7.89 7.89 / 10, (30361 röster) - Sätt betyg
Antal spelare: 2
Speltid: 30 - 60 (min)
Ålder: 14+
Regelspråk:
Försälj. rank: 5413/15371
365 kr
Ej tillgänglig
Tyvärr går det inte att beställa Android: Netrunner The Card Game (Revised) (LCG) längre.
Det är inte heller troligt att vi kommer få hem produkten igen.
Android: Netrunner ställer makthungriga megakorporationer mot rebelliska hackare i ett kortspel där de två parterna har olika mål och spelsätt för att lyckas vinna spelet. Korporationspelaren placerar agendor på spelbordet som han eller hon försöker aktivera mot en kostnad för att få ta del av dess poäng. Hackerspelaren, eller ”Runner” som det kallas, är i sin tur ute efter att stjäla dessa agendor för att själv kunna tillgodoräkna sig kortens poängvärde. Att såväl utföra dessa attacker som försvara sig, gör bägge spelare genom att spela ut en uppsjö av olika kort vilka representerar programvaror, virus, tillbehör och händelser. Spelkorten hjälper spelarna att uppnå de 7 agendapoäng som är den primära vägen till seger.
Android: Netrunner kommer med spelkort samt pjäser som antingen tillhör någon av de två parterna, korporationen och hackern, eller delas mellan dem. Inom korporationen existerar fyra fraktioner att välja mellan medan hackern har tre. Vardera av dessa fraktioner har en egen kortlek tilldelad sig. Utöver en handfull dubbelsidiga, generiska markörer så finns även de som representerar en spelares ekonomiska resurser, skada, negativ PR, taggning och avancering. Det medföljer även två kort med vilka man markerar hur mycket en spelare kan göra på sin spelrunda.
Spelarna börjar med att komma överrens om vem som tar positionen som korporation samt ”Runner” och väljer därefter en fraktion med tillhörande kortlek. Samtliga spelmarkörer kategoriseras samt placeras inom rimligt avstånd för spelarna, vilka tar fem mynt vardera. Efter att ha blandat sina kortlekar får spelarna även dra fem spelkort att utgöra deras starthand.
Android: Netrunner går primärt ut på att samla agendapoäng, men tillvägagångssättet för detta skiljer sig åt mellan de två inblandade parterna. Korporationsspelaren försöker få tillräckligt med tid och pengar för att lyckas aktivera sina utspelade agendor, medan Runnern söker stjäla agendorna innan aktiveringen sker. Korporationen kan även vinna spelet genom att lyckas åsamka tillräckligt mycket skada på Runnern i sina hackingförsök - som i sin tur vinner på att lyckas tömma korporationspelarens kortlek när man väljer att hacka denna istället för agendorna.
Spelarna alternerar mellan att utföra olika handlingar genom spelrundor där korporationspelaren alltid börjar med att utföra sin tur först. Denne genomgår tre faser där den första är att dra ett kort, den andra är att utföra handlingar och den tredje samt sista fasen innebär hur överflödiga kort på handen – de gånger som maxantalet överstigs – blir slängda. Runnern får i sin tur gå igenom sina endast två faser: att utföra handlingar och reducera antalet kort på handen vid behov. Därmed har en spelrunda fullbordats.
Handlingarna kostar de två spelarna tid; en resurs som spelarna mäter med varsitt spelkort och en klockmarkör som förflyttas längsmed en stege. Korporationsspelaren har endast tre tidsresurser till sitt förfogande medan hackern får fyra. Var gång man utför en handling, såsom att dra ett nytt kort eller spela ett kort till spelbordet, justeras tidsmarkören.
Häri ligger det huvudsakliga spelmomentet då det är genom en handling som korporationspelaren kan lyckas avancera sina agendor och därmed få poäng för dessa – när tillräckligt många avanceringsmarkörer ligger på agendakortet. Runnern kan i sin tur spendera en handling på att attackera, ”hacka”, korporationspelarens utspelade kort, främst i hopp om att lyckas överta agendakorten. Samtliga spelkort på korporationens sida om spelbordet är dock placerade med baksidan uppåt och således kan motspelaren aldrig vara säker på vilket som är ett värdefullt agendakort och vad som kanske endast är en fälla. Där finns nämligen kort vars enda syfte är att åsamka skada på Runnern när han eller hon gör sin attack.
Det här är också anledningen till varför hackerspelaren inte endast vill söka efter de värdefulla agendakorten, utan också försöka sabotera för sin motspelare genom att istället attackera dennes kortlek, korthand eller slängda kort – så att möjligheterna att försvara sig mot attackerna begränsas.
När någon spelare sitter med 7 agendapoäng på sin sida och spelbordet så vinner denna omedelbart. Spelet avslutas även om korporationspelaren är oförmögen att ta ett nytt spelkort från sin kortlek, som därmed alltså är tom, eller Runnern inte kan utföra ett legalt drag på grund av för hög skadehalt. I endera av dessa fall står då den andre parten som vinnare.
Speltyp: Strategispel, Kortspel
Serie: Android: Netrunner (LCG)
Kategori: Bluff, Science Fiction, Hand management, Fog of war, Variabla spelare, Action points, 2-spelare
Tillverkare: Fantasy Flight Games
Länkar: Tillverkarens hemsida, BoardGameGeek
Taggar: Lägg till/editera tags
365 kr
Ej tillgänglig
Om du har några frågor eller funderingar är det bara att höra av dig till oss.
E-post: info@worldofboardgames.comOrdrar med varor vi har i lager, och som kommer in innan 12:00 på vardagar, skickas normalt samma dag och har sedan en leveranstid på 1-3 dagar.
Fraktkostnaden är 49 kr med Schenker - Ombud, 75 kr med Postnord - Ombud och 175 kr för hemleverans med Postnord. Företagspaket kostar 99 kr. Du ser din fraktkostnad när du går till kassan. Vid beställningar för minst 2000 kr ger vi fri frakt, gäller dock endast Schenker - Ombud och för privatpersoner.