelbart. Spelarna får återigen utdelning för plockade satsningsbrickor och tärningsbrickor, men nu går man även igenom alla satsningskort - ett efter ett från botten - för att se hur utdelningen ser ut för den kamel som kommit först respektive sist.
Den spelare som sitter med flest mynt när all utdelning är över vinner spelet.
Speltyp: Familjespel
Kategori: Tärning, Racing, Betting
Tillverkare: Lautapelit
Länkar: BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
229 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.